Ribó manté el 10 d'abril per a iniciar la prohibició d'aparcar en el carril bus
Ribó manté el 10 d'abril per a iniciar la prohibició d'aparcar en el carril bus EUROPA PRESS

L'alcalde de València, Joan Ribó, ha manifestat este dimarts que es manté la data del 10 d'abril per a "posar en marxa" el procés de prohibir aparcar de nit en el carril bus per on circulen les 13 línies nocturnes de l'EMT, encara que ha puntualitzat que "això no vol dir que se'n vaja a multar automàticament" sinó que és una mesura que "se'n va a debatre" i "se'n va a explicar a la gent".

"Es debatrà tot el que faça falta però des de la idea clara que anem en una direcció, que és en la qual se'n va a tot l'Estat i a tota Europa", ha assenyalat, ja en la resta d'Espanya, tal com estableix la legislació estatal, no es pot aparcar ni estacionar en el carril bus i en la ciutat de València, esta excepcionalitat és una "anomalia" que "perjudicava a molts col·lectius", entre els quals ha citat veïns, persones amb discapacitat, conductors d'autobús, o taxistes.

Per al primer edil, "la mobilitat sostenible en transport públic és un tema fonamental" i del que es tracta és de "normalitzar un plantejament que està funcionant en tota Espanya de la mateixa manera i que ací era una excepció, fins i tot una excepció amb dubtes de legalitat", ha avisat.

Així ho ha explicat en declaracions als mitjans durant la seua visita al Centre Sant Joan de Déu de Servicis Socials, en ser preguntat per la mesura, després que la portaveu del grup municipal del PSPV i primera tinent d'alcalde, Sandra Gómez, haja demanat que no s'aplique la prohibició d'aparcar en el carril bus durant la nit fins que no es debata la proposta amb els col·lectius implicats.

Ribó ha assegurat que esta mesura s'ha plantejat "reiteradament en la Mesa de la Mobilitat" des del passat mes de novembre de 2016, que s'ha enviat o s'està enviant tota la documentació a tots els regidors de l'equip de govern i que és una cosa que van a "debatre com se'n va a posar" en marxa.

En qualsevol cas, ha insistit, "el que anem a fer és una ciutat normal en el tema de la mobilitat com és qualsevol ciutat espanyola, l'excepció era València i no era una excepció positiva".

El primer edil s'ha mostrat "obert a dialogar". "Nosaltres en cap moment hem dit que ens anem a posar-nos a multar, anem a posar-nos a explicar a la gent que esta és una mesura en la qual s'ha d'implicar" que requerix "una fase on la gent ho ha d'entendre i se li ha d'explicar".

Tema "redebatut" en la mesa de Mobilitat de novembre

El 10 d'abril, ha apuntat, és una data per a "posar en marxa el procés, de manera absolutament normal", amb un període en el qual "acabar de discutir amb els nostres socis de govern". "És el moment en què començarem a aplicar el tema però això no vol dir que se'n vaja a multar automàticament i és un tema que anem a debatre", ha precisat.

En este sentit, preguntat per si creu que ha faltat debat, el primer edil ha manifestat que "com més debat hi ha és millor" però ha incidit que en la Mesa de la Mobilitat "s'ha debatut moltíssim". "És cert -ha admés- que en la Mesa de la Mobilitat no estan els partits com a tals i pot ser és un element que no hem contemplat suficientment, però tots els grups representats en la Mesa de la Mobilitat tenien este tema debatut i redebatut des de novembre de 2016", ha reiterat.

En este punt ha volgut recordar quan es va posar en marxa la Llei del Tabac que prohibeix fumar en espais tancats, "un tema que va generar molt de conflicte" i que "al principi era la fi de totes les zones de restauració". No obstant açò, "després d'un procés s'ha normalitzat i ha funcionat perfectament bé sense cap problema".

És més, ha advertit, "és important no caure en els errors en els quals es va caure en aquell moment, amb les coses a mig fer", cosa que va portar a molts hostalers a fer una sèrie d'obres en els locals per a separar zona de fumadors i no fumadors, quan després la prohibició va ser total. "Pensem que estes mesures s'han de prendre d'una manera clara, encara que en el moment puguen crear alguna incomoditat", ha defés.

"Treballar en alternativas" amb pàrquings, taxis i transport públic

Pel que fa a les "alternatives" per a la gent que vé a València de nit, Ribó ha afirmat que "hi ha moltes i posades en pràctica", i s'ha referit així a comerços o cinemes del centre de la ciutat que tenen acords amb pàrquings.

Així mateix ha apostat per "treballar en alternatives" com alguns acords de pàrquings amb hostalers que fan "rebaixes substancials o tarifes planes". "Això s'ha de treballar i estem treballant en esta direcció", ha avançat. Una "segona alternativa" és "treballar amb l'Associació del Taxi" per a aconseguir acords, cosa que en alguns llocs es fa i "la tercera, l'autobús, evidentment", ja que la seua intenció és "apostar per una mobilitat pública molt millor de la qual tenim ara; de moment anem a augmentar la freqüència ja en dos autobusos, anem a apostar en general per millorar este servici", ha garantit.

"Aleshores es podrà vindre amb cotxe com en qualsevol altra ciutat, es podrà vindre en transport públic que anem a millorar, està claríssim que sí", ha augurat. Ribó ha confessat que ell com a "pare d'un adolescent" prefereix que els joves vagen amb autobús al fet que agafen un cotxe a la nit: "crec que això la immensa majoria dels pares ho tenim clar i per tant apostem perquè no s'aparque on el carril bus funciona durant la nit".

Consulta aquí más noticias de València.