Els usuaris es mobilitzen contra l'encariment del transport públic

  • La FAVB i la PTP han convocat una dotzena de concentracions a una dotzena d'estacions de Barcelona, Badalona, Santa Coloma i Castelldefels.
  • Els manifestants es congregaran després a la plaça de Sant Jaume.
  • Reclamen la congelació dels preus, la creació d'una tarifa social i que es fomenti el transport públic en detriment del vehicle privat.
  • Les entitats alerten de les conseqüències sanitàries i mediambientals.
Un usuari mostra una cartell contra l'encariment de les tarifes del transport públic durant una protesta en una estació de Rodalies.
Un usuari mostra una cartell contra l'encariment de les tarifes del transport públic durant una protesta en una estació de Rodalies.
COORDINADORA OBRERA SINDICAL
Un usuari mostra una cartell contra l'encariment de les tarifes del transport públic durant una protesta en una estació de Rodalies.

Nova protesta contra l'encariment del transport públic, després dels de la setmana passada en estacions com Llucmajor o Santa Coloma. La d'aquest dijous tindrà lloc a les vuit del vespre a la plaça de Sant Jaume i està convocada per la Federació d'Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) i l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Sota el lema Prou abusos! El transport públic és un dret, no un privilegi, reclamaran la congelació de les tarifes i la creació d'un títol social per als més desafavorides.

Una hora abans, a les set, hi haurà concentracions i colades massives per anar a la manifestació de la plaça de Sant Jaume a una dotzena d'estacions del metro i Rodalies tant de Barcelona com d'algunes poblacions de l'àrea metropolitana, com les que va promoure el col·lectiu #nopaguem contra les pujades de 2013. N’hi ha previstes a les parades de metro d’Arc de Triomf, Clot, Sant Andreu, Sagrera (L1), La Pau (L2), Fontana (L3), Llucmajor (L4) i Horta (L5), així com a l’estació de Renfe de Torre Baró. També se n’han convocat a la plaça de l’Estació de Castelldefels (R2), al vestíbul de la parada de metro Badalona-Pompeu Fabra (L2), a la plaça de la Vila de Santa Coloma de Gramenet (L1),

Com a preludi, ICV-EUiA va protagonitzar dimecres una acció reivindicativa a la plaça d'Urquinaona amb el lema Trias ens surt molt car per denunciar "la doble agressió, social i ambiental", que suposa "l'abús de poder de CiU i l'alcalde Xavier Trias" en apujar els preus de serveis bàsics com la llum, l'aigua o el transport públic, va explicar el líder del grup municipal, Ricard Gomà.

Tot i presidir una de les entitats convocants, la PTP, Ricard Riol comença a dubtar de la utilitat d'aquestes accions després d'anys intentant convèncer els polítics de la necessitat de fomentar el transport públic per qüestions de mobilitat, econòmiques, mediambientals i sanitàries. "Necessitem una vaga important, com la dels tramvies del 51", reclama. Per això, tot i que a contracor, a Riol li agradaria celebrar el dia sense transport públic per "visualitzar que Barcelona no funciona sense", explica.

El president de la PTP recorda que no només es tracta d'una qüestió de mobilitat i econòmica, sinó també mediambiental i sanitària. Cada any moren 3.500 barcelonins a causa de la contaminació. "I qui va en bicicleta cada dia, l'heroi mediambiental, és el que en respira més", lamenta.

Les entitats també reclamen transparència a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), amb desenes de directius amb salaris desconeguts fora del conveni. "No ajuda a pensar que la seva gestió es fa rigorosament amb criteris d'interès públic", sostenen. De fet, el sindicat COS i la CUP, que també denuncia una reducció del servei (el 2013 hi havia 835 busos circulant, 65 menys que l'any anterior), van presentar fa un mes una querella contra la direcció per les retribucions opaques.

"Fets com aquests demostren que, en les qüestions que estan a la seva mà, les polítiques aplicades per l'Ajuntament de Barcelona no difereixen de les polítiques antisocials de la Generalitat o l'Estat", afirmen les entitats, qui reclamen al consistori que promogui el transport públic en detriment del vehicle privat.

Una targeta per a cada usuari

L'associació per a la Promoció del Transport Públic ha elaborat una taula amb els diferents títols de transport, les zones existents i els viatges que cal fer per a que sigui rendible per a l'usuari en funció dels desplaçaments que realitza.

La PTP també analitza a la seva pàgina web l'encariment de tots els títols, no només els aplicats enguany (un 5% en el cas de la T-10 i un 8% en el de la T-50/30) sinó des de la creació del sistema tarifari integrat. Precisament, les entitats també critiquen que si fa dos anys els usuaris s'havien de fer càrrec del 40% del cost, ara ja han d'assumir el 47% i l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) sosté que el percentatge ha d'arribar al 50%.

Paral·lelament, però, la Generalitat va signar un acord amb Abertis per tal d’aplicar des de l’1 de gener descomptes en alguns peatges de la C-32 i la C-33, que, segons Riol, faran augmentar el trànsit a l’àrea metropolitana. L'associació, en canvi, demana una nova llei de finançament del transport públic, un esquema tarifari més equitatiu, evitar duplicitats entre línies i més austeritat als cosos directius, entre altres.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento