Comunitat Valenciana

Convoquen una vaga en l'EMT per a gener i febrer que se sumaria a la de metro

  • Els treballadors de la companyia municipal aproven aturs parcials per majoria.
  • Seran els dies 16, 24 i 29 de gener, i el 4, 12, 20 i 27 de febrer, en diferents franges.
  • El principal motiu és el nombre de dies que es treballa en les jubilacions parcials.
  • Les vagues en el metro van començar la setmana passada i estan fixades fins al 29 de gener.
Flota de autobuses de la EMT de València estacionada en las cocheras de Sant Isidre.
Flota de autobuses de la EMT de València estacionada en las cocheras de Sant Isidre.
EMT VALÈNCIA - Archivo
Flota de autobuses de la EMT de València estacionada en las cocheras de Sant Isidre.

Torna la conflictivitat laboral al transport públic de València, i el fa per partida doble: tant en Ferrocarrils de la Generalitat (FGV) com en l'Empresa Municipal de Transports (EMT). Els viatgers del metro ja van començar a notar la setmana passada els efectes de les vagues programades fins al 29 de gener, coincidint amb la posada en marxa del servei nocturn dels caps de setmana i, si es compleix l'anunciat, s'estendran als busos.

Treballadors de l'EMT han aprovat per “majoria aclaparadora” en un procés de votació convocar aturs parcials tres dies de gener i quatre de febrer en protesta per les condicions de l'empresa per a la jubilació parcial i la “disgregació” de punts de relleu, entre altres motius.

Així ho va explicar aquest dimecres el president del Comité d'Empresa d'EMT, Adolfo Cruz, després d'un procés de votació en el qual es van comptabilitzar 615 vots a favor, 216 en contra, 37 en blanc i cinc nuls, amb la participació de 873 treballadors, el 85% de la plantilla que va treballar el dia de la votació, unes dades que “no arriben al 60% o 65%” del total.

Per a gener, les jornades de protesta seran els dies 16, 24 i 29: de 7.00 a 9.00 hores en administració, tècnica i operacions, i en aquestes dues últimes també de 17.00 a 19.00 hores. En nocturns, de 19.30 a 21.30, i en tècnica a la nit de quatre a sis del matí, segons fonts sindicals. Per a febrer, els aturs s'han fixat per als dies 4, 12, 20 i 27. En administració, tècnica i operacions, de 8.00 a 10.00; en les dues últimes, a més, de 16.00 a 18.00 hores. En nocturns, de 19.30 a 21.30, i en tècnica a la nit de 22.00 a 00.00 hores.

El president del comité va denunciar l'”incompliment” de l'acord de jubilació parcial per a 2019 i va explicar que, després del laude arbitral, totes dues parts deien que la resolució els beneficiava, per la qual cosa van demanar als àrbitres una aclaridora. En aquest sentit, va destacar que la resposta dels àrbitres assegura que en el laude “és clar que els treballadors han de fer 65 dies”.

També va ressaltar que els empleats no tenen una “proposta seriosa” per part de l'empresa i va criticar que “ni tan sols s'ha començat a negociar” sobre la jubilació parcial del període 2019-2027, sobre el qual la plantilla demana que continue “com a mínim en les mateixes condicions” que tenien anteriorment. Un altre dels motius de la vaga és la no aplicació del descans del 15%, que va assenyalar que van acordar amb l'empresa en el conveni.

“No es està fent, un 80% de les línies no tenen el 15%. És un problema bastant greu, no arribem a fer ni l'1% de descans perquè falten cotxes”, va denunciar Cruz. Va subratllar la “disgregació” dels punts de relleu com una “guerra” que porten “molts anys treballant” i també va apuntar a les hores de formació, que són 20 obligatòries, com a motiu dels aturs, i va afegir que treballadors de l'EMT “han d'apuntar-se a cursos online fora de l'horari de treball”.

En relació amb aquestes protestes, el regidor de Mobilitat Sostenible i president de l'EMT, Giuseppe Grezzi, va traslladar als treballadors, “amb tot el respecte al 35% de la plantilla que ha votat a favor”, que entén les reivindicacions “legítimes” de la plantilla. “El que no farem mai és anar contra la llei, encara que pensem, com ells, que es pot millorar”, va matisar.

Grezzi va explicar que els ha fet arribar en un comunicat que els tindran al seu costat en les reivindicacions davant el Govern per a obtindre “les millors condicions” en la jubilació parcial o anticipada. En aquest context, va recalcar que en els tres anys de legislatura han contractat a 384 persones entre conductors, mecànics i administratius, enfront dels 105 contractes dels tres anys anteriors.

“Hem acabat amb la bossa de conductors de l'anterior legislatura; hem fet una nova de 300 persones i en breu haurem de fer una altra. En 2015 hi havia 1.109 conductors en plantilla i ara tenim 1.199”, va defensar el regidor.

Augment de plantilla en Ferrocarrils 

Treballadors d'FGV es van concentrar aquest dimecres davant el Palau de la Generalitat per a reclamar la “recuperació” de la plantilla “perduda” i part del salari que també han deixat de percebre en els últims sis anys. Demanen 460 empleats més i recuperar el 10% de la massa salarial, segons va explicar la secretària general del SCF en FGV, María Ángeles Pérez. L'empresa va replicar que incorporarà 101 nous empleats per a reforçar la plantilla davant el nou servei nocturn i les exigències de la recent Llei de Seguretat Ferroviària.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento