Comunitat Valenciana

Les quatre llançadores de València a nou polígons industrials s'activaran a la fi de desembre

  • L’ATMV ultima un pla pilot que, en funció dels seus resultats, s'estendrà a altres àrees industrials metropolitanes.
  • El servei d'autobús, que es prestarà a través de les concessionàries de MetroBus, comptarà amb 750.000 € d'inversió.
  • L'objectiu és reduir l'ús del cotxe privat, que en alguns polígons és l'únic mitjà de transport disponible.
Un convoy de MetroBus, a su paso por la ciudad de València.
Un comboi de MetroBus, al seu pas per la ciutat de València.
20MINUTOS
Un convoy de MetroBus, a su paso por la ciudad de València.

Quatre llançadores d'autobús connectaran a partir de l'última setmana de desembre nou dels principals polígons industrials de l'àrea metropolitana amb la ciutat de València. Es tracta d'un pla pilot de dos anys de duració i 750.000 euros d'inversió que, en funció dels seus resultats, s'estendrà a més parcs empresarials de la Comunitat Valenciana.

El nou servei dissenyat per l'Autoritat de Transport Metropolità de València (ATMV) busca fonamentalment desincentivar l'ús del cotxe privat, que en aquestes àrees industrials sol ser l'únic mitjà de transport viable, activant una oferta a les hores d'entrada i eixida de les empreses que s'adeqüe a les necessitats dels treballadors.

La intenció de l’ATMV és que el seu consell d'administració aprove pròximament l'adjudicació directa d'aquesta ampliació de servei per a les empreses concessionàries de MetroBus i que el servei de llançadores, tal com marca la normativa, comence a prestar-se 15 dies després, la qual cosa portaria el termini a l'última setmana de desembre.

Segons el Pla Bàsic de Mobilitat Metropolità de València, aprovat al desembre de 2018, la capital metropolitana té una endèmica "falta de connexió" amb els parcs empresarials del seu entorn, la qual cosa provoca una "forta dependència del vehicle privat".

De fet, dels 152 polígons que hi ha en l'àrea metropolitana, als quals accedeixen diàriament 38.582 treballadors des de la ciutat de València (la gran majoria amb vehicle privat), només 99 disposen de connexió mitjançant transport públic, encara que aquesta és "limitada" tant en freqüències com en l'àrea de prestació.

Eixe ús intensiu del cotxe per falta d'alternatives genera, segons constaten els informes de l'Autoritat Metropolitana, multitud d'impactes negatius, entre els quals destaquen la congestió del trànsit, pèrdues de temps i de competitivitat, accidents de trànsit, contaminació ambiental i acústica, consum ineficient de recursos energètics, impacte en el territori i en la vida urbana i exclusió laboral i social.

"Des de l'Administració sempre hem vingut reivindicant que la gent vaja al treball en transport públic, però els polígons industrials i els parcs empresarials sempre han mancat d'uns serveis coherents", explica a 20minutos el director gerent de l’ATMV, Manuel Martínez Grau.

Esquema de las nuevas líneas lanzadera.
Esquema de les noves línies llançadores.
20MINUTOS

El nou disseny de llançadores persegueix que l'oferta de mobilitat responga "a les necessitats dels treballadors, i per això els horaris s'han treballat amb els gerents dels polígons per a quadrar les expedicions i les rutes en funció de l'entrada al treball i tornada cap a València", afig.

L'activació de les noves llançadores, segons la planificació de l’ATMV, fomentarà la demanda amb una nova oferta de mobilitat i millorarà els temps de l'actual transport públic, ja que reduirà el nombre de parades i s'adaptarà a les hores d'entrada i eixida dels empleats dels polígons industrials i parcs empresarials.

"Es tracta de desincentivar l'ús del cotxe fent un disseny d'uns serveis coherents per aeixos polígons", apunta el responsable de l’ATMV, en els quals per a optar a un treball és quasi imprescindible tindre cotxe.

Disseny dels recorreguts

Per al disseny dels trajectes cap als polígons, els tècnics de l’ATMV han consultat als operadors de les actuals concessions de l'àrea, així com els plans de mobilitat, estudis i enquestes existents dels polígons industrials. A més, han recaptat informació i propostes dels gerents de les associacions més representatives dels parcs empresarials: Asocreva, Riba A3, APPI, Fepeval, Asivalco, EGM-Parc Tecnològic Paterna, Asociación Empresarial l’Andana (Paterna), Asociación de Empresas Táctica (Paterna) i Parque Logístico de València (Riba-roja de Túria).

De la mateixa manera, s'han tingut en compte les infraestructures d'accés i el trànsit generat en elles. Finalment, s'han definit rutes d'accés directe als parcs empresarials, evitant així marrades que penalitzen els temps d'arribada.

Horaris i punts d'eixida

Els horaris de circulació començaran en les quatre línies entorn de les 6.30 hores del matí en les grans vies Ramón y Cajal i Fernando el Catòlic i finalitzaran sobre les 9.00 h. A la vesprada, faran el recorregut invers des de cada polígon cap al punt de partida en la franja de 17.00 a 19.30 hores.

Llançadora 1: València- Parc Tecnològic- l’Andana

Aquesta línia emprarà dos vehicles amb una capacitat de 80 places i realitzarà nou expedicions diàries (cinc d'anada i quatre de tornada). Recorrerà 16,3 quilòmetres entre la capital metropolitana i Paterna i efectuarà en total 16 parades.

Llançadora 2: València – Fuente del Jarro – Táctica

Aquest recorregut presenta dues variants, totes dues amb 10 expedients (cinc d'anada i cinc de tornada). L'A arribarà fins a Táctica i la B a Fuente del Jarro. Cadascuna d'elles ronda els 14 quilòmetres entre València i Paterna i tindran 14 parades i 80 places de capacitat.

Llançadora 3: València - l'Oliveral - la Reva

Aquest itinerari des de València fins a Riba-roja de Túria per la A-3 passant per Quart de Poblet i per la base de l'ONU emprarà dos autobusos, amb nou expedicions diàries (quatre d'anada i cinc de tornada). És un trajecte d'uns 23 quilòmetres i 20 parades.

Llançadora 4: València - Joan Carles I - l'Ermita – Nord

La quarta llançadora donarà servei a tres parcs empresarials d'Almussafes i el Romaní: Joan Carles I, l’Ermita i Nord. S'habilitarà un autobús que realitzarà huit expedicions diàries (quatre d'anada i quatre de tornada), amb 11 parades tant a l'anada com a la tornada en un recorregut d'una mica més de 31 quilòmetres.

Bitllet senzill i combinats

A aquests trajectes se'ls aplicarà la tarifa per zones vigent en el MetroBus i també hi haurà un Bo 10 (amb un preu de 7,20 a 20 euros en funció de les quatre zones), encara que probablement no s'activarà al mateix temps i estarà disponible al gener. També hi haurà abonament transport i bo transbord.

Quant al bitllet senzill, les llançadores de València a la Reva i Fuente del Jarro costaran 1,45 euros; 1,50 euros la del Parc Tecnològic i l’Andana i 1,75 euros la del polígon Joan Carles I.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento