La implicació dels pares a l’escola millora l’ambient

Ajuden a reduir l’absentisme escolar i la conflictivitat a dins del col·legi. Mestres jubilats, comerciants i entitats de barri també s’involucren en els projectes.
La participació activa de les associacions de mares i pares (AMPA) en el funcionament dels centres escolars permet reduir la conflictivitat i l’absentisme dels alumnes. CREA, un centre d’investigació de la Universitat de Barcelona (UB), planteja, des del 2001, l’equació en deu escoles catalanes, sota el nom de comunitats educatives.

És el cas del CEIP Doctor Fleming de Viladecans. Un dels grans problemes del centre és que moltes famílies no volen portar-hi els seus fills a causa de l’elevat nombre de nens gitanos o marroquins. La falta de matriculacions ha amenaçat sovint amb el seu tancament.

Des de la direcció, Rosa Pifarré, admet que han «millorat l’ambient o l’absentisme», tot i que «encara hi ha problemes».

Menys queixes

Des de CREA, Adriana Aubert, destaca que «quan la família i l’escola s’apropen s’acaben entenent» i, com diu Pifarré, «es redueix la cultura de la queixa».

El projecte de CREA es desenvolupa a partir d’una escola ideal «somiada» per pares y professors. Després arriba la definició de prioritats, tan diverses i ambicioses com els recursos humans i econòmics permeten.

Hi ha escoles que volen evitar segregacions d’alumnes, millorar conflictes o tensions racials, guanyar una biblioteca informatitzada o, senzillament, pintar les parets. A Viladecans, l’objectiu és «que el centre deixi de ser un gueto», diu Pifarré.

Els pares s’involucren però també ho fan professors jubilats, comerciants o entitats de lleure del barri.  Quan tanquen les escoles, voluntaris de tota mena fan alfabetització per a pares, ajuden a fer els deures o fan de lampistes al centre.

Continuïtat entre família i col·legi

«No és cert que els pares hagin dimitit de l’educació dels seus fills», assegura la secretària de Famílies, Montserrat Tur, per a qui moltes AMPAs «s’han convertit només en gestores del menjador o d’activitats extraescolars». Per fomentar que escola i família tinguin una «continuïtat», la Secretaria ha posat en marxa un programa que porta als centres escolars xerrades i tallers que, amb l’ajut de dinamitzadors, donen a pares –i també a avis– recursos per a la tasca educativa.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento