Comunitat Valenciana

Mobilitat preveu licitar “com més prompte millor” la reforma de la plaça de la Reina

  • Les obres suposaran el desviament d'onze línies que passen per aquesta plaça i arriben a la de l'Ajuntament.
  • El projecte contempla una inversió de quasi 10 milions i inclou la reforma de l’aparcament subterrani.
  • El Consistori vol una solució definitiva per a l'eix Pau-Reina-Sant Vicent-Ajuntament.
  • Urbanisme presenta aquest dijous les bases per al concurs d'idees de la plaça consistorial.
  • Així serà la plaça de la Reina: per als vianants, arbrada i amb trànsit residual.
Figuración virtual de la remodelación de la plaza de la Reina de València, con la vista hacia la catedral.
Figuración virtual de la remodelación de la plaza de la Reina de València, con la vista hacia la catedral.
20MINUTOS.ES
Figuración virtual de la remodelación de la plaza de la Reina de València, con la vista hacia la catedral.

L'Ajuntament de València té previst traure a licitació “com més prompte millor” les obres de remodelació de la plaça de la Reina, un projecte que compta amb una inversió pròxima als 10 milions d'euros i que suposarà la conversió en zona de vianants d'un dels enclavaments més emblemàtics de la ciutat, ja que allí es troben la catedral i la torre del Micalet. Però no solament això.

El desviament de les 11 línies d'autobús que passen actualment per aquesta plaça obligarà a redissenyar l'esquema de circulacions de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) pel centre de la ciutat i fins i tot el conjunt del trànsit rodat en l'eix des del carrer de la Pau fins a la plaça de l'Ajuntament, no solament de forma provisional mentre es desenvolupen els treballs, sinó definitivament, ja que, una vegada convertida en zona de vianants, la plaça de la Reina quedarà pràcticament lliure de vehicles.

El regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi, es va referir aquest dimecres a l'estat de tramitació d'aquesta actuació, presentada al març de 2018 però que s'ha anat demorant per l'exigència de modificacions fruit de diferents informes tècnics i de patrimoni. Una vegada tinga aprovats els últims documents pendents, la Junta de Govern Local licitarà el projecte (una fase que pot durar entre tres i quatre mesos) i, després de la seua adjudicació, començaran les obres, que tenen un termini d'execució de 12 a 14 mesos.

Un altre dels aspectes destacats d'aquesta actuació és la rehabilitació de l'aparcament subterrani i el desplaçament de l'entrada i eixida del mateix a un lateral de la plaça i al carrer del Mar per a buidar de trànsit rodat la zona central. Aquesta conversió en zona de vianants s'emmarca en el projecte del Consistori per a reurbanitzar i convertir en zona de vianants les places de la ciutat, tant les més emblemàtiques i cèntriques (Reina, Ajuntament, Sant Agustín i Bruges) com les dels nuclis històrics dels barris.

En aquest context, Grezzi advoca per aprofitar les primeres obres i desviaments en la plaça de la Reina per a convertir en zona de vianants “en un futur pròxim” la de l'Ajuntament i convertir-la en una plaça “com toca, amable, accessible i connectada” i que “no siga una rotonda com és ara”.

De fet, quan comencen les obres, els autobusos no podran entrar a la plaça de la Reina des del carrer de la Pau ni passar per Sant Vicent fins a la plaça de l'Ajuntament, la qual cosa en principi obligarà a desviar-los per Poeta Querol, igual que la resta del trànsit. “S'haurà de donar una solució, en la qual si ja no passen els autobusos, estarem en condicions de fer aqueixa conversió en zona de vianants” de la plaça de l'Ajuntament, va afirmar l'edil.

En tot cas, quan s'inicie la conversió en zona de vianants es farà “sense assajos” i amb la “solució definitiva i més adequada” que resolga com donar el servei dels autobusos de l'EMT a la plaça i a l'entorn, així com garantir l'accés als pàrquings de la zona, al veïnat, a la càrrega i descàrrega i a totes les servituds econòmiques, ha garantit Grezzi.

Precisament, la vicealcaldessa de València i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez, presentarà aquest dimecres les bases del concurs per al projecte de remodelació de la plaça de l'Ajuntament, que també ha comptat amb un procés participatiu.

Pendent des de fa 150 anys

L'arquitecte José María Tomás va dir en la presentació del pla que, hui dia, la de la Reina “és una plaça desconnectada de la majoria de la ciutadania perquè està plena d'obstacles que fan que es perda com a espai públic”.

En 1870 es va dissenyar el pla de reforma interior, en 1911 es va planificar per primera vegada la plaça i en 1951 va haver-hi un concurs d'idees. Però en 1968 es va privatitzar el sòl amb la concessió de l'aparcament i els últims enderrocaments.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento