Comunitat Valenciana

Grezzi apunta a la "invasió massiva" del carril bus com el gran problema de l'EMT

  • València estendrà els carrils segregats per als autobusos seguint el model de Colón i Centelles.
  • L'empresa va aconseguir els 96,1 milions de viatgers en 2018, (+0,6%), va reduir deute i va augmentar la plantilla.
  • L'edil fia la millora de les freqüències dels busos a l'arribada de més recursos estatals en fer balanç de l'any.
Un autobús de la EMT de València, estacionado junto al Hospital La Fe.
Un autobús de la EMT de València, estacionado junto al Hospital La Fe.
EMT VALENCIA
Un autobús de la EMT de València, estacionado junto al Hospital La Fe.

El "gran problema" que té actualment l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de València per a prestar el servei és la "invasió massiva" del carril bus, que "és sagrat i on no es pot circular ni estacionar", per part de vehicles, la qual cosa genera "retards i pèrdua de velocitat" dels autobusos. Segons ha afirmat aquest dimecres l’edil de Mobilitat Sostenible i president de l'empresa pública, Giuseppe Grezzi, com a solució, el seu departament està treballant en l'extensió del carril bus segregat, que en la seua opinió ha millorat la regularitat de les línies que transiten per Colón i Matías Perelló-Centelles, on està instal·lat.

Aquest ha sigut un dels assumptes abordats pel regidor en la presentació del balanç de 2018 de la companyia, que l'any passat va aconseguir els 96,1 milions de viatgers en 2018, a penes un 0,6% més que l'any anterior, la qual cosa suposa una estabilització en el nombre d'usuaris després dels increments dels últims exercicis.

De fet, si en 2015, a l'inici de l'actual legislatura, el nombre de viatgers se situava en 87,9 milions, a l'any següent es van aconseguir els 93,3 milions i en 2017 es va arribar a 95,5 milions. Grezzi ha reconegut "una amortització" en l'increment del nombre de passatgers, que en la seua opinió es continua produint "després de creixements molt importants en 2016 i 2017".

L'edil ha destacat l'augment de la plantilla, de l'11% entre 2015 i 2018, que ja aconsegueix els 1.724 empleats, amb una major presència de joves i dones, encara que les contractacions de mecàniques han quedat desertes malgrat la reserva del 15% en els processos de selecció. En l'apartat de conductores (hi ha 48 en l'empresa), a penes han entrat cinc en l'últim procés, i altres tres romanen en la bossa a l'espera de ser cridades.

La compra d'autobusos ha rebut un impuls, després d'anys sense noves adquisicions. Segons les dades oferides pel regidor, si entre 2012 i 2015, durant l'última etapa del PP, es van comprar només dos vehicles, la qual cosa va contribuir a l'envelliment de l'actual parc mòbil, entre els anys 2016 i 2019 s'han compromés 176 nous vehicles (103 estàndard, 71 articulats i dos de servei per a persones amb mobilitat reduïda).

Pel que respecta a l'aportació de l'Ajuntament a l'EMT, ha augmentat un 19% entre 2015 i 2019 (10,5 milions d'euros) i se situa ja en els 65,5 milions d'euros. El deute, per part seua, va caure un 14,4% en 2018 respecte a l'any anterior, i és actualment de 18,5 milions d'euros. A més, per primera vegada en els últims anys, l'empresa municipal presenta uns fons propis de 3,04 milions d'euros, un sanejament que li permetrà escometre noves operacions i activitats.

Preguntat per possibles millores en la freqüència de pas dels autobusos i del servei en general, Grezzi ha afirmat que arribaran quan es destinen més recursos per part de l'Estat, per al que ha animat als diferents partits polítics a donar suport a el projecte de Pressupostos Generals de l'Estat, que preveuen una injecció de 38 milions d'euros per al transport metropolità de València. Amb aqueixa xifra, "a l'EMT arribarien 9 milions d'euros més, amb el que es podrien fer més contractacions, comprar més autobusos i millorar el servei", ha afirmat l'edil.

Bona dada nadalenca i vaga en el metro

La campanya nadalenca, amb les compres fins al cap de setmana de Reis, ha deixat un increment de viatgers del 30% durant els caps de setmana respecte a la de l'any passat, amb 948.825 usuaris en l'EMT, enfront dels 732.296 dels mateixos períodes de 2017.

Grezzi ha interpretat aquestes xifres com a conseqüència de l'aposta pel transport públic derivada de la conversió en zona de vianants parcial del centre durant el Nadal, encara que també ha dit que les vagues en el metro de València "poden haver influït" en l'augment dels usuaris del bus. "Ens preocupa una mica que hi haja aquestes vagues continuades en Metrovalencia i confiem que es puguen resoldre, perquè la ciutat de València necessita un metro en condicions", ha manifestat.

Més de 10.000 vehicles en el pàrquing de Bruges

L'aparcament situat sota la plaça Ciutat de Bruges, que es va obrir abans de la campanya de Nadal, ha permés estacionar a 10.070 vehicles des de la seua posada en funcionament. El pàrquing, denominat Centre Històric-Mercat Central, el primer gestionat per l'EMT, compta amb 431 places, de les quals 46 són per a residents, i disposa també d'espais per a logística, motos, cotxes elèctrics i bicicletes.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento