Comunitat Valenciana

València projecta actuar en les places per a reduir el trànsit de cotxes i busos

  • Les places de l'Ajuntament i de Sant Agustín s'uniran a les reformes en les de la Reina i el Mercat. 
  • La idea del Consistori és recuperar-les per al vianant i que siguen espais transitables.
  • En 2018 s'iniciaran les obres en la Reina i es vol aprofitar per a actuar en l'Ajuntament.

Les places més emblemàtiques del centre de València canviaran la seua fisonomia i en el futur deixaran de tenir al cotxe privat com a element central per a apostar per la peatonalització, però ho faran a mitjà i llarg termini. Igual que succeeix amb els carrers, les reurbanitzacions dels quals estan donant pas a voreres més àmplies i menys carrils per al tràfic rodat (l'últim exemple, el que s'està executant en l'eix Sant Vicent-Periodista Azzati), les places de l'Ajuntament, de Sant Agustín o de la Reina es preparen per a un profund llavat de cara que pose al ciutadà en el centre.

L'alcalde de València, Joan Ribó, va llançar el passat dimecres, en el Debat de l'Estat de la Ciutat, l'anunci de l'inici d'un procés participatiu per a la plaça de l'Ajuntament, la més simbòlica, a la qual va catalogar com “una gran rotonda”. En aquest procediment participaran arquitectes i urbanistes, però encara s'ha de definir el model perquè els ciutadans facen les seues aportacions. És un altre pas més en la “pacificació del tràfic” que defensa l'actual Govern local d'esquerres i que pretén reduir el trànsit rodat i la contaminació en el centre dels barris.

Sant Agustí, “una dàrsena d’autobusos”

Fonts de l'àrea d'Urbanisme expliquen que, de moment, aquest projecte no té assignada una partida pressupostària, però esperen poder concretar-les en la negociació dels comptes de 2018, actualment en marxa. En aquest departament preferirien donar prioritat a la reforma de Sant Agustín, que en l'actualitat fa les funcions d’”una gran dàrsena d'autobusos” i està allunyada del concepte de plaça per al gaudi per als vianants.

No obstant açò, la idea és que seguisca acollint autobusos, però menys, donada la seua ubicació i la seua condició de nexe i distribuïdor d'itineraris del transport públic. Aquestes reformes requereixen la coordinació dels departaments d'Urbanisme i Mobilitat. En aquest últim es fixen els carrils i també el disseny de la circulació i d'elements com les voreres.

Els terminis passen perquè en 2018 donen inici les obres de remodelació de la plaça de la Reina, uns treballs que afectaran a un punt neuràlgic de la ciutat pel qual discorren, a més, nombroses línies de l'Empresa Municipal de Transports (EMT). D'aquesta manera, a la reordenació de línies s'uniran talls de transit, previsiblement, en artèries com el carrer de la Pau. Per açò, es podrien aprofitar els talls en l'eix Pau-Reina-Sant Vicent per a escometre les primeres actuacions “blanes” en la plaça de l'Ajuntament i reduir les afeccions i molèsties, amb el que les obres en la plaça de la Reina influirien en les de l'Ajuntament.

Un altre dels projectes pendents és el de la reurbanització de l'entorn de la Llotja i del Mercat Central, on es va escometre una peatonalització “blana” (amb jardineres i bancs) i el tall al trànsit de part de la plaça del Mercat i de l'accés a Bolsería. La Conselleria d'Obres Públiques va licitar el passat mes de juliol el concurs per a reurbanitzar l'entorn de la Plaça de Bruixes, Llotja de la Seda, Mercat Central i Església dels Santos Juanes. El pressupost per a redactar el projecte és de 321.860 euros i les propostes es poden presentar fins al 31 d'octubre. Serà un concurs amb jurat en el qual en un primer moment s'escolliran i exposaran cinc projectes, del que finalment eixirà el guanyador.

Reordenació de línies de l'EMT

Els processos participatius per a reurbanitzar les grans places del centre requereixen la prèvia reordenació de les línies de l'EMT. Una vegada coneguda aquesta informació, amb el disseny final dels itineraris, arquitectes i urbanistes podran perfilar els nous entorns.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento