Rodalies circula sota mínims: acumula avaries i cinc accidents amb una vuitantena de ferits

  • La Generalitat i els sindicats reclamen més inversió.
  • Renfe atribueix part dels incidents a errades humanes.
  • La PTP demana que s'incorpori el sistema ERTMS als túnels de Barcelona per evitar que els conductors hagin d'utilitzar la "maniobra a la vista".
  • El Govern calcula en 306 milions la inversió d'urgència necessària.
Rodalies va patir una altra jornada de retards.
Rodalies va patir una altra jornada de retards.
Mar Martí / ACN
Rodalies va patir una altra jornada de retards.

Els trens de Rodalies no aixequen el cap. Després que diumenge un vagó descarrilés a Sant Andreu Arenal, aquest dimarts va fallar el sistema de senyalització. El fet és que els darrers tres anys s'han acumulat cinc accidents de major envergadura (xoc de dos trens i descarrilaments), que van comportar una vuitantena de ferits lleus. Mentre la Generalitat i els sindicats demanen més inversió, Renfe atribueix els successos a errades humanes i incidències a la via.

La falla al sistema de senyalització es va donar, aquest dimarts, a la mateixa estació on diumenge va descarrilar un comboi. La Generalitat ha tornat a reclamar aquesta setmana, i arran del succés de diumenge que va deixar tres ferits lleus, més inversió a la xarxa catalana, que acumula anys d'incompliments. «La situació d'estrès que pateixen les Rodalies a les entrades per túnel a Barcelona és insostenible», lamentava el director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa.

En la mateix línia, José Bravo, secretari de Sectors Ferroviaris de la UGT, reclamava una major inversió per «augmentar la qualitat i seguretat» a Rodalies. «No poden continuar retallant perquè, sinó, tindrem problemes greus a mig termini», va apuntar Bravo, tot indicant que els incidents que hi ha hagut fins ara eren lleus, però que es podrien haver evitat amb una millor tecnologia.

L'associació per a la Promoció del Transport Públic reclamava la incorporació del sistema ERTMS als túnels de Barcelona per tal d'evitar que s'utilitzi la «maniobra a la vista», o el que és el mateix, fer que el maquinista hagi de conduir pendent de frenar en cas que vegi un altre tren.

Fonts de Renfe defensaven que «el manteniment dels trens és intensiu» i que s'ha «incidit en la formació» del personal, amb el reciclatge de maquinistes, per exemple. Dos dels incidents van tenir una causa humana, un tren es va trobar amb una barra de ferro a la via i un quart amb un despreniment de terres.

Per la seva part, el Govern ha lliurat al Ministeri de Foment un document amb actuacions que considera prioritàries a Rodalies, que suposarien la inversió de 306 milions d’euros.«Es tracta d’actuacions d’urgència», segons la Generalitat, que inclouen la millora de la senyalització o l’ampliació d’andanes.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento