Els zombis entren al Sant Pius V en una mostra fotogràfica que reinterpreta els clàssics

  • És una selecció de 30 peces de fotografies de l'autor i professor de l'Escola Superior d'Art i Tecnologia (ESAT) Alberto Adsuara i alumnes d'últim any.
  • Estarà oberta al públic des d'este divendres i fins al pròxim 30 d'abril en la Sala Joan de Joanes del museu valencià.
  • La selecció és el resultat d'un dilatat procés que veu la llum ara des que es forjara fa 5 anys i que pretén convertir-se en "una oportunitat d'acostar la joventut al passat".
Obra 'Bacus jove' d'Alberto Adsuara
Obra 'Bacus jove' d'Alberto Adsuara
ALBERTO ADSUARA

Zombis, referències a sèries d'èxit com 'Breaking bad' o mites del pop de la talla de Michael Jackson es 'colen' al Museu de Belles Arts de València Sant Pius V amb l'exposició 'Mirades fotogràfiques'. Es tracta d'una selecció de 30 peces de fotografies de l'autor i professor de l'Escola Superior d'Art i Tecnologia (ESAT) Alberto Adsuara i alumnes d'últim any que actualitzen obres pertanyents a la col·lecció de la pinacoteca en aplicar la tecnologia i la imatgeria del segle XXI a la història de la pintura.

La mostra -que estarà oberta al públic des d'este divendres i fins al pròxim 30 d'abril en la Sala Joan de Joanes del museu valencià- ha sigut presentada en una roda de premsa a la qual han assistit, entre uns altres, la directora general de Patrimoni Cultural de la Generalitat, Carmen Amoraga; el director del centre, José Ignacio Casar Pinazo; el director de l'ESAT, Jaime Torres, i Alberto Adsuara, que, a més, ha comisariat el projecte.

La selecció és el resultat d'un dilatat procés que veu la llum ara des que es forjara fa cinc anys. Alumnes i mestre han anat bussejant en els fons del Museu de Belles arts i triant algunes de les seues peces per a reinterpretar-les i brindar a l'espectador una visió actual. La principal font d'inspiració dels jóvens autors han sigut el Barroc i el segle XIX, encara que també s'han adaptat alguns quadres dels segles XV, XVIII i XX.

Fruit d'esta indagació, l'exposició reuneix una trentena de treballs que pretenen convertir-se en "una oportunitat d'acostar la joventut al passat", segons Adsuara.

Durant el seu recorregut, el visitant assistirà a la transformació d'una escena religiosa de l'escola de Bolonya en un intercanvi de 'cristall blau' al 'Breaking Bad'; una imatge del llençol sant de Nicolás Falcó on el rostre de Jesucrist és substituït pel de Michael Jackson; un 'Bacus jove' d'Agrasot retocat amb un gran tatuatge en l'esquena o un retrat firmat per Cecilio Pla transformat en un dels protagonistes de la mítica pel·lícula 'La taronja mecànica'.

Vicente Macip, Velázquez, Cornelisz van Haarlem, Asensio Juliá, Pinazo i Sorolla són uns altres dels artistes revisats en esta exposició. Els fotògrafs participants, per la seua banda, són Ghizlane Gayyo, Guillem Zaballos, Nacho Bueno, Alberto Adsuara, Saúl García, Ana Báguena, Lucía Gregori, Jonathan Kutnowski, Alejandra Nores, Alex Postigo, Cristina Peral, Pablo López, Blanca Vargas, David Luis Vañó, Javier Cillero, Alba Abellán, Raquel Arruñada, Reveca Gómez i Mª Gabriela Mora.

"Absoluta llibertat"

Tots ells, ha subratllat el comissari, han tingut "absoluta llibertat" per a escollir les obres sobre les quals volien treballar i optar per dos possibles camins: o el d'actualitzar o el d'interpretar. El primer donava motiu a una imatge que només pretenia ser una transcripció formal més o menys idèntica a l'original, mentre que el segon donava motiu a una certa conceptualització que refeia la temàtica buscant un nou nivell interpretatiu.

El resultat és una "reivindicació de l'art actual, amb tot el que tècnica i tecnològicament porta implícit, per a confrontar-ho amb un passat on la tècnica era molt diferent". La mostra barreja d'esta manera "l'interés per l'actualitat, amb ferramentes de hui, com la fotografia, amb l'interés pel passat i el clàssic, que malgrat la distància amb les noves generacions, no deixa de ser universal".

En este sentit, Carmen Amoraga ha subratllat que esta presentació aporta "una mirada del segle XXI sobre l'art clàssic" que atraurà "tant a visitants del museu 'añejos' com a nous".

Línies d'actuacaió de la nova direcció

Casar Pinazo ha agregat que esta exposició és un reflex de la manera de fer que vol imprimir la nova direcció del museu, encara que no l'única, ha precisat. Ací ha comentat que també se'n van a reprendre les "grans exposicions" i se'n va a incidir a "acaronar" als col·leccionistes, ja que són el camí per a engrossir les col·leccions.

Així mateix, ha expressat la necessitat de millorar i enfortir les relacions de la pinacoteca amb les entitats de formació de la Comunitat Valenciana i ha avançat que es treballa en sengles convenis amb l'Universitat Politècnica de València i l'Universitat Jaume I de Castelló.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento