Comunitat Valenciana

Charles Gayle exhibeix tota la força del free jazz en el Festival Contemporani Jimmy Glass

  • El músic actua junt amb un contrabaix i un bateria aquest dijous 27 d'octubre a la sala Jimmy Glass.
  • Gayle, considerat una autèntica llegenda per al jazz improvisatiu, impacta amb els sols de clarinet baix.
  • Després de triomfar, durant una època va caure en l'oblit i fou ocupa en una vivenda abandonada de Nova York.
Charles Gayle
Charles Gayle
JIMMY GLASS
Charles Gayle

El Jimmy Glass presenta el dijous 27 d'octubre en la seua secció habitual del Festival dedicat al jazz improvisatiu o el free jazz a un dels saxofonistes més carismàtics, i en part desconeguts per a la majoria d'aficionats que no aprofundixen en este estil lliure, Charles Gayle, una autèntica llegenda, amb una història a la seua esquena que sembla treta d'un llibre de William Burroughs, segons fonts de la sala.

En els anys seixanta Gayle bufava amb la força d'un huracà. Freqüentava activament els ambients del free i tocava amb Pharoah Sanders, Archie Shepp, Albert Ayler i altres pioners d'esta època. Però "la fortuna dolenta ho va relegar a l'oblit i no aconseguia gravacions amb les quals poder viure en la gran poma. Va caure en barrena i es va quedar sense llar", conten.

Així, es va fer homeless i va malviure com ocupa en una vivenda abandonada al Lower East Side. Llavors, "en un estat d'èxtasis diví, va trobar a Jesús i es va dedicar a tocar per a les parets del seu habitatge".

El músic es va retrobar així amb el llegat de Coltrane i va desenvolupar "una tremenda facilitat per a arribar als registres més alts del tenor i arribar als límits de la seua espiritualitat. Llavors, va sorgir una altra vegada a la vida i va començar a tocar en el metro de Nova York", segons les mateixes fonts.

A final dels anys vuitanta, la Silkheart Records li grava tres discos i ho tracta com un il·luminat del jazz. A partir d'ací, comença a treballar amb regularitat, a eixir de gira per Europa i a gravar per al segell alemany FPM, on va editar el clàssic Touchin the Trane, amb importants músics de l'avantguarda novaiorquesa com el contrabaix William Parker i el baterista Rashied Ali.

Gran part d'aquestes gravacions són magnífiques: testimonis musicals, atacs sònics extravagants i un fascinant i aguerrit lirisme. En alguns d'aquests discos, Gayle toca la viola, el clarinet baix i altres rareses. Els seus sols de clarinet baix són d'una profunditat impactant.

Segons les mateixes fonts, Gayle no es deixa portar per les modes: no hi ha cap músic en l'escena actual amb el seu impacte emocional". Els seus últims discos -en particular Ancient of Days- manifesten un talent madur en la improvisació que pot competir amb qualsevol saxofonista.

L'acompanyen en el trio el contrabaix Ksawery Wojcinski i el baterista Max Andrzejewski, els dos grans improvisadors adherits a l'escola alemanya del jazz improvisatiu.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento