Comunitat Valenciana

El Palau de les Arts va tancar 2017 reduint un 76% les pèrdues

  • Es va registrar un increment dels ingresos en un poc més de 2,6 milions (+13,88%).
  • El patrimoni net continua sent negatiu i ascendeix a 32 milions d'euros.
  • L'informe alerta d'"incompliments significatius" per no assegurar la selecció de l'oferta més econòmica.
Palau de les Arts Reina Sofia
Palau de les Arts Reina Sofia
GVA - Archivo
Palau de les Arts Reina Sofia

El Palau de les Arts va tancar l'exercici de 2017 reduint les seues pèrdues un 76 per cent, en passar d'un 2,2 milions en 2016 a 528.684 euros. Aquest descens es va deure, entre altres factors, a un increment dels seus ingressos en un poc més de 2,6 milions, un 13,88% més. No obstant açò, el patrimoni net negatiu ascendeix a 32.452.952,27 euros, a causa de les pèrdues generades des de l'inici de la seua activitat en 2005 i un deute amb el soci únic -la Generalitat Valenciana- és de 32.477.883,57 euros.

Així figura en l''Informe de fiscalització de la Fundació Palau de les Arts Reina Sofia' corresponent a l'exercici del passat any que aquest dimecres ha fet públic la Sindicatura de Comptes i que, a més del detall dels comptes, adverteix d'alguns "incompliments significatius" en matèria de contractació per no assegurar la selecció de l'oferta econòmicament més avantatjosa.

La fundació va elaborar el pressupost 2017 basant-se en la línia de subvenció aprovada en els pressupostos generals de la Generalitat i que li assignaven 15.355.090 euros per a despeses de funcionament i 143.780 euros en concepte d'inversió. El pressupost corrent aprovat per a 2017 ascendia a 22.741.600,38 euros el mateix amb que es va explicar en 2016.

L'informe, consultat per Europa Press, reflecteix que "l'exercici 2017 llança un excedent negatiu per import de 528.684,35 euros(després d'impostos) resultat d'un muntant anual de despeses de 23.185.089,75 euros (davant dels 22.096.790,91 registrats en 2016) i d'un muntant anual d'ingressos de 22.656.405,40 euros (davant dels 19.895.005,08 registrats en 2016)".

Malgrat l'excedent negatiu presentat, Les Arts ha reduït les pèrdues pel que fa a l'exercici anterior en 1.673.102,48 euros, reduint-les en un 76%, si bé és cert que les despeses s'han vist augmentades en 443.490€ amb respecte exercici anterior, la dada positiva vé donada per la part dels ingressos, on, l'augment pel que fa a l'exercici anterior ha sigut de 2.761.400 euros, la qual cosa suposa un 13,88% d'increment.

Cal tindre en compte que sense els costos d'una dotació al Pla de Conservació Arquitectònica per un import de 320.850 euros i d'amortització de l'immobilitzat de 504.344 euros per manteniment de l'edifici, el resultat seria positiu en 296.510 euros.

Alta direcció

El document revela altres dades respecte a despeses d'infraestructures, financeres i personals. En aquest últim cas, assenyala els pagaments que es van fer en 2017 als dos llocs d'alta direcció: el de director econòmic, ocupat per Francisco Potenciano, que va percebre 56.504,76 euros, més un complement d'antiguitat per import de 4.257,22 i per dietes i quilometratge 1.730,86 euros, fent un total de 62.492,86 euros; i el de l'aleshores intendent, Davide Livermore, qui va cobrar fins el 5 de desembre, data en la qual va presentar la seua dimissió, una remuneració de 131.379,43 euros.

La Sindicatura de Comptes subratlla en el seu informe que la Fundació Palau de les Arts "no ha presentat juntament amb els comptes anuals, l'informe relatiu al compliment de les obligacions de caràcter econòmicfinancer que assumeixen les fundacions com a conseqüència de la seua pertinença al sector públic establit en l'article 134.3 de la Llei d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions". En aquest context, afig, "no es té constància que la Intervenció General haja requerit aquest informe, que el seu contingut no està regulat".

Quant a la fiscalització de la contractació, s'han posat de manifest diversos "incompliments significatius de la normativa aplicable a aquesta gestió". En aquest sentit, l'organisme de control fa notar que la fundació no complia el que es disposa en els articles 1 i 150 de la Llei de Contractes del Sector Públic (LCSP) a causa que "en la valoració de les proposicions econòmiques es va utilitzar una fórmula que no assegurava la selecció de l'oferta econòmicament més avantatjosa, a la qual s'han d'adjudicar els contractes, fent que la importància relativa del criteri de valoració del preu siga molt inferior a la seua importància teòrica".

Així mateix, el servici contractat de segur a tot risc per danys materials de l'edifici i annexos no s'ha licitat, malgrat que és un contracte subjecte a regulació harmonitzada, perquè les primes reportades són d'un valor estimat superior a l'establit en l'article 16 de la LCSP, incomplint-se el que es disposa en els articles 137.1, 138 i 190 de la norma.

Recomanacions

L'informe inclou també una sèrie de recomanacions per a "millorar la claredat i comprensió dels comptes anuals", com incorporar un índex de notes de la memòria, així com adequar el seu contingut a l'establit com a mínim per la normativa comptable.

Igualment, suggereix registrar com a immobilitzat material el cost de l'escenografia i el vestuari de les òperes adquirides i de les de producció o coproducció pròpia; impulsar les gestions perquè la Generalitat concedisca en favor de la fundació l'ús privatiu dels edificis i terrenys del Palau de les Arts, mitjançant la seua adscripció, conforme es regula en els articles 31, 53.3 i 59 de la Llei de Patrimoni de la Generalitat Valenciana, donant major estabilitat a l'ús de l'edifici.

Finalment, advoca per que el Patronat de les Arts aprove les normes o regles perquè, en futures seleccions de beneficiaris de l'ús dels diferents espais, "es facilite el compliment dels principis d'imparcialitat i no discriminació, al mateix temps que es maximitzen els rendiments econòmics i culturals".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento