La prohibició d'aparcar en el carril-bus a les nits enfronta al PSPV i Compromís a València
La prohibició d'aparcar en el carril-bus a les nits enfronta al PSPV i Compromís a València AYUNTAMIENTO DE VALÈNCIA

La prohibició d'aparcar en el carril-bus per on circulen les línies nocturnes de l'EMT a partir del pròxim 10 d'abril ha provocat una nova picabaralla entre els socis majoritaris del Govern local de València. La tinent d'alcalde i responsable de l'àrea econòmica, Sandra Gómez, del PSPV, ha demanat a l'alcalde, Joan Ribó, de Compromís, "que se senta i debata" la mesura abans que arribe a la Junta de Govern i que no l'aplique fins que no existisca un consens.

Fonts del PSPV consultades per 20minutos argumenten que estan d'acord "amb el fons de la mesura", ja que els membres del Govern tripartit d'esquerres comparteixen objectius en matèria de mobilitat sostenible, però denuncien les formes amb les quals l'edil de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi, també de Compromís, va anunciar la mesura a la fi de la passada setmana. De fet, des de la formació socialista consideren que "segueix sent solament un anunci" i afirmen no sentir-se "concernits" perquè "hi ha molt que debatre encara".

Segons aquestes mateixes fonts, la decisió de Grezzi implica a altres serveis de l'Ajuntament, com l'àrea econòmica o la Policia Local, encarregada de multar i, si escau de distribuir els seus efectius pels districtes. No obstant això, asseguren que els agents "en cap cas van a deixar de multar" si la mesura es fa efectiva després d'aprovar-se en Junta de Govern. A més, sostenen que solament coneixien la voluntat de Grezzi sobre aquest assumpte "com a declaració d'intencions, però no teníem coneixement de l'anunci oficial i de la data del 10 d'abril".

En canvi, des del Grup Municipal de Compromís van manifestar que la mesura "s'ha comunicat en el si del Govern municipal. De fet, va emanar de la Taula de la Mobilitat, on hi havia un ampli consens dels participants, que desitgen precisament garantir l'accessibilitat universal al bus i el servei nocturn de transport públic. S'ha parlat en la reunió de coordinació dels portaveus de l'equip de govern i en la Junta de Govern Local de la setmana passada, i també estem disposats a abordar-la en la pròxima".

En aquesta línia, segons afigen aquestes mateixes fonts, "si fa falta més debat, no hi haurà cap problema a tenir-lo". Des del grup majoritari del Govern Local asseguren que aquesta no és una mesura aïllada, sinó "una assignatura pendent" emmarcada en el pla de mobilitat sostenible. A més, sostenen que es podrà seguir aparcant en els carrers pels quals no circula el bus nocturn al mateix temps que es pregunten per què València ha de ser una excepció en la circulació nocturna pel carril-bus.

Contestació política i social

L'anunci de la prohibició d'aparcar a les nits en el carril-bus ha sigut criticat per entitats com la Federació d'Associacions de Veïns o l'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (Avacu). Els grups de l'oposició, PP i Ciutadans, també ho han fet, mentre el PSPV i València en Comú discrepen per les formes.

Picabaralles entre els socis de Govern

Aquesta no és la primera diferència entre els dos principals socis de Govern. La primera fase de la modificació de línies de l'EMT, la peatonalització de l'entorn del Mercat Central, l'aprovació d'aspectes de l'IBI relacionats amb el comerç i, més recentment, els concerts al costat de la falla municipal sense comptar amb el departament de Protecció Ciutadana (en mans del PSPV) han sigut les més sonades. 

Des de la marxa de l'anterior portaveu socialista, Joan Calabiug, al Consell, Sandra Gómez ha tractat de guanyar visibilitat davant Ribó i els edils de Compromís, si bé tots dos han manifestat en més d'una ocasió que mantenen una bona relació personal i la comunicació és fluïda.

Consulta aquí más noticias de València.