La conversió de la dramatúrgia en "cos" i la identitat sexual s'estrenen en Dansa València

  • Els espectacles 'Divines paraules', una producció pròpia de l'Institut Valencià de Cultura (IVC) amb Ananda Dansa, i 'Lo inevitable', de la companyia Dunatacá en col·laboració amb l'IVC i Espai Inestable, s'estrenaran en el Festival Dansa València 2018 convertint la dramatúrgia i les paraules en "cos" i tractant qüestions d'identitat sexual.
Presentació en el Teatre Principal de 'Divines Paraules' i 'Lo inevitable'
Presentació en el Teatre Principal de 'Divines Paraules' i 'Lo inevitable'
Europa Press

Les obres han sigut presentades aquest divendres en roda de premsa en el Teatre Principal pel director adjunt d'Arts Escèniques de l'IVC, Roberto García; la directora de 'Lo inevitable', Sybila Gutiérrez; els directors artístics i coreogràfics d'Ananda Dansa, Edison Valls i Rosángeles Valls; i els coautors musicals, Pep Llopis i Jorge Gavaldá.

García ha destacat l'"alt valor simbòlic" de la intervenció directa de l'IVC en aquestes obres. "D'una banda, suposa el suport als valors consolidats i, al mateix temps, mostra l'impuls a la nova creació i a les persones que en un moment donat agafaran el testimoni i ens faran somiar damunt de l'escenari", ha indicat.

'Divines paraules' s'estrenarà "en gran" en el marc del Festival Dansa València l'11 d'abril a les 22.00 hores en el Teatre Principal; mentre que 'Lo inevitable' veurà la llum el dia 13 a les 20.00 en l'Espai Inestable.

La funció d'Ananda Dansa té una base dramatúrgica per l'obra de Valle Inclán 'Divines Paraules', encara que els seus directors la qualifiquen com una "visió personal" de l'obra teatral, en la qual compten amb una escenografia "sorprenent" que "abrigalla" els dotze ballarins intèrprets en l'escenari, la música que és "un protagonista més" i un homenatge a Juan Bautista Cabanilles i un vestuari "molt bé dibuixat".

"L'obra mostra una confrontació total entre el diví i el profà, l'ètic i el no ètic, la luxúria i l'Església -entesa com el políticament correcte-, entre la tragèdia i la ironia. Mostra els canvis d'emocions bruscs. Hem jugat amb l'esperpent", ha destacat Rosángeles Valls.

Així mateix, la directora artística i coreogràfica ha assenyalat que aquesta obra, la primera en la qual aborden un text dramàtic, ha sigut un "repte" a nivell de treball coreogràfic, ja que pretenien donar-li el "doble valor" que es poguera llegir "perfectament" el text de Valle Inclán i, al mateix temps, que el públic que no haja llegit l'obra puga veure l'espectacle i sentir-ho com un "ens tancat en si mateix".

En aquest sentit, ha indicat que es tracta d'una obra "contemporània i descontextualitzada", situada en un moment "atemporal", encara que considera que la seua proposta no està llunyana del que succeeix en el món actualment, ja que són "incapaços" de fer alguna cosa que no senten "propera".

"O ES PARLA D'AÇÒ O ENS MORIM"

Per la seua banda, 'Lo inevitable' és un espectacle que naix davant la "urgència" d'abordar qüestions d'identitat sexual, ja que estan "a l'orde del dia" per la "transformació" que està patint el món actual. "O es parla d'açò o ens morim", ha ressaltat la seua directora, Sybila Gutiérrez.

Gutiérrez ha manifestat que l'obra parteix de la "necessitat" de donar-li "veu" al cos, que és un tema "tabú" al que cal "deixar parlar". Així, l'obra de la companyia Dunatacá es qüestiona preguntes com què és ser dona, què és ser home, què passa si sóc dona però em definisc com a home, o i si sóc dona i em vestisc com a home.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento