Joaquim Nadal: "No és raonable rebaixar les tarifes del transport públic"

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal.
MIQUEL TAVERNA
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal.

De moment, no s’han vist gaires millores a Rodalies amb la gestió de la Generalitat.

Cal un any per veure-hi canvis. El primer mes ha estat d’arrencada. Aquest febrer posarem un telèfon 902, la pàgina web, el centre d’atenció al client i nous trens. La imatge no serà el primer canvi. I el març serà el mes en què s’iniciaran les millores en la velocitat, la puntualitat i la freqüència. Ja veurem en quines línies. Es pot introduir algun tren més o algun de semidirecte.

El responsable de Rodalies és el mateix. N’estan contents, de Miguel Ángel Remacha?

Sí, per la seva capacitat d’atendre les emergències, donar la cara, coordinar el servei i per explicar què havia passat.

Va dir que pujaria als trens per veure’n el funcionament. Què no li ha agradat?

He viatjat amb la línia de Vilanova i Sant Vicenç i la del Maresme. La seguretat ha de millorar molt les nits del cap de setmana, el vandalisme, i l’estat de les estacions.

Què hi faran, doncs?

Els entorns de les estacions i les vies estan degradats i bruts. Cal un millor manteniment i neteja. La gent vol anar de pressa, puntual i confortablement.

Els usuaris de la línia de Girona porten un any de queixes.

No és excusa, però això no són Rodalies. Seré al costat dels usuaris, però encara no és competència nostra.

Renfe va apujar les tarifes un 6%. Les de l’ATM també van créixer. Hi ha hagut una protesta d’usuaris. No pensen rebaixar els preus?

No. No és raonable. El transport públic està subvencionat al 60%. La gent ha d’entendre que els preus pugen, siguin públics o privats. Ha de saber valorar el que rep segons el preu que té. Si rep 100 pagant 40, els altres 60 vénen dels impostos.

Com avalua les primeres setmanes de la L9 a Santa Coloma de Gramenet?

Molt bé. No som prou conscients que enguany posem en servei 20 estacions de les línies 2 (Badalona), 5 (Carmel), 9 (Santa Coloma) i 10 (Badalona-Sagrera).

Quan estarà acabada la cua de maniobres de FGC a la Plaça Catalunya?

Licitarem alhora les obres a l’estació de Gràcia, per ampliar andanes, i la cua de maniobres, que no arribarà a Fontanella i no començaran fins que no passi un any i mig.

A l’aeroport, s’ha inaugurat la T1 i ara estan pendents d’un millor model de gestió.

S’ha inaugurat la T1, es fan obres a la T2, s’adjudicarà la terminal satèl·lit... Tot i la crisi, hi ha uns 30 milions de passatgers. Hi arribarà el metro en dos anys. La gestió autònoma el pot fer més rendible.

No sembla que el ministre de Foment pensi el mateix...

José Blanco diu que hi ha dos aeroports (Barajas i el Prat) que podrien tenir una gestió singularitzada. Sense parlar de percentatges, Foment accepta que el Govern català tingui un pes determinant en la major part de les competències de la societat de gestió del Prat. Tot i això, no hi estem d’acord. Però hi estem més a prop que mai.

Si hi ha Olimpíades d’Hivern el 2022, què cal millorar?

A la línia de Puigcerdà s’han invertit 50 milions, però cal desdoblar el tram Barcelona-Vic. Amb la precandidatura de Barcelona, es reforcen les prioritats: túnel de Tosses-variant de Ribes, Berga-Bagà, la C-14 fins a la Seu i millores a l’eix d’accés a la Val d’Aran. Arribaran el 2022, independentment de les Olimpíades.

I als accessos a Barcelona?

Un túnel d’Horta per connectar amb el Vallès amb cotxes és impensable. Sí veig el desdoblament dels de Vallvidrera.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento