Comunitat Valenciana

L'IVO denuncia "disfuncions" en el procés d'admissió que provoquen "demores injustificades" als pacients

  • VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)
Façana de la Fundació IVO
Façana de la Fundació IVO
FUNDACIÓN IVO
Façana de la Fundació IVO

La Fundació Institut Valencià d'Oncologia (IVO) ha denunciat este dimecres que des de la firma de l'acord d'acció concertada per a l'atenció integral oncològica fa "escassos dos mesos" s'estan produint "disfuncions" en el procediment d'admissió que generen "demores injustificades i incertesa" en els pacients en la tramitació de les sol·licituds d'accés al centre.

Segons ha informat l'IVO en un comunicat, les principals "irregularitats" l'incompliment de la instrucció de 6 d'octubre de 2017, que disposa que els pacients poden presentar les sol·licituds d'admissió en la Fundació IVO i la tramitació i gestió "opaca" de les sol·licituds d'accés.

En el primer dels casos, la fundació denuncia que la Conselleria de Sanitat "està condicionant la tramitació de les sol·licituds al fet que siguen presentades pel pacient en el Consultori de Tendetes i no en la Fundació", quan eixe centre no es troba inclòs dins del llistat de 'Registres' habilitats per a l'acceptació d'instàncies de l'administració sanitària.

En el segon cas, recalca que eixa tramitació i gestió de les sol·licituds d'accés a l'acció concertada s'està produint "de manera opaca, sense que la Fundació IVO puga "conéixer l'estat i situació de cadascun dels expedients". En molts casos, assegura que la Conselleria "no està comunicant de forma expressa i fefaent les resolucions favorables o denegatòries i, en altres casos, està realitzant la comunicació transcorregut un termini superior al de tres dies, previstos en la citada instrucció".

"LIMBE" PER ALS PACIENTS

Esta situació, segons critica, "situa l'IVO i, sobretot, als malalts de càncer en una sort de 'limbe' de durada indeterminada que genera més incertesa a una situació ja de per si mateix complicada per al pacient".

Per tot açò i, davant el "desconcert general" produït, la Fundació, entenent que l'acte mèdic ha de prevaldre sobre l'acte administratiu, ha informat a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública que, a partir d'este dimecres i, mentre seguisca vigent la instrucció de 6 d'octubre de 2017, va a aplicar "escrupolosament" el contingut i procediment previst en ella "per a facilitar la via d'accés ràpid als pacients amb sospita oncològica acreditada que sol·liciten atenció en el propi IVO".

Per tant, a partir d'eixa data, i entenent que l'acte mèdic ha de prevaldre sobre l'administratiu, la Fundació adverteix queadmetrà les sol·licituds presentades en l'IVO pels pacients que "tinguen interés" a ser beneficiaris de l'acció concertada; que gestionarà diàriament les sol·licituds remetent-les a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública mitjançant la seua presentació en els Registres d'Entrada "legalment previstos" i entendrà benvolgudes (per aplicació del silenci positiu previst "expressament" en la Instrucció de 6 d'octubre de 2017) totes aquelles respecte de les quals no haja rebut de forma expressa i fefaent resolució desestimatòria dins dels tres dies següents a la seua presentació.

Fins a eixe moment, recorda, és "responsabilitat de l'administració l'assistència mèdica del pacient i qualsevol incidència que poguera produir-se". Com a conseqüència d'açò, respecte dels pacients als quals es refereix l'apartat anterior, "iniciarà la prestació del servei d'assistència sanitària integral (en la modalitat que corresponga de les previstes en la Clàusula Primera de l'acord d'acció concertada)".

"MÀXIMA PROCUPACIÓ"

L'IVO ha expressat la seua "màxima preocupació" davant esta situació, "agreujada" per l'actitud mantinguda per la Conselleria i assegura que el passat 17 de novembre la Fundació va realitzar una proposta a l'administració "per a millorar i solucionar les deficiències del procés de tramitació, oferint els seus mitjans personals, tècnics i econòmics, que "no han sigut tingudes en consideració".

La Fundació creu "fermament" en una col·laboració "lleial, professional i estratègica dirigida a disminuir l'impacte del càncer, que és la segona causa de mortalitat en la Comunitat València i una de les prioritats d'acció de la Conselleria de Salut Universal i Salut Pública". No obstant açò, afirma que esta col·laboració s'ha de desenvolupar de manera "coordinada, transparent i eficaç".

"Així és com s'ha vingut produint durant anys i el que ha distingit a València com un model de col·laboració eficaç i referent tant a nivell nacional com a internacional per a l'assistència integral al pacient amb càncer", conclou.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento