Ford i sindicats negocien l'ERTO temporal per a 5.709 empleats a Almussafes

  • La planta valenciana l’aplicarà cinc dies de novembre a desembre.
  • La incertesa del ‘brexit’ i la caiguda a Europa llastren la producció.
Planta de Ford en Almussafes
Planta de Ford en Almussafes
FORD - Archivo

La Comissió Negociadora de l'Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) en la factoria de Ford Almussafes (València) –que s'aplicarà durant diversos dies de novembre i desembre i afectarà un total de 5.709 treballadors– va quedar constituïda aquest dimarts, segons van informar fonts sindicals.

En aquesta primera trobada de la comissió –s'ha convocat la següent per a aquest dimecres–, l'empresa va confirmar que els dies programats són el 4 i 5 de novembre i el 18, 19 i 20 de desembre (3 i 4 de novembre i 17, 18 i 19 de desembre per al torn de nit).

Els treballadors afectats seran 5.709 –d'una plantilla de 7.348, segons la mitjana de l'últim any– i no estan inclosos els empleats de les plantes de recanvis, motors, motriu, així com aquells que desenvolupen la seua labor en departaments especials, com a Seguretat o Incendis. Les mateixes fonts van apuntar que la direcció justifica l’ERTO en la incertesa creada pel brexit i la feblesa generalitzada de les vendes en el mercat europeu.

Des d'UGT, el sindicat majoritari en la planta valenciana, el seu portaveu Carlos Faubel va assenyalar que si es planteja un ERTO “en les mateixes condicions que els anteriors” (en els quals s'ha conservat el 80% del seu salari brut i el 100% de les pagues, vacances i antiguitats) està disposat a signar-lo en la pròxima reunió.

dur pla de retallada a Europa

  • Almussafes. La planta valenciana, que empra a unes 8.000 persones, ha aconseguit esquivar de moment els efectes més durs del pla de reestructuració que durà a terme l'automobilística estatunidenca a Europa en 2020, on preveu retallar uns 12.000 ocupacions i tancar 18 factories.

    Producció. La factoria va reduir en 100 cotxes diaris la seua producció per falta de demanda, la qual cosa va fer recol·locar a 300 operaris del torn de nit.

Es tracta ja del quart expedient de regulació temporal d'ocupació que afecta a la factoria i que suposarà un descens de la producció en uns 9.000 vehicles fins a final d'any.

El sindicat CC OO va fer notar que l'empresa “no ha donat cap garantia” de no aplicar més expedients d'aquest tipus ni que en cas d'un excedent de personal vaja a cobrir els mesos d'atur consumits pels treballadors. L'única cosa que fa Ford, van apuntar, és “complementar el 10%, per la qual cosa el treballador posa el seu atur, deixa de percebre el 20% del seu salari” i, “damunt, ha de rendir comptes amb Hisenda en tindre dos pagadors”.

Per això, la proposta d'aquesta organització és la utilització de cinc dies de jornada industrial –dos dies del 2020 i tres de 2021–, amb els quals es cobririen les jornades de l’ERTO i els empleats “no haurien de consumir la seua desocupació ni patir un minvament econòmic del 20% en el salari ni haver de pagar més a Hisenda”.

Factoría de Ford en Almussafes, Valencia.

EN XIFRES

  • 7.348 empleats té actualment la factoria d'Almussafes, segons la mitjana de l'últim any.

    9.000 vehicles es deixaran de fabricar fins a final d'any amb la retallada de la producció.

    15 dies durarà el període de consultes de la comissió negociadora de l’ERTO.

    80% del salari brut ha conservat la plantilla en les anteriors regulacions d'ocupació.

Per part seua, STM Intersindical va mostrar la seua disposició a negociar i a signar l’ERTO si l'empresa accepta una sèrie de condicions, entre elles que complemente el 100% del salari, és a dir, que les persones afectades “no perden ni un sol euro respecte a les no afectades”. Igualment, demana restablir el descompte del 21% en la compra de vehicles Ford per a empleats i familiars directes o bé un pla de renting veritablement atractiu per a posar en valor a la plantilla i augmentar les comandes, la qual cosa, per a aquest sindicat, podria traduir-se en una reducció del nombre de dies d’ERTO.

Per part seua, CGT va proposar que es rebaixen els “ritmes salvatges” de treball en la cadena de producció, on, segons denúncia, els empleats estan “treballant al 120%” i a més “tots els torns estan fent una quantitat ingent d’hores extra”.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento