Una investigació de la Universitat de València (UV) conclou que les enquestes publicades en els mitjans de comunicació influeixen en l'electorat. L'equip d'investigació en Processos Electorals i Opinió Pública de la Universitat de València (UV), GIPEyOP, dirigit pel professor d'Economia Aplicada José M. Pavia, ha elaborat una anàlisi sobre la influència dels mitjans en la ciutadania a l'hora de votar.
El treball, publicat en la revista 'Contemporary Social Sciences', conclou, en primer lloc, que les enquestes publicades són la font principal utilitzada per l'electorat per a configurar les seues expectatives agregades; i en segon lloc, que la interpretació i projecció que fa l'electorat sobre la realitat no és neutral, sinó que està fortament influenciada per les seues pròpies creences i preferències i pels mitjans que utilitzen per a informar-se.
L'estudi s'ha realitzat sobre la base de les eleccions generals de 2015, en les quals van irrompre en l'escena parlamentària dos nous partits, Podem i Ciutadans, per als quals l'electorat no tenia punts de referència històrics previs, explica la institució acadèmica valenciana en un comunicat.
Segons aquest estudi, dos teories oposades competeixen per a oferir una explicació sobre com l'electorat construeix les seues expectatives electorals agregades. Així, s'ha investigat quin mecanisme té la major influència en la formació d'expectatives: opinió publicada o interaccions socials. De la mateixa manera, també s'ha plantejat si hi ha un biaix ideològic en la percepció de l'electorat de cara als resultats futurs de la batalla electoral.
Font principal
El resultat extret de la macroenquesta (14.262 persones) amb què ha treballat l'equip d'investigació evidencia, en primer lloc, que les enquestes publicades pels mitjans de comunicació són la font principal utilitzada per l'electorat per a configurar les seues expectatives agregades (almenys a nivell nacional i provincial); i en segon lloc, que la interpretació i projecció que l'electorat fa sobre la realitat no és neutral, sinó que està fortament influenciada per les seues pròpies creences i preferències, que es retroalimenten en funció del mitjà de comunicació que utilitzen per a informar-se.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios