Comunitat Valenciana

La primera fase del Parc Central obri “després de 30 anys” de retards

  • La zona ocupa 110.826 m2, més d'11 hectàrees, dels 230.000 m2 totals.
  • Aquest gran pulmó verd uneix dos grans barris: Russafa i Malilla.
  • La superfície combina espais per a xiquets amb uns altres de passeig i esplanades.
Zona del Parque Central entre Malilla y Russafa
Zona del Parque Central entre Malilla y Russafa
Europa Press - Archivo
Zona del Parque Central entre Malilla y Russafa

Malgrat els retards i més retards acumulats en les seues obres, a les 09.00 hores d’aquest dilluns ha obert les seues portes el Parc Central de València. Així ho va anunciar aquest diumenge l'alcalde de la ciutat, Joan Ribó: “Serà un gran dia per a València, en el qual per fi tindrem un gran parc de qualitat del qual la ciutadania podrà gaudir”.

I és que “després de 30 anys” –en 1989 es va incloure el projecte en el Pla General d'Ordenació Urbana (PGOU)– els valencians podran fer ús i gaudi ja de la primera fase del projecte, que compta amb 110.826 metres quadrats, més d'11 hectàrees de terreny.

Aquesta zona va començar a construir-se en 2015 i “connecta dos grans barris com són Russafa i Malilla”; a més de combinar espais molt diferents per a xiquets, àmplies zones de passeig, esplanades, zones d'esplai caní i fonts –entre altres elements–, amb una execució en la qual s'ha buscat “garantir que la qualitat final de l'obra fóra el més alta possible, d'acord amb el que mereix la ciutadania de València”.

El primer edil va reconéixer també que “ha costat molt acabar aquesta obra» –malgrat que encara no està acabada completament: ocupa un 40% dels 230.000 m2 de superfície total– i va asseverar que comptar amb aquest espai suposa “el primer pas” cap a la consecució de la resta del projecte, que contempla l'”imprescindible” soterrament de les vies dels trens de rodalia i llarg recorregut a l'entrada i eixida de València.

“Som l'única gran ciutat d'Espanya que no tenim les vies del tren soterrades i per això és necessari avançar en el soterrament i en una estació adequada que tinga caràcter intermodal”, va matisar Ribó.

En el seu conjunt, el Parc Central és la principal actuació de l'operació ferroviària i urbanística del mateix nom, i constitueix un dels reptes més importants de la ciutat en la seua planificació i disseny, lligat a la transformació ferroviària que suposarà el soterrament de les vies i la construcció de l'Estació Central definitiva. Tal com va declarar l'alcalde, “es tracta d'una actuació necessària per a la recuperació d'un espai que ha dividit històricament la ciutat en dues”.

De fet, Joan Ribó té previst visitar l'enclavament aquesta vesprada, acompanyat del ministre de Foment, José Luis Ábalos, i el president de la Generalitat, Ximo Puig, juntament amb la resta de la Corporació.

Canvi imparable 

Sota aquest prisma, Ribó va reiterar que el canvi iniciat a València en 2015 és “imparable” i que “Compromís és la garantia”, perquè els governs que integra “funcionen i ho fan amb eficiència, honradesa i transparència”. Per això, va garantir que si està a la seua mà reeditarà un govern progressista per a la capital del Túria.

Construcció per fases: encara queda el 60% 

Zona Rusafa-Malilla ja acabada. Les obres per a la construcció del Parc Central, lligades a la disponibilitat del sòl ferroviari, s'han realitzat per fases. Així, s'ha executant la primera en Russafa-Malilla, un àmbit delimitat per la platja de vies, el carrer Filipines i l'avinguda Peris i Valero. Amb la urbanització de 110.826 m2 de superfície, suposa el 40% del total del parc. Encara queda un 60%.

Les obres, posposades diverses vegades. L'execució d'aquesta primera zona va incloure la rehabilitació de les naus i la reconstrucció de dos molls de càrrega, la recuperació d'una alqueria i la construcció d'un edifici de serveis i un centre de transformació elèctrica. Els problemes per a poder portar tot a terme van derivar en retards: les obres van començar el 4 de maig de 2015 i estava previst que duraren 22 mesos.

Disseny estatunidenc. El parc està dissenyat per l'estatunidenca Kathryn Gustafson. S'estructura entorn d'una xarxa de passejos i senderes d'aigua que connecten els diferents espais, cadascun dels quals té un tractament específic en funció dels seus usos i tipologia botànica. Tindrà 8 portes d'accés i estarà completament barrat de cara al carrer.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento