Comunitat Valenciana

La Generalitat demana a Foment 220 milions per a set nous enllaços amb l'AP-7 i la millora de tres trams del seu entorn

  • La Conselleria de Vivenda, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha elaborat un document amb una sèrie d'actuacions que considera necessàries una vegada es liberalitze l'AP-7 i s'eliminen els peatges, al desembre de 2019. Una proposta que ja ha traslladat al nou Ministeri de Foment de José Luis Ábalos i que arreplega la creació de set nous enllaços amb aquesta autopista, així com la millora de tres trams del seu entorn. El cost total estimat per a aquestes obres ascendiria a 220 milions d'euros.
Peatge de l'autopista AP-7
Peatge de l'autopista AP-7
HOSBEC - Archivo
Peatge de l'autopista AP-7

Així ho ha anunciat aquest dilluns la consellera Maria José Salvador, en un esmorzar informatiu al costat del director general d'Obres Públiques, Carlos Domingo, en el qual ha explicat que espera que aquesta proposta servisca de "punt de partida" per a treballar en les connexions de l'AP-7 i millorar en la planificació del trànsit, en el marc de la Comissió Tècnica Estat-Generalitat, la creació de la qual va anunciar el propi Ábalos la setmana passada després de reunir-se amb el cap del Consell, Ximo Puig.

El document proposa deu actuacions en emplaçaments de la Comunitat Valenciana. A Vinaròs planteja un enllaç nou de l'N-232 amb l'AP-7 i una millora en l'N-238 entre el peatge actual i l'N-340; a Benicàssim un enllaç nou amb l'AP-7; a Vila-real un altre un enllaç nou amb l'AP-7 i el condicionament de l'N-340; a Alzira un altre enllaç nou amb l'AP-7, un altre a Gandia i un més a Oliva; entre Gata i Pedreguer el condicionament de l'N-332; i a Altea també un nou enllaç amb l'AP-7.

En aquest moment, l'AP-7 compta amb 18 enllaços al llarg dels seus 367 quilòmetres per la Comunitat Valenciana. Amb aquesta proposta s'afegirien set més que, segons ha assegurat el director general d'Obres Públiques, "preserven l'alta qualitat" de l'autopista i li donen "més aprofitament", a més de suposar un "estalvi" respecte a actuacions que estaven previstes des de fa anys.

Segons Domingo, els anys de peatge de l'AP-7 han fet "molt de dany als valencians", ja que "tindre una concessió ha fet que nombroses actuacions que fa falta fer per temes de seguretat vial no s'hagen fet, segurament per preservar l'equilibri econòmic i financer de l'autopista". En aquest sentit ha lamentat la "resistència de l'autopista a tindre itineraris alternatius", de manera que "tenim una autopista ben dotada però tenim el costat una carretera que no respon als mínims paràmetres de qualitat".

A més, ha criticat la "desproporció" i "falta d'equitat" que existeix a Espanya quant a autopistes de peatge. Mentre en el conjunt del país suposen el 22,2%, a la Comunitat Valenciana sumen el 35,5%, sent la cinquena CCAA amb més autopistes de pagament. En la majoria de les regions estan per davall del 20%, encara que hi ha llocs com Cantàbria o Extremadura que no tenen cap autopista de peatge davant d'altres com La Rioja, on arriba al 66% o Catalunya (54%), ha subratllat.

REPARTIMENT "RACIONAL" DEL TRÀNSIT

En tot cas, el director general ha advocat per un "repartiment racional" del trànsit i ha apuntat que açò requereix que les nacionals estiguen "ben connectades". Segons el document elaborat per la Conselleria, -consensuat amb els municipis afectats-, l'AP-7 veuria augmentar el trànsit de vehicles però en cap cas seria "nociu" i "no col·lapsaria l'autopista", ha garantit Domingo.

Així, si els nivells de servici de la carretera es divideixen en A (menys de 50.062 vehicles per hora al dia), B (de 50.062 a 73.996), C (de 73.996 a 96.278), D (96.248 a 120.300) i E (més de 120.300)-, amb la proposta de Conselleria els nivells es mantindrien en els tres primers nivells, per la qual cosa Domingo ha volgut transmetre un missatge de "tranquil·litat" al sector hosteler i ha apuntat que si la xarxa de carreteres es condiciona, el trànsit "encara millorarà".

Quant al cost de manteniment de l'AP-7, el director general d'Obres Públiques, ho ha xifrat en uns 40 milions d'euros a l'any, un pressupost que creu que "no desequilibrarà els Pressupostos Generals de l'Estat".

Per la seua banda, la consellera Maria José Salvador ha explicat que aquesta proposta elaborada pel seu departament és una planificació que havia d'haver fet el Ministeri de Foment de l'anterior Govern del PP, però davant la seua "incompareixença", el Govern valencià ha pres la iniciativa i ha presentat una primera proposta sobre la qual començar a treballar, ja amb el nou Executiu de Pedro Sánchez, en la recentment anunciada Comissió Mixta Estat-Generalitat.

Així mateix ha assegurat que des del Consell no van a acceptar "cap pròrroga" quant a la liberalització de l'AP-7. "La volem lliure i gratuïta", ha sentenciat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento