Comunitat Valenciana

Sanitat prepara una norma per a prohibir publicitat enganyosa

  • La consellera Ana Barceló diu que un cas com el d'iDental "no es pot repetir".
  • Aquesta és "presumptament una de les estafes més grans en l'àmbit sanitari dels últims anys".
La consellera Ana Barceló en Corts
La consellera Ana Barceló en Corts
CORTS VALENCIANES
La consellera Ana Barceló en Corts

La consellera de Sanitat, Ana Barceló, ha assegurat aquest dilluns que un cas com el de les clíniques iDental "no es pot tornar a repetir a la Comunitat" i s'està treballant en una norma per a prohibir la publicadad enganyosa en la regió, l'esborrany de la qual ja s'ha enviat als col·legis de metges o odontòlegs per a "que cap persona acudisca a un tractament sense tindre totes les garanties".

Així s'ha pronunciat Barceló en una compareixença en la Comissió de Sanitat en Les Corts a petició de Podem per a informar de les accions empreses per la seua conselleria davant les denúncies realitzades per pacients tractats en la clíniques iDental.

Segons ha dit, aquesta és "presumptament una de les estafes més grans en l'àmbit sanitari dels últims anys", abans de passar a explicar detalladament la cronologia de les denúncies, inspeccions i judicialització del procés.

La primera clínica iDental autoritzada a la Comunitat data de 2013 i el Col·legi d'Odontòlegs va ser el primer a presentar una denúncia a la clínica de València, on es van detectar irregularitats en els procediments de treball, en l'arxiu o en l'esterilització. Per açò, es va iniciar un expedient sancionador que estarà llest "aquesta setmana o la que vé".

Recuperació dels expedients

Aquest passat estiu es va procedir a l'entrada, per ordre de l'Audiència Nacional com a encarregada d'investigar el tancament d'aquestes clíniques en diferents comunitats, en les seus per a recuperar els expedients dels clients. En total, s'han trobat 120.000 en les clíniques d'iDental a la Comunitat: 67.000 a València, 20.000 a Alacant, 14.000 a Alfafar, 10.000 a Elx i 7.000 a Betxí.

Segons ha precisat Barceló, no estaven indexats ni ordenats alfabèticament, alguns fins i tot estaven fets a mà i no estaven en caixes ni ordenats, sinó que "molta de la documentació estava escampada pel sòl" o al costat d'altres escrits.

A partir d'ací el treball de la Conselleria consisteix a identificar i ordenar els expedients per a entregar una còpia als afectats. Actualment 1.137 persones han acudit a la seu de Sanitat a sol·licitar el seu historial i es contactarà amb elles quan estiguen en disposició d'entregar la còpia, destinant recursos perquè puga realitzar-se "com més prompte millor".

A preguntes de Podem i Ciutadans, la consellera ha assenyalat que no els consta que s'haja produït cap contagi d'hepatitis C en aquest cas i que, segons els han comunicat els experts, seria "complex" que es donara i, en tot cas, seria "molt difícil saber el seu origen". El diputat Daniel Geffner ha assegurat que sap de pacients que han donat positiu, al que Barceló ha replicat que si ha vist eixos expedients els hi faça arribar, però a dia de hui la Conselleria no té constància de cap contagi.

¿Cas evitable?

També el PP li ha preguntat si creu que aquest cas era "evitable" per ser "predictible", i la consellera ha afirmat que no era evitable mentre que els clients no sospitaven des del principi i "no els va generar desconfiança" en un primer moment, sinó que aquesta "es va produir després amb el temps, en veure que els tractaments no responien".

També assenyalat que la inspecció no pot actuar "aleatòriament", sinó que ho fa arran d'una sospita o denúncia, i ha defés que en tot el procés s'ha actuat amb rigor i de manera "garantista" per a evitar que després les conseqüències judicials pogueren veure's afectades.

Segons ha indicat, en aquest cas el 'handicap' ha sigut la publicitat enganyosa, perquè es tracta de clíniques obertes amb l'objectiu "d'obtindre el crèdit al consum" amb les persones que "de bona fe pensen que eixos tractaments els van a rebre" a un preu menor. "El sistema ha fallat", ha assegurat.

Llistes d'espera a la Ribera

D'altra banda, la consellera també ha comparegut per a informar, a petició del PP, sobre la presumpta manipulació de les llistes d'espera en el Departament de salut de la Ribera. Ací, s'ha mostrat clara: "No hi ha cap maquillatge en les llistes d'espera, ni de la Ribera ni de departament algun".

S'ha remés a les explicacions que ja va donar en roda de premsa després de filtrar-se unes declaracions del coordinador de l'àrea quirúrgica "en les quals de manera esbiaixada i fal·laç" s'intentava fer veure que des de la direcció s'estaven donant indicacions per a maquillar les llistes, una cosa que ha negat: "No existeix cap directriu per a ocultar pacients en l'Hospital de la Ribera".

Ha assenyalat que en aquest centre hospitalari des de juny de 2015 fins que es va anunciar la reversió l'espera va augmentar de 40 a 65 dies, un 62% més, i en els mesos en els quals Sanitat ja s'ha fet càrrec del departament ha augmentat en 3 dies. "Si algú va maquillar i va ocultar llistes d'espera va ser el PP durant molts anys", ha conclòs.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento