L'Àrea Metropolitana de Barcelona actúa per reduir la contaminació

  • L'aire contaminant causa 400.000 morts prematures en la Unió Europea, 25.000 a Espanya.
  • Encara queden moltes accions pendents per millorar la qualitat de l'aire a les ciutats i els ambients rurals.
Trànsit a una de les rondes de Barcelona.
Trànsit a una de les rondes de Barcelona.
AMB
Trànsit a una de les rondes de Barcelona.

L'aire contaminat causa 400.000 morts prematures en la Unió Europea, de les quals 25.000 pertanyen a Espanya. Encara que s'ha avançat molt en la reducció dels agents contaminants, encara queden moltes accions pendents per millorar la qualitat de l'aire a les ciutats i els ambients rurals.

El 23 de novembre el Parlament Europeu va debatre la nova normativa per a la reducció de sis agents contaminants, entre ells l'òxid de nitrogen (NOx) i les partícules en suspensió, produïdes pel trànsit de vehicles. A grans trets, es busca disminuir en un 70% els valors d'emissió registrats el 2005 d'aquests agents.

En l'elaboració d'aquesta normativa «hem tingut moltes pressions, tant dels governs com de la indústria automotrii i del sector de la ramaderia», va dir l'eurodiputada britànica Julie Girling i membre de la Comissió de Medi ambient del

Parlament Europeu. La legisladora va estar a Barcelona a la conferencia Qualitat de l'aire: reducció d'emissions contaminants a Europa, on l'AMB, com a referent en el disseny i la gestió de la mobilitat metropolitana, va estar present al costat de diversos representants científics i polítics.

Segons l'Agència de Salut Pública, la qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana de Barcelona ha empitjorat el 2015, amb un augment de l'11% en el diòxid de nitrogen, del 13% en les partícules d'emissió PM10 i d'un 16% en les partícules més fines (PM2,5). «I el 50% dels agents contaminants es generen pel trànsit vehicular», va apuntar Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya.

El director de mobilitat de l'AMB, Joan María Bigas, va assenyalar que l'organisme compta amb diverses mesures estructurals i puntuals per combatre la contaminació. Entre les primeres, va destacar un menor ús dels vehicles amb la creació de «pàrquings dissuasoris» prop d'estacions de ferrocarril, així com una regulació més estricta en la distribució urbana de mercaderies.

Per promoure l'ús de transport públic, Bigas va ressaltar la bonificació de les tarifes així com l'habilitació de nous carrils VAO per reduir els temps de viatge.

L'AMB també promou el recanvi de la flota d'autobusos urbans de TMB i d'altres operadors de transport metropolitans –com els busos nocturns– per vehicles elèctrics o híbrids, i impulsa la renovació dels taxis amb cotxes amb les mateixes característiques. A més, s'estan construint deu punts de recarrega ràpida per a vehicles elèctrics. Bigas va destacar les campanyes per per convertir la bici el un transport urbà més (amb la construcció de la Bicivia, per comunicar els municipis de l'àrea) i les subvencions per a la compra de 2.000 bicicletes elèctriques.

Com va assenyalar el científic Xavier Querol, director del Laboratori de Recerca Atmosfèrica del CSIC, «les directives de la UE han estat un èxit, perquè van permetre reduir un 75% les emissions. Però la relaxació dels valors límits que ha marcat l'Organització Mundial de la Salut ha donat com a resultat que el 87% de la població europea respira partícules contaminants. Cal millorar la qualitat de l'aire abans de 2030».

Miriam Santamaría: "Cal deixar el cotxe a casa"

La conferència sobre la qualitat de l’aire va estar moderada per Miriam Santamaría, presentadora del temps a La Sexta, TVE i BTV, qui va puntualitzar que Barcelona i els seus voltants «tenen l’avantatge geogràfic que el mar i els cursos del Llobregat i el Besòs ajuden a evacuar part de la contaminació», però les serres creen colls d’ampolla en la distribució de les carreteres, la qual cosa crea punts de major concentració de contaminació.

«La contribució més gran que podem fer és reduir el trànsit de vehicles. Cal buscar petites accions per canviar. Per exemple, el cap de setmana anar al parc en bicicleta o caminant», va suggerir.

Pla d'acció per l'elevada contaminació

L’AMB ha elaborat un protocol d’actuació per situacions d’elevada contaminació atmosfèrica, sobretot de diòxid de nitrogen i de les partícules PM10; que són les més nocives per a la salut.

Entre les accions hi ha una campanya de comunicació en què es notificaran els nivells de contaminació i s’oferiran consells per combatre-la, mesures per reduir el trànsit privat que s’intensificaran quan augmentin els nivells d’emissions, i que se sumen a les accions estructurals que té l’AMB.

Aquestes actuacions seran coordinades per un gestor en cadascun dels 36 ajuntaments de l’AMB i tindran un enllaç amb la Generalitat per unificar esforços entre les administracions.

«L’elevada contaminació ambiental esdevé una problemàtica estructural a l’àrea metropolitana de Barcelona, i en aquest sentit, reclamem a l’administració de l’Estat i a la Generalitat que abordin urgentment actuacions pendents», ha assenyalat Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB.

D'on ve la contaminació: un alt preu

Segons l’Agència Europea de Medi Ambient, les partícules en suspensió venen de la calefacció, la indústria i el transport. Els costos de la contaminació a la UE van dels 390.000 als 940.000 milions d’euros. Van des de 15.000 milions en dies de treball perduts a 4.000 milions per costos sanitaris. L’augment en 10 micrograms per m3 de les partícules en suspensió 2,5 fa crèixer un 20% la taxa de mortalitat, diu Cathryn Tonne, investigadora de l’ Institut de Salut Global de Barcelona.

Per això, els entre 2.200 i 3.300 milions que costarien els programes per millorar la qualitat de l’aire implicarien un gran guany.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento