Comunitat Valenciana

Quinze empreses opten a construir el túnel per als vianants Alacant-Xàtiva del metro

  • La Generalitat preveu iniciar les obres de connexió entre les dues estacions del centre de València en 2022.
  • Onze de les 15 ofertes s'agrupen en unions temporals d'empreses donada la magnitud del projecte.
  • Les obres es duran a terme en un termini de 20 mesos, amb la L10 de Metrovalencia ja en funcionament.
La conexión peatonal permitirá transbordar desde la L10 hacia la L3, L5 y L9.
La connexió per als vianants permetrà transbordar des de la L10 cap a la L3, L5 i L9.
FGV
La conexión peatonal permitirá transbordar desde la L10 hacia la L3, L5 y L9.

Quinze empreses han presentat les seues ofertes per a construir el canó per als vianants que connectarà les cèntriques estacions del metro d'Alacant (L10) i Xàtiva (L3, L5 i L9). Aquesta infraestructura, la construcció de la qual s'iniciarà en 2022, costarà 20 milions d'euros i permetrà transbordar des de la nova línia 10, que s'inaugurarà entre març i abril, amb la resta de la xarxa de Metrovalencia, així com accedir al centre de la ciutat.

De fet, donada l'envergadura de l'obra, en ple centre i a l'altura de llocs tan transitats com l'entorn de la plaça de bous i de l'Estació del Nord, 11 de les 15 licitadores concorren mitjançant unions temporals d'empreses (UTE). Les quatre signatures que s'han presentat en solitari són Azvi, Ferrovial, Obrascón Huarte Laín i Rover Infraestructuras. Les UTE, per part seua, són les següents: Acciona-Bertolín, Aldesa-Coalvi-Levantina, Comsa-Pavasal, Vilor-San José, Copcisa-Vialobra, Dragados-Geotecnia y Cimientos, FCC-CHM, Latania-Construcciones Sánchez Domingo-Sando, Sacyr-Ecisa, Torrescámara-Lurpelan Tunnelling y Vías y Construcciones-Becsa.

Aquesta infraestructura, actualment en fase avançada de licitació, suposarà una inversió de 20 milions d'euros (IVA inclòs) i s'executarà al llarg de 20 mesos, segons consta en els plecs publicats per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV). D'aquesta manera, només el canó per als vianants costarà quasi la meitat del pressupost aprovat per a reactivar la nova L10 (de 50 milions d'euros, i en el qual no s'inclou).

Acceso al cañón desde el vestíbulo de la estación de Xàtiva.
Accés al canó des del vestíbul de l'estació de Xàtiva.
GVA

L'objectiu del futur túnel per als vianants serà aconseguir una connexió "ràpida i fluida" dels usuaris de la L10 amb l'estació de Xàtiva per a realitzar els transbords, encara que també servirà perquè puguen accedir a una eixida més pròxima al centre de València, i en concret a l'entorn de la plaça de l'Ajuntament, ja que l'estació d'Alacant es troba més prop de la Gran Via Germanies.

El projecte aprovat consisteix a habilitar un passadís amb tapís rodant (per a desplaçar-se sense caminar, similar al d'aeroports i estacions) de 250 metres de longitud. En concret, hi haurà huit tapissos (quatre per sentit), amb un espai per a caminar per la zona central.

A més, en eixe punt caldrà construir una escala i un ascensor per a accedir al vestíbul de l'estació de Metrovalencia de Xàtiva, ja que l'existència d'un ramal de la séquia de Rovella a l'altura de la plaça de bous obliga a baixar la cota. Aquest fet, unit a l'afecció per reposició de serveis, eleva el cost de la intervenció i complica l'execució de la infraestructura, segons apunten els tècnics. FGV està habilitant una altra connexió per als vianants entre Alacant (L10 i Bailén (L7) a través del pas inferior ja existent en la Gran Via Germanies.

Aquesta passarel·la per als vianants subterrània es realitzarà en ple centre de la ciutat de València, amb les possibles afeccions a la mobilitat urbana i a elements patrimonials pròxims, com la plaça de bous i l'Estació del Nord. El projecte es va acabar de redactar a principis d'enguany, moment en el qual va començar la seua tramitació, i actualment està en fase de licitació. L'elevat del seu pressupost va fer que haguera de passar pel ple del Consell per a ser aprovat, tràmit que va tindre lloc el passat 6 d'agost.

Acceso al cañón desde el vestíbulo de la estación de Alacant.
Accés al canó des del vestíbul de l'estació d'Alacant.
GVA

En paral·lel, FGV està escometent ja les obres per a habilitar un altre passadís per als vianants, en aquest cas des d'Alacant fins a l'estació de Bailén, la qual cosa permetrà als usuaris de la L10 transbordar amb la línia 7 de Metrovalencia.

Ampliacions de la xarxa de tramvia

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) està a punt d'adjudicar la redacció dels projectes per a l'ampliació de les línies tramviàries de Metrovalencia, segons va anunciar el conseller de Mobilitat, Arcadi España, en la presentació del pressupost del seu departament en Les Corts.

Es tracta de la prolongació de la nova L10 cap a la façana marítima; la nova Línia 11, que connectarà la L10 amb el Grau i Canyamelar, i la nova Línia 12, que connectarà la L10 amb l'Hospital La Fe.#

Mostrar comentarios

Códigos Descuento