Comunitat Valenciana

Educació destaca l'augment del 70% del personal orientador d'Infantil i Primària el pròxim curs

La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport engegarà el pròxim curs el nou model d'orientació educativa, que "amplia l'atenció personalitzada i l'educació inclusiva en els centres d'Infantil, Primària i Educació Especial en incrementar prop d'un 70 per cent la plantilla del personal orientador i en un 37 per cent la de treballadores i treballadors socials".
Archivo - Imatge de recurs d'aula infantil
Archivo - Imatge de recurs d'aula infantil
GVA EDUCACIÓ
Archivo - Imatge de recurs d'aula infantil

Segons detalla el departament que dirigeix Vicent Marzà, es passarà dels 499 orientadors i orientadores actuals a un total de 841; i de 27 a 37 treballadors i treballadores socials. Amb aquest "notable" augment de la plantilla d'orientació educativa es pretén "millorar l'atenció a l'alumnat, ja que es disminueix un 40% la ràtio d'alumnat que atendrà aquest personal especialitzat", recalquen.

A més, subratllen que "aquest nou model se centra en la creació d'equips d'orientació educativa en els centres d'Educació Infantil, Primària i Educació Especial; una millor coordinació entre els equips us de orientació educativa d'Infantil, Primària i Educació Especial i els departaments d'orientació i educativa i professional de Secundària; la creació d'unitats especialitzades d'orientació i la intensificació del treball social en barris d'atenció educativa singular".

En concret, es planteja una estructura en la qual els orientadors i orientadores d'aquestes etapes educatives formen part de l'equip docent de cada centre educatiu. D'aquesta manera, amb aquest personal especialitzat formant part de les plantilles de cada centre, "les actuacions d'inclusió i orientació educativa a l'alumnat de totes les etapes educatives asseguren un major èxit d'actuació pel fet que s'afavoreix un seguiment més pròxim de cada cas", afirmen.

Es tracta, per tant, incideixen, de dotar les escoles i els centres d'Educació Especial de "una estructura estable de professionals de l'orientació educativa i de suport a la inclusió que done una atenció personalitzada a l'alumnat i a les famílies i contribuïsca a la transformació dels centres educatius en centres inclusius".

Per a dur a terme aquest "nou paradigma inclusiu" de dotació de professorat especialitzat en orientació educativa, dels 841 orientadors i orientadores que hi haurà el pròxim curs, 783 s'incorporaran als centres educatius d'Infantil, Primària i Educació Especial, mentre que els 58 restants s'integraran en les sis noves unitats especialitzades d'orientació (UEO).

Per províncies, els 783 orientadores i orientadors integrats en els centres educatius es repartiran de la següent forma: 333 treballaran en centres d'Alacant, mentre que Castelló comptarà amb 144 professionals i València, amb 306 especialistes, que formaran part dels equips docents de cada centre.

NOVES UNITATS ESPECIALITZADES

A l'increment de personal d'orientació en els centres educatius se suma la proposta de creació de sis unitats especialitzades d'orientació, amb un total de 101 persones conformant els seus equips interprofessionals, per a reforçar l'actuació en els espais educatius.

L'objectiu és que el personal de les unitats especialitzades d'orientació col·labore i recolze als centres educatius que ho sol·liciten, en els casos complexos que requerisquen una resposta específica en un àmbit determinat.

És un suport complementari als centres docents, en coordinació amb els centres de recursos, les unitats d'atenció i intervenció, els Cefire, les unitats educatives terapèutiques i la Inspecció Educativa, i un assessorament directe als equips i departaments d'orientació educativa i als equips docents, assenyalen des d'Educació.

Es tracta de 101 especialistes, entre els quals hi ha els 58 orientadors i orientadores esmentats, 22 mestres i mestres de Pedagogia Terapèutica i 21 mestres i mestres d'Audició i Llenguatge, per a intensificar la cobertura d'acció en els centres educatius i assessorar en matèria d'alteracions greus de la convivència i la conducta, les discapacitats visuals, auditives i motrius, el trastorn de l'espectre autista, les altes capacitats intel·lectuals i les discapacitats intel·lectuals.

Les UEO tindran un doble vessant: d'una banda, l'atenció territorializada en els centres educatius que tenen adscrits, i d'altra banda, l'atenció especialitzada com a centres de referència per a tot el territori.

La província d'Alacant comptaran amb tres UEO: una a Alacant, que serà l'equip de referència en temes de convivència i conducta; una altra a Dénia, que serà el referent en qüestions de dificultats d'aprenentatge i TDAH, i una altra a Elx, focalitzada en discapacitat sensorial: auditiva i visual.

Els centres educatius castellonencs estaran atesos per la UEO de Castelló de la Plana, que a més també serà el centre de referència per a tot territori autonòmic en l'atenció a la discapacitat motriu.

València comptaran amb dos UEO: una a Xàtiva, que estarà especialitzada en altes capacitats intel·lectuals i discapacitat intel·lectual, i l'altra a València, que serà l'unitat de referència en igualtat i diversitat i trastorns de l'espectre de l'autisme (TEA).

La proposta de nou model d'atenció educativa inclusiva incorpora la figura de treballadors i treballadores socials en els centres educatius de barris amb alumnat més vulnerable, incrementant la seua plantilla de 27 a 37 professionals, un 37% més.

Aquesta estructura suposa també "una millor atenció i assessorament en els centres educatius, perquè reestructura i intensifica el seu treball en els centres educatius situats en barris amb una major necessitat d'acció comunitària", conclouen.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento