Comunitat Valenciana

La falta de finançament estatal compromet el nou ens de transport metropolità

  • L'Autoritat Metropolitana que ha de coordinar tarifes, transbords i disseny de bus i metro avança, però sense suport estatal.
  • “Tenim tot en marxa, quina és ara l'excusa per a no concedir la subvenció?, es pregunten.
  • L'àrea de valència compta amb 1,8 milions d'habitants repartits en 60 municipis, on cada dia es produeixen 3,8 milions de viatges.
Imagen de una estación de Metrovalencia
Imagen de una estación de Metrovalencia
FGV
Imagen de una estación de Metrovalencia

Els zero euros que destinarà el Govern central a sufragar el transport metropolità a València i la seua àrea d'influència comprometen seriosament la viabilitat de l'Autoritat de Transport Metropolità. Aquest organisme, creat a principis d'enguany per la Generalitat en l'anomenada llei d'acompanyament dels pressupostos, era una de les condicions que exigia l'Executiu de Rajoy per a subvencionar el transport públic després de la supressió de l'anterior Agència Valenciana de Mobilitat pel Consell de Francisco Camps. No obstant açò, la situació es repeteix: Madrid rebrà 126 milions d'euros, Barcelona 108 i Canàries 25 milions. València havia sol·licitat 38 milions d'euros, però no rebrà ni un cèntim.

“Som l'única autoritat metropolitana sense recursos estatals”, denuncien fonts de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, a la qual està adscrita el nou ens. “Tenim tot en marxa, quina és ara l'excusa per a no concedir la subvenció?, es pregunten. Des del departament que dirigeix María José Salvador confien que puga prosperar alguna esmena i es revertisca aquesta solució, doncs, en cas contrari, el funcionament de l'Autoritat Metropolitana pot veure's afectat.

No obstant açò, la Conselleria considera que ha fet els seus deures quant a la posada en marxa d'aquest organisme. De fet, està ultimant el reglament que estableix els mecanismes perquè l'Autoritat assumisca progressivament les seues competències. D'aquesta manera, s'està a l'espera dels últims informes pressupostaris per a poder remetre-ho al Consell Jurídic Consultiu i, una vegada finalitzats tots els tràmits administratius, siga aprovat pel ple del Consell. Des d'obres Públiques apunten al fet que en teoria el vistiplau del Govern valencià es produirà abans de l'estiu.

Entre les seues funcions destaca la planificació de les infraestructures per al transport públic de viatgers, així com de les xarxes i serveis de transport, inclosa l'elaboració dels plans metropolitans de mobilitat sostenible del seu àmbit territorial, a més del seguiment, control i avaluació dels mateixos.

També s'encarregarà de la subscripció i control dels contractes de serveis públics de transport de viatgers; la gestió administrativa dels serveis de transport; el disseny i aprovació del règim tarifari; la celebració de contractes-programa amb els operadors de transport i el control del seu compliment, i la col·laboració i coordinació amb les administracions públiques en inversió en infraestructures de transport, ordenació del territori i gestió de tràfic i de circulació.

Segons ha constatat la Conselleria, l'àmplia oferta de transport no es manifesta de forma integrada, la qual cosa provoca problemes d'eficàcia i eficiència. L'objectiu del nou ens és corregir aquests problemes i comptar amb un sistema integral de transport, en facilitar l'intercanvi modal i donar al ciutadà una visió global del sistema.

3,8 milions de viatges cada dia

L'àrea de valència compta amb 1,8 milions d'habitants repartits en 60 municipis, on cada dia es produeixen 3,8 milions de viatges. Cada viatger dedica 28 minuts a cada viatge i en total són 175 milions de viatgers a l'any els que utilitzen el transport públic. D'ells, 89 milions van en bus urbà, 60 milions amb metro, 17 milions utilitzen rodalies de Renfe i 9 milions el bus interurbà. La xarxa de bus interurbà és de 1.418 Km, 871 Km d'EMT, 339 Km de Rodalies i 146 Km de FGV.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento