Tacògrafs, alcoholímetres i sistemes d'alerta al cotxe per evitar accidents

  • Els 'alcolocks' permeten bloquejar el vehicle si el conductor ha begut.
  • Altres nous artefactes avisen a Emergències o controlen la velocitat.
  • Més de la meitat dels sinistres de trànsit són laborals.
Radars més efectius.
Radars més efectius.
ACN
Radars més efectius.

Sistemes que bloquegen el cotxe si el conductor ha begut alcohol i d’altres que alerten automàticament els serveis d’Emergències en cas d’accident. Són algunes de les noves tecnologies que les autoritats de trànsit volen usar i que els experts estudien com aplicar-les a la pràctica.

L’Associació per a la Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T, que ahirquest dijous va organitzar les XV Jornades Mediterrànies de Seguretat Vial, va reclamar la instal·lació d’alcoholímetres als vehicles, els anomenats alcolocks. "Potser ara són pocs els conductors que circulen ebris, però les víctimes dels accidents que provoquen són moltes més", va explicar el seu president, Ole Thorson.

Problemes no resolts

"L’alcohol i la velocitat no són temes resolts com el casc i el cinturó", va lamentar la directora de l’Observatori Nacional de Seguretat Vial de la Direcció General de Trànsit (DGT), Anna Ferrer. És per això que el Servei Català de Trànsit (SCT) va plantejar la possibilitat d’introduir l’alcolock als vehicles de transport escolar.

No obstant això, el director de la Federació Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV), Josep Gallego, creu que és "una mesura de cara a la galeria", perquè el 2010 només quatre de les víctimes mortals en accidents anaven en autocar. Enlloc d’això, s’hauria de tendir a la tolerància zero amb l’alcohol. Una altra de les propostes formulades ahir va ser la instal·lació de l’eCall –els experts ja en treballen els aspectes tècnics–, ja que els primers minuts després d’un accident poden ser vitals per a la víctima. També és va proposar instal·lar tacògrafs –les caixes negres dels camions– a furgonetes i vehicles comercials.

I és que a Trànsit li preocupa que més del 50% dels accidents a la carretera siguin atribuïts a sinistres laborals, i el 77% d’aquests eren treballadors in itinere. El responsable de l’Oficina del Pla de Seguretat Vial de l’SCT, Francesc Xavier Almirall, va explicar que els sinistres de trànsit representen prop del 10% del conjunt d’accidents laborals i causen el 34% de les morts.

Per tot això, Almirall i d’altres experts van destacar la importància dels plans de mobilitat de les empreses i que aquestes incloguin la seguretat vial en la prevenció dels riscos laborals.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento