Comunitat Valenciana

Les Corts aproven la Llei de Seguretat Ferroviària, que busca evitar accidents

  • Ha tirat endavant amb els vots a favor de tots els grups parlamentaris excepte el PP, que s'ha abstingut.
  • Contemplarà multes de fins a 380.000 euros per a les infraccions considerades com a 'molt greus'.
  • L'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària serà l'autoritat responsable de la seguretat del sistema ferroviari.
Votació en les Corts Valencianes sobre la Llei Ferroviària
Votació en les Corts Valencianes sobre la Llei Ferroviària
TWITTER SOCIALISTES VALENCIANS
Votació en les Corts Valencianes sobre la Llei Ferroviària

El ple de les Corts Valencianes ha aprovat aquest dimecres, amb els vots a favor de tots els grups parlamentaris excepte el PP, que s'ha abstingut, la Llei de Seguretat Ferroviària que estableix les normes i procediments de caràcter preventiu i correctiu, destinats a promoure la seguretat ferroviària a la Comunitat Valenciana per a evitar o minimitzar accidents com l'esdevingut en la línia 1 de Metrovalència el 3 de juliol de 2006 en el qual van morir 43 persones i altres 47 van resultar ferides.

Per a açò, crea l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària, dotada de personalitat jurídica i patrimoni propis i adscrita a la Conselleria d'Obres Públiques, que serà l'autoritat responsable de la seguretat del sistema ferroviari, i vetlarà pel manteniment general de la seguretat en la circulació, mitjançant la supervisió del compliment de les obligacions dels diferents actors.

A més, contemplarà multes de fins a 380.000 euros per a les infraccions considerades com a 'molt greus'. Així mateix, penalitzarà amb fins a 38.000 euros les 'greus' i amb fins a 7.500 les 'lleus'. Al debat parlamentari han assistit membres de l'Associació de Víctimes de Metro 3 de Juliol (AVM3J), els qui han rebut les felicitacions de la majoria de grups parlamentaris per la reobertura del cas sobre el sinistre.

La parlamentària de Cs María José García, qui ha mostrat el seu suport als familiars de les víctimes i ha destacat la seua "enteresa i tenacitat per a aclarir la veritat", ha admés que encara que no existeix el control absolut, els accidents tenen causes naturals i explicables i, per tant, "és possible actuar per a evitar-los o mitigar les seues conseqüències".

Al seu juí, "possiblement amb un major control de la seguretat del tren i manteniment de les infraestructures es podia evitar o minimitzar els efectes del sinistre de 2006". Per açò, ha reivindicat que aquesta norma era "un pas necessari per a augmentar la seguretat del sector ferroviari", encara que ha lamentat que hi ha reivindicacions del sector que s'han quedat fora del text.

Igualment, Antonio Montiel de Podem ha posat en valor la "tenacitat" de l'AVM3J en la "cerca de la veritat" i ha felicitat els familiars per la reobertura del cas. Respecte a la norma, ha lamentat "la falta de diàleg i consens" per les "presses".

Al seu juí, les tres principals manques del text són la falta d'un contracte programa que regule els serveis, un llibre blanc de seguretat ferroviària i una auditoria de FGV perquè deixe de ser "un pou sense cap". No obstant açò, ha considerat que durant el treball parlamentari s'ha millorat "sensiblement" el document, especialment pel que fa als treballadors i el factor humà que ha deixat de ser contemplat com "un recurs i una peça de maquinària".

Mirar cap al futur

Així mateix, la diputada de Compromís Cristina Rodríguez ha valorat que amb la norma "es dóna resposta" a una reivindicació per a evitar successos com el de 2006. "Hui és un dia per a mirar cap al futur i felicitar-nos per la reobertura del cas. Gràcies a l'associació per perseverar i no rendir-se", ha assenyalat per a destacar que el text ha arreplegat "nombrosos acords" i exigències sindicals.

Així, ha manifestat que espera que la norma servisca perquè la seguretat en el transport "no es veja mai més com un excés de despesa pública i els polítics no mirem mai més per a un altre costat en aquest assumpte. El transport públic ha de ser segur per a les persones que treballen en ell i per als usuaris", ha defés.

"La llei trenca amb el model del PP"

Per a Ana Barceló, del PSPV, es tracta d'una "bona llei, fruit del compromís polític" i que arreplega aportacions d'experts, sindicats i professionals. "Després de l'accident ens vam fer moltes preguntes. Cap d'elles va ser contestada per l'administració que tenia la responsabilitat de vetlar per la seguretat en el transport. Els silencis no resolen els problemes i calia passar a l'acció i evitar accidents o minimitzar la possibilitat en el futur", ha remarcat.

D'aquesta manera, ha insistit que la norma té com a finalitat la "protecció" de les persones que usen aquest mitjà i també dels treballadors i que "trenca amb el model del PP basat en la veritat inalterable que ens va imposar durant anys, l'opacitat, l'adoctrinament i l'ocultament d'informació".

PP: Llei "nominal" perquè "només parla de nòmines"

No obstant açò, per a Vicente Betoret del PP és una "llei nominal que de l'única cosa que parla és de nòmines" perquè crea una nova agència per a cobrir llocs de treball. Ha criticat que "poc parla de seguretat", només un de cada quatre articles aborda aquesta qüestió, segons ha reprovat, i que "naix de manera precipitada, sense consens i amb falta de diàleg".

Al seu juí, "s'ha perdut l'oportunitat" de fer una llei del sector que siga "integral" com tenen altres comunitats autònomes, malgrat que ha admés que durant el tràmit parlamentari s'ha contemplat "molt el text de les manques que tenia, però no el suficient per a qualificar-la com una bona llei", ha postil·lat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento