Comunitat Valenciana

L'esborrany d'instruccions del curs 2017-18 no al·ludeix al decret plurilingüe

  • L'apartat referent al Projecte Lingüístic recorda que este és "el document que arreplega la concreció del nivell del programa lingüístic que aplica el centre".
  • Per a vehicular en valencià les diferents àrees d'Infantil i Primària cal estar en possessió del certificat de 'capacitació per a l'ensenyament en valencià'.
  • El text estableix que "no s'ha d'impedir l'accés als centres a persones que vestisquen robes característiques o pròpies per motiu de la seua identitat religiosa".
Aula d'un col·legi
Aula d'un col·legi
EUROPA PRESS
Aula d'un col·legi

L'esborrany de les instruccions d'inici de curs elaborat per la Conselleria d'Educació arribarà este dimarts, 11 de juliol, a la Mesa Sectorial per a ser abordat amb els sindicats docents. El text no fa menció explícita al decret de plurilingüisme suspés de forma cautelar pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) i regula altres qüestions, com que "no s'ha d'impedir l'accés als centres a persones que vestisquen robes característiques o pròpies per motiu de la seua identitat religiosa", entre les quals cita la toca, hijab, quipà o el solideu.

La negociació de les instruccions per al pròxim curs escolar 2017-2018 es produirà després de la suspensió del decret d'ensenyament plurilingüe del Consell que va ordenar el TSJCV arran del recurs interposat per la Diputació d'Alacant. En l'esborrany que proposa Educació, al qual ha tingut accés Europa Press, no hi ha menció explícita ni al decret paralitzat ni al Programa Plurilingüe Enriquit Dinàmic que regulava.

La resolució del TSJ va fer que la Conselleria d'Educació encarregara a l'Advocacia de la Generalitat, a més del recurs de cassació, un informe jurídic amb la finalitat de delimitar amb exactitud les mesures per a donar compliment a la decisió del TSJ i les instruccions d'inici de curs. El conseller d'Educació, Vicent Marzà, va explicar fa uns dies que l'Advocacia havia dit que el que no es pot fer és desenvolupar el decret, una cosa que "l'Executiu autonòmic està complint al no tindre en compte el decret de plurilingüisme en desenvolupaments normatius", va asseverar.

En la proposta de resolució per la qual es dicten les instruccions que es faran arribar als centres educatius l'apartat referent al Projecte Lingüístic de Centre recorda que este és "el document que arreplega la concreció del nivell del programa lingüístic que aplica el centre i inclou les decisions de l'equip docent sobre l'organització de l'ensenyament i l'ús de llengües des d'una perspectiva plurilingüe, així com la promoció de l'ús social i institucional del valencià en el centre".

Afig que "els centres d'Educació Infantil i Primària públics o privats concertats aplicaran els projectes lingüístics de centre que tinguen autoritzats per la Conselleria d'Educació". "En este sentit, les diferents àrees presents en el currículum de Primària s'impartiran d'acord als projectes autoritzats conforme estableix el decret que regula el currículum de Primària", la modificació de la qual ha aprovat este divendres el ple del Consell.

Sobre el Pla d'Actuació de Millora (PAM) -un aspecte que s'ha readaptat per a no vincular-ho al decret suspés- es diu que "la seua elaboració permetrà que cada centre puga detectar les necessitats del seu alumnat i determinar els recursos necessaris per a atendre-les de manera més adequada". Afig que "en els casos en què els que calga fer una dotació de professorat addicional és fonamental que els centres coneguen el seu abast en el moment en el qual realitzen les programacions didàctiques".

També en l'aspecte lingüístic, l'esborrany d'instruccions contempla la capacitació requerida al professorat i detalla, entre altres qüestions, que per a vehicular en valencià les diferents àrees d'Infantil i Primària cal estar en possessió del certificat de 'capacitació per a l'ensenyament en valencià' o del diploma de 'mestre en valencià', i per a fer-ho en llengües estrangera, com a mínim del B2.

Peces religioses

Altres qüestions que s'estableixen són les indicacions per a la reutilització de material didàctic i llibres; que els centres disposen d'un pla d'atenció a la diversitat i inclusió educativa (Padie) i una referència en el reglament de règim interior a la vestimenta, en concret a aquella de simbologia religiosa. En este punt, s'aposta per "no impedir l'accés als centres a persones que vestisquen robes característiques o pròpies per motiu de la seua identitat religiosa (com toca, hijab, quipà, solideu) i que no suposen cap problema d'identificació o atempten contra la dignitat de les persones".

Cal recordar que a principis del passat curs es va produir una polèmica a causa que un institut de València va prohibir a una alumna musulmana acudir a classe amb el 'hijab' -el mocador que cobrix el cap-. L'estudiant va poder assistir finalment amb eixa peça, després de la intervenció de la Conselleria d'Educació, que va informar aleshores que havia "garantit el dret a l'ensenyament de l'alumna i podria assistir amb l'hijab al centre en totes les classes lectives".

L'administració educativa va afegir que "el màxim objectiu és garantir el dret en l'educació de l'alumnat i que són necessàries tot tipus de ferramentes per a fomentar la convivència i la diversitat cultural als centres educatius valencians" i va avançar realitzaria una normativa per a regular el referent a les peces de vestir de l'alumnat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento