La Generalitat i alcaldes porten a Madrid la reivindicació dels 38 milions per al transport metropolità de València
La Generalitat i alcaldes porten a Madrid la reivindicació dels 38 milions per al transport metropolità de València GVA

Una delegació valenciana formada per representants de l'Autoritat del Transport Metropolità, Conselleria d'Obres Públiques i més de mig centenar d'alcaldes s'ha desplaçat aquest dimecres a Madrid per a demanar al Ministeri d'Hisenda de Cristóbal Montoro que "rectifique" i incorpore una dotació econòmica de 38 milions d'euros per a l'Autoritat del Transport Metropolità de València en els Pressupostos Generals de 2018.

Així ho han exigit en una Declaració Institucional registrada en el ministeri --després de la negativa de Montoro a rebre'ls- en la qual han subratllat que "el dret dels habitants de l'àrea metropolitana de València a accedir a uns serveis de transport són idèntics als d'altres àrees espanyoles però per a exercir-los de forma efectiva és imprescindible disposar de mitjans financers equivalents als d'altres sistemes de transport metropolità".

En aquest sentit, el document recorda que la Comunitat Valenciana "aspira sense èxit" des de 2002 al fet que l'Estat participe en el finançament del transport metropolità els PGE de 2018 "perpetuen" aquesta situació i "exclouen de nou" els 60 municipis de l'àrea valenciana i a les seues 1,8 milions de ciutadans.

Així, la gerent de l'Autoritat del Transport Metropolità de València (ATMV), María Pérez, ha apuntat a les portes del ministeri que el projecte dels PGE 2018 "ha resultat totalment decebedor perquè no contemplen cap partida per al transport de la tercera àrea metropolitana més important d'Espanya" i ha incidit que "és tremendament injust que el Govern Central excloga quasi 2 milions d'habitants i se'ls negue el dret a tindre un transport metropolità de qualitat com sí se'ls concedeix a altres ciutats".

Pérez ha subratllat que els veïns dels municipis de l'àrea metropolitana de València "tenen els mateixos drets que els madrilenys, catalans o canaris" i ha incidit que "l'absència d'un finançament adequat repercutirà directament en la qualitat de vida dels ciutadans i impedirà una major eficiència de les polítiques de mobilitat, l'estalvi energètic o la reducció de la contaminació en la zona".

Des de la direcció general d'Obres Públiques de la Conselleria, Carlos Domingo ha agregat que "des de 2011 l'àrea metropolitana ha deixat de rebre més de 300 milions d'euros en subvencions de l'Estat per al nostre transport públic".

Al seu juí, "no està justificat que la tercera àrea metropolitana d'Espanya quede al marge del finançament estatal per a les àrees metropolitanes mentre Madrid rebrà 127 milions en 2018, Barcelona 109 milions i Canàries 48 milions".

"INDIGNACIÓ" DE LA TERCERA ÀREA METROPOLITANA D'ESPANYA

Per la seua banda, l'alcalde de València, Joan Ribó, ha expressat la "indignació de la tercera àrea metropolitana d'Espanya" que, amb prop de 2 milions de població no rep "cap tipus d'ajuda per part de l'Estat" i ha exigit Montoro que "aporte els mínims recursos necessaris per a engegar una política metropolitana de mobilitat". La Comunitat Valenciana, ha agregat, "sempre està a la cua en els PGE i estem farts ser els últims de la fila". "La situació del transport metropolità és urgent", ha sentenciat.

En la mateixa línia, l'alcalde de Mislata i president de la Mancomunitat de l'Horta Sud, Carlos Fernández Bielsa, -que ha exercit com a portaveu dels edils- ha criticat el "menyspreu" de Montoro als valencians als qui tracta com a "ciutadans de segona" i ha lamentat que després de mitja hora d'espera, el ministre s'haja negat a rebre'ls i hagen tingut presentar les seues peticions en forma de declaració institucional.

REUNIÓ AMB MONTORO EL PRÒXIM 27 D'ABRIL: "VOLUNTAT NUL·LA"

La gerent de l'Autoritat del Transport Metropolità de València (ATMV), María Pérez, ha criticat que "ningú del Ministeri ens haja rebut hui com havíem sol·licitat" i ha lamentat que "després de la pressió de Conselleria i de tots els alcaldes i alcaldesses de l'àrea metropolitana, el ministeri només haja accedit a una reunió el dia 27 d'abril -a les 11.00 hores- quan ja pràcticament s'està fora de termini per a la presentació de les esmenes corresponents".

Per a Pérez, aquesta resposta arriba "malament i tard perquè el dia 27 és l'últim dia que els grups parlamentaris tenen de termini per a presentar les esmenes als Pressupostos Generals de 2018 "el que reflecteix la nul·la voluntat del Govern d'Espanya de col·laborar perquè en la tramitació parlamentària es revertisca aquest greuge comparatiu que pateix l'àrea metropolitana de València".

PROPOSTES DEL MINISTERI: "INCOMPRENSIBLES"

En la seua missiva, el Ministeri d'Hisenda recorda que en la Llei reguladora de les Hisendes Locals s'estableix el sistema de sosteniment financer del Transport Col·lectiu Urbà, i disposa que els PGE de cada any inclouran crèdit en favor d'aquelles entitats locals que tinguen els seus càrrec el servei de transport col·lectiu urbà, qualsevol que siga la seua forma de gestió.

En compliment d'aquesta disposició, -contínua el text- en el projecte de Pressupostos de 2018 es preveu per a tal fi, una partida per a subvencionar el transport col·lectiu de viatgers mitjançant un procés de concurrència competitiva. En les últimes convocatòries, -assenyala- la Comunitat Valenciana ha sigut beneficiària amb subvencions que superen els 6 milions d'euros.

A més, veu "incomprensible" que el Ministeri pretenga justificar l'absència de finançament a l'ATMV en assegurar en la seua missiva "la possibilitat que els municipis participen mitjançant concurrència competitiva en el fons de 51 milions que l'Estat preveu per a finançar el transport dels municipis de més de 50.000 habitants en la llei de les Hisendes locals".

"Mentre que per a les Autoritats Metropolitanes els fons són de més de 285 milions per concessió directa, que és com es finança el transport de les àrees de Barcelona, Madrid o Canàries, el ministeri ens remet al fet que els municipis de més de 50.000 habitants s'adherisquen, per a obtindre finançament, a la partida per concurrència competitiva dotada amb 58 milions per a tota Espanya", ha censurat la gerent de l'ATMV, qui a més ha puntualitzat que "fins a finals d'any no poden acollir-se a aquesta subvenció i que finança el transport del municipi concret però no el de l'àrea metropolitana de la qual forma part".

Finalment, Pérez ha assenyalat que són dos mecanismes de finançament que "no són incompatibles" i ha posat com a exemple Barcelona "que rep un total de 103 milions per a la seua autoritat del transport al mateix temps que alguns dels municipis de la seua àrea metropolitana que s'acullen també el pla d'Hisendes Locals". Per açò ha demanat al Govern que no "intente justificar l'absència de finançament emplaçant a una possible subvenció que en cap cas cobrirà les necessitats de l'àrea metropolitana de València".

Consulta aquí más noticias de València.