Comunitat Valenciana

Foment preveu invertir 250 milions d'euros en la xarxa de Rodalies en 2019

  • Des del Ministeri asseguren que aquesta és la "prioritat número 1" de les polítiques de transport.
Trens de Rodalies en l'Estació del Nord de València, trens, renfe, rodalies
Trens de Rodalies en l'Estació del Nord de València, trens, renfe, rodalies
Europa Press
Trens de Rodalies en l'Estació del Nord de València, trens, renfe, rodalies

El Ministeri de Foment preveu mobilitzar inversions i projectes per valor de 250 milions d'euros per a 2019 en la xarxa de trens de Rodalies de la Comunitat Valenciana, incloent material rodant.

Així ho ha anunciat aquest dimecres el secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Vivenda, Pedro Saura, després de la primera reunió de la Comissió Seguiment del Pla d'Infraestructures Ferroviàries en el nucli de Rodalies de la Comunitat Valenciana amb la consellera de Vivenda, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Maria José Salvador.

La xarxa de Rodalies valenciana és el transport públic més utilitzat en la regió. L'any passat va arribar als 17 milions d'usuaris. No obstant açò, igual que en la resta d'Espanya, la inversió en els últims anys ha sigut "molt baixa", ha lamentat Saura.

Des de 2012 fins el 2016, la inversió mitjana de l'Estat rondava els 13 milions d'euros anuals, xifra que en 2017 va ascendir a 30 milions. I enguany, dels 1.400 milions que contempla el Pla de Rodalies per a la Comunitat Valenciana 2018-2025 hi ha en execució prop de 45 milions, ha precisat el secretari d'Estat. "Si continuem així, a quin ritme anem a acabar?", ha qüestionat.

Saura ha assegurat que l'actual Executiu vol canviar aquesta situació i fer de la mobilitat sostenible, i en concret de la xarxa de Rodalies, la "prioritat número 1" de les polítiques de transport "invertint més en rodalies". La seua intenció és que les rodalies deixen de ser "la germana pobra" de la política d'infraestructures i "desbloquejar projectes".

Per a açò, s'ha compromés a mobilitzar entorn de 250 milions d'euros, inclosos el material rodant que Renfe va a comprar, en inversió i projectes per a 2019.

Saura ha explicat que les empreses públiques de Foment tenen uns "pressupostos estimatius" que els permeten "un marge de maniobra major a l'hora d'invertir", encara que ha admés que "l'ideal és que s'aproven els Pressupostos Generals de l'Estat", on hi ha un "compromís" del president del Govern, Pedro Sánchez, amb el president de la Generalitat, Ximo Puig, que la Comunitat Valenciana ha de representar el 10% de la inversió territorialitzada.

No obstant açò, ha volgut puntualitzar que no es pot anticipar a allò que s'aprove en Consell de Ministres, per la qual cosa, de moment, el que sí pot afirmar és que "d'acord amb les previsions de Foment, tot el que es pot mobilitzar en 2019 va a estar entorn dels 250 milions d'euros, inclòs material rodant".

D'aquest muntant, Renfe calcula que al voltant de 47 milions estaran vinculats a material rodant, modernització del material, millores en accessibilitat i actuacions en estacions que en definitiva puguen millorar la seguretat.

Avanços i compromisos

La consellera Maria José Salvador ha valorat els avanços produïts en "escassos mesos" de funcionament de l'actual Govern, en els quals s'ha "s'han portat a terme les rodalies de Vinaròs i Villena complint així una històrica reivindicació de la Comunitat", s'ha licitat la redacció del projecte de duplicació del tram de la C1 Cullera-Gandia i s'han licitat les obres de seguretat d'Alcoi-Xàtiva per 8,6 milions.

Així mateix el secretari d'Estat ha informat de la finalització de les obres de la C2 entre L'Alcúdia-Moixent, ara en fase de proves per a la seua posada en servici, i ha avançat que en els pròxims mesos es restabliran els trens d'aquest tram, on fins ara circulen autobusos.

També ha anunciat que en breu es licitarà el projecte de renovació de vies d'Alcoi-Xàtiva i s'adjudicaran les obres de renovació de la via i electrificació de la C5 Sagunt-Caudiel.

Tren de la costa, C6 o variant Torrellano

Entre els compromisos adquirits, el secretari d'Estat ha garantit la redacció del projecte del primer tram del Tren de la Costa C1 Gandia-Oliva després que s'obtinga la declaració d'impacte ambiental. A més, es convocarà una reunió amb alcaldes i Generalitat per a abordar la segona fase del Tren de la Costa (Oliva-Dénia-Alacant), que a pesar de no estar contemplada en el Pla de Rodalies, el Govern s'ha compromés a estudiar les al·legacions amb tots els implicats.

Saura s'ha compromés també a redactar els projectes d'electrificació i duplicació de la C3 Sant Isidre-Buñol, els de la connexió de l'AVE Matola a Elx i els de la primera fase de la Variant de Torrellano de connexió amb l'aeroport de L'Altet, una vegada se supere el tràmit ambiental.

Finalment, després de les incidències produïdes en les últimes setmanes en la xarxa, per exemple en la C6 València-Castelló, el Ministeri s'ha assegurat la "màxima coordinació amb la Generalitat per a reduir l'impacte i evitar incidències que afecten els usuaris durant la instal·lació del tercer fil", ha asseverat Salvador.

Moltes d'aquestes actuacions s'han estat sentint "durant dècades" ha apuntat la consellera. "Han estat dormint el somni dels justs en els calaixos dels ministeris i ara el compromís (del nou Govern) és accelerar-los", ha agraït.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento