Comunitat Valenciana

El sector de la telefonia i internet és el que més reclamacions acumula

  • El major volum obeeix als “milions de contractes” que mou la telefonia en l'actualitat.
  • Els Serveis d’Avacu van registrar més de 1.100 queixes sobre telefonia d'un total de 6.448.
  • Els viatges conformen ja el tercer grup més demandat, amb gran incidència de les aerolínies.
  • Les assegurances i l'habitatge figuren com a àrees problemàtiques per als consumidors valencians.
Telefonía, teléfono, móvil, móviles.
Telefonía, teléfono, móvil, móviles.
EUROPA PRESS
Telefonía, teléfono, móvil, móviles.

El sector de les telecomunicacions, que abasta des de la telefonia als serveis d'internet o de televisió de pagament, s'està consolidant com el més problemàtic per als consumidors valencians. De fet, durant el primer semestre de l'any, l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (Avacu) ha rebut més de 1.100 queixes i reclamacions relacionades amb aquest camp, que s'ha situat al capdavant i ha superat al de bancs i financeres.

En aquesta línia, segons apunten des de l'entitat, s'ha produït una certa “tornada a la normalitat”, tant en el nombre total de reclamacions com en la baixada de les relacionades amb els serveis bancaris. D'aquesta manera, durant la primera meitat de 2019, l'associació va tramitar un total de 6.448 consultes i reclamacions, després de cinc anys consecutius amb xifres “rècord” en els 40 anys de vida de l'entitat.

Una vegada canalitzades aquestes queixes cap a l'àmbit judicial, principalment les relacionades amb les preferents i amb productes financers complexos, el volum total de reclamacions s'ha estabilitzat.

El president de Avacu, Fernando Móner, creu, no obstant això, que el “desastre financer” no ha “arribat a la seua fi, però ha donat cert respir” a entitats com la seua a l'hora de canalitzar les demandes dels afectats.

Respecte a la tornada a la primera posició de les telecomunicacions, explica que no es tracta d'un sector “excessivament problemàtic” i que el major volum de reclamacions obeeix als “milions de contractes” que mou en l'actualitat en les seues diferents modalitats. Segons els estudis que manegen, la mitjana de penetració arriba ja com a mínim a un telèfon mòbil per persona i, en els últims anys, els contractes de telefonia s'han ampliat a paquets que inclouen també la connexió a internet o serveis de televisió de pagament, entre altres.

En aquest camp, es mantenen les consultes i reclamacions sobre factures errònies, incompliments dels serveis pactats, pujades unilaterals de tarifes i problemes per a tramitar les portabilitats. En segon lloc, encara que amb xifres “molt més baixes que en els últims anys”, figuren els bancs i financeres, amb 651 escrits durant la primera meitat de l'any.

La major part són relatives a la reclamació i tramitació de les despeses hipotecàries, problemes amb les comissions i interessos de les targetes de crèdit. Móner explica que, després de les sentències dictades sobre aquest tema, encara “queden casos relacionats amb les clàusules abusives de les hipoteques”, sobretot les anomenades sòl.

En tercer lloc se situa el sector dels viatges, que “ha pujat bastant”. De fet, ha passat de 100 consultes i reclamacions en 2014 a les 487 d'enguany. “Els consumidors som cada vegada més conscients dels nostres drets i reclamem més” a l'hora de desplaçar-nos, explica el president de Avacu, principalment cap a les aerolínies per retards, cancel·lacions, problemes amb l'equipatge i contra les agències per incompliments de les condicions contractades.

A aquest sector li segueix el de les assegurances, “habitual també en els primers llocs dels més reclamats”, amb 379 consultes i reclamacions, referides sobretot a discrepàncies amb les cobertures, problemes amb la tramitació de baixes o a la modificació de condicions sense respectar el termini legal.

En cinqué lloc figura el de l'habitatge, amb 378 queixes. Les més comunes tenen a veure amb els arrendaments, les comunitats de propietaris o els pisos turístics. “Hi ha grans empreses que compren aquests pisos i els trauen al lloguer turístic, la qual cosa fa que baixe l'oferta de lloguer disponible i per tant pugen els preus”, afig Móner, qui creu que la compravenda “ha crescut, però encara no massa”.

Alerten davant les “vendes agressives”

A vegades, l'origen d'una reclamació està no tant en la prestació d'un servei, sinó en la seua contractació. En aquest sentit, Móner alerta davant les “vendes agressives” per part de comercials, sobretot si es produeixen amb telefonades a la porta de casa. “Es donen en tots els sectors, però sobretot en matèria d'energia” i van “per objectius de venda”, assegura. Entre les recomanacions, no admetre vendes a domicili, mirar sempre la lletra xicoteta i, en tot cas, informar-se i comparar preus.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento