Aparcar, missió quasi impossible a Barcelona

  • Les places lliures de pagament cauen a la meitat en cinc anys.
  • L'àrea blava i la verda s'encareixen per als no residents i els veïns de les zones d'oci es queixen de la manca de llocs disponibles.
Aparcament en zona verda.
Aparcament en zona verda.
ARXIU
Aparcament en zona verda.

L’aparcament lliure s’ha reduït a la meitat en tan sols cinc anys. L’àrea blava, però sobretot la verda, s’han expandit a Barcelona de manera que als carrers només queden prop de 71.000 places sense ser de pagament (i de mitjana, al dia, es registra un volum de trànsit als acessos de la ciutat d’1,1 milions de vehicles). Tot i la reserva de llocs per als residents, els veïns del centre i d’altres zones especialment concorregudes no tenen garantida la plaça. Aparcar el cotxe s’ha tornat, així doncs, una missió gairebé impossible.

L’àrea verda de pagament s’ha anat estenent progressivament, fins a superar les 44.000 places pintades. Suposen ja el 32,23% del total de la ciutat, que arriben a sumar 137.710, segons les darreres dades municipals, del 2010. Des del 2006, quan hi havia 27.918 places d’àrea verda preferent per als residents, Barcelona ha anat expandint aquesta opció d’a-parcament en superfície i ja arriba a les 40.368. L’àrea blava, en canvi, s’ha mantingut estable amb prop de 10.200 llocs reservats.

Saturació per l’oci

Tot i que l’àrea verda està pensada per tal que els veïns tinguin preferència per aparcar a prop de casa, el fet és que trobar un lloc és una missió difícil, sinó impossible, a determinats barris, on a partir de les 20.00 hores no hi ha cap forat, donat que hi pot aparcar tothom, inclosos els qui es desplacen en cotxe per anar al cinema o a sopar. No cal dir que el centre i zones com ara Gràcia o el Born estan literalment desbordades.

"Caldria revisar algunes zones i ajustar les places a la demanda", admetia Jordi Giró, vicepresident de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona. Giró defensava la "metodologia", i opinava que "ha obtingut bons resultats", ja que, fins i tot, s’ha aconseguit retirar del carrer els vehicles abandonats i s’ha garantit la rotació dels vehicles. Posava com a exemple la Barceloneta i el Poble Nou. Mentre les tarifes de l’àrea blava pujaran l’any vinent, en el cas de l’àrea verda, el nou Govern municipal garantirà la gratuïtat per als residents que no hagin infringit les normes de trànsit el darrer any. Barcelona té 62.037 places d’aparcament subterrani municipal, la major part ubicades al centre i a Sant Martí.

Tot plegat, en un context en què el trànsit ha disminuït significativament a la ciutat els últims anys. Al darrere hi ha la crisi. Pel que fa els accessos a Barcelona, un dels aspectes que concreten més com oscil·la la circulació, el Nus de la Trinitat i els Túnels de Vallvidrera han mantingut la densitat de vehicles.

Ara bé, a la Gran Via, sentit Besòs, hi circulen ara més de 7.000 cotxes menys que fa cinc anys. Així mateix, a la Ronda de Dalt, a la Porta Nord, s’han registrat 16.000 vehicles menys des de 2006, i a l’Avinguda Meridiana, a l’altura de la Trinitat, se n’han registrat ara 13.000 menys que fa cinc anys.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento