Es dispara l'ús de títols de transport públic socials coincidint amb el tarifazo

  • Un de cada quatre viatges ja es fan amb bitllets subvencionats, mentre que ha caigut l'ús de la T-10 després que s'encarís.
  • El nombre d'usuaris de Rodalies s'ha estancat per las avaries i el menor control del frau.
  • Els passatgers del transport públic van augmentar un 1,7% el 2014 en relació al 2013.
Els viatgers del metro són els que més van augmentar durant el 2014.
Els viatgers del metro són els que més van augmentar durant el 2014.
C.M.
Els viatgers del metro són els que més van augmentar durant el 2014.

Durant el 2014, l’any de l’anomenat tarifazo, alhora que va pujar el preu del transport públic també va incrementar-se la utilització de títols bonificats, com la targeta T-12, els ajuts als aturats, la reducció del preu de la T-Jove i els descomptes per a famílies nombroses i monoparentals. De fet, les validacions dels bitllets socials han pujat un 21,13% el darrer any. En canvi, l’ús de la T-10 o la T-50/30, més encarides, va caure un 3,2%.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha destacat aquest dijous que un de cada quatre viatges en transport públic es fan utilitzant títols socials. L’increment respecte l’inici de la crisi (2008) és del 1.200%.

Aquest darrer any s’han produït altres fenòmens relacionats amb la butxaca dels usuaris: el vicepresident de Transport i Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, ha relacionat la caiguda de l’ús de les targetes multiviatges, com la T-50/30, la T-70/30 o la T-10 –la que més va pujar de preu– amb l’increment de l’ús d’abonaments com la T-Mes i la T-Trimestre, que van registrar un creixement del 16,36% i que surten més a compte.

La comparativa de preus és aclaridora: T-10 (9,80 a  el 2013 i 10,30 a el 2014); T-50/30 (39,20 a el 2013 i 42,50 a el 2014); T-12 (amb un cost d’emissió de 35 a el 2013 i el 2014); T-Jove (105 a el 2013 i 105 a el 2014) i T-Trimestre per a aturats (29,40 a el 2013 i 30,90 a el 2014).

També van augmentar el 2014 els passatgers del transport públic de l’àmbit de l’Autoritat del  Transport Metropolità, que van ser 915,5 milions, quantitat que representa un increment de l’1,7% en relació amb el 2013.

Poveda ha afirmat que "sens dubte" aquest creixement té a veure amb l’intensificació de l’ús de títols bonificats, però també amb el fet que l’any passat "el cost dels carburants era molt elevat i, a més, va pujar la mobilitat obligada amb l’augment de l’ocupació" (el major increment s’ha registrat de 7 a 10 del matí).

El creixement de l’economia va ser igualment, per al conseller Vila, un dels motius d’aquest increment de passatgers.

Per tipus de transport, el metro va ser el més utilitzat el 2014, amb 375,7 milions d’usuaris, un 1,6% més que el 2013. Els busos de TMB van transportar 184,3 milions, un 0,7% més que l’any anterior; els de l’AMB, 79,7 milions, un 6,9% més; FGC, 77,2 milions, un 2,3% més, i el Tramvia, 24,5 milions, un 3% més.

Es dóna el cas que el Bus Turístic va perdre viatgers i el Barcelona City Tour, no.

Rodalies s’estanca

Per contra, el nombre d’usuaris de Rodalies es va quedar estancat l’any passat(105,2 milions), doncs va créixer només un 0,1%. Per a Poveda, la raó recau en què hi va haver dèficits en la "vigilància de validacions", que ja "s’ha reforçat", i en què les avaries són constants. En aquest sentit, Vila ha lamentat la manca d’inversió, sobretot, a la R3.

Nou carril bici per la Ronda de Dalt

L’Ajuntament ha aprovat una proposició d’ERC+Dcat mitjançant la qual s’implantarà un nou carril bici que creuarà tot Barcelona seguint el recorregut de la Ronda de Dalt. Per la seva banda, el Bicibox, el servei de l’AMB d’aparcament segur de bicicletes privades, va registrar el 2014 gairebé 125.000 bicis estacionades, un 50,5% més que el 2013, i 3.518 usuaris, un 70% més.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento