Comunitat Valenciana

Tornen a València quatre tapissos del Col·legi del Patriarca després de més de 20.000 hores de restauració "única"

  • VALÈNCIA, 1 (EUROPA PRESS)
Exposición de los tapices del Colegio del Patriarca
Exposición de los tapices del Colegio del Patriarca
EUROPA PRESS
Exposición de los tapices del Colegio del Patriarca

El Reial Col·legi Seminari del Corpus Christi de València, més conegut com a del Patriarca, lluïx ja en la seue Capella del Monument quatre dels sis tapissos flamencs del segle XVI que han tornat a la ciutat després de ser sotmesos a una restauració "única". Més de 20.000 hores de treball d'una vintena d'especialistes han calgut per a recuperar l'esplendor d'estes peces, d'enorme valor històric pel seu caràcter molt "exclusiu".

Així ho ha asseverat l'expert Antonio Sama, conservador de la Reial Fàbrica de Tapissos de Madrid, la institució responsable del procés de rehabilitació d'este tresor, que finança Iberdrola. Esta vesprada s'inaugurarà l'exposició preparada amb motiu del retorn d'estes primeres peces, que fins al pròxim 13 de gener permetrà al públic veure-les al costat d'una sèrie de panells explicatius del complex i minuciós treball portat a terme. A l'acte està prevista l'assistència del president de la Generalitat, Ximo Puig; el president de la Fundació Iberdrola a Espanya, Manuel Marín, i el rector del Col·legi del Patriarca, Mariano Ruiz, entre d'altres.

La companyia elèctrica ha iniciat en 2012 la restauració de la Capella del Monument del Col·legi del Patriarca i en 2013 va decidir assumir la restauració dels sis tapissos que es conservaven al seu interior a causa de la seua importància històrica i artística.

Les obres pertanyen a una època d'or de la història de la tapisseria europea. Estan datats entre 1500 i 1530, període d'esplendor de les manufactures flamenques. Els de fabricació més antiga són els dedicats a 'La Paràbola de la Vinya'. Els dos de 'Moralitats', que daten del primer quart del segle XVI, es corresponen amb dos exemplars paral·lels de la sèrie homònima que té Patrimoni Nacional. Completen la sèrie els dos de 'Vicis i Virtuts', també de manufactura de Brussel·les.

"SORPRESES"

L'encàrrec de la restauració ha revelat "sorpreses", ja que l'estat en el qual es trobaven les peces era "pitjor" del que s'imaginava en estar durant segles exposats a l'ús i fumats per l'efecte dels ciris, ha assenyalat Antonio Sama.

Les principals patologies eren una gran acumulació de brutícia en el teixit -s'han extret dues ampolletes de pols centenari-; una acusada deshidratació de la fibres; abundant deteriorament tant en la parts de seda com en les de llana; esquinçaments i perjuís causats per deficients actuacions anteriors, les últimes d'elles de principi del segle XX, que cobrien importants àrees del teixit original i, a més, camuflaven molts dels danys.

Per a revertir esta situació i rescatar la bellesa de les obres, els especialistes han realitzat un exhaustiu treball, gairebé de cirurgia fina, en què han utilitzat unes 5.500 hores de mitjana per cada peça.

Així, els draps han sigut netejats gràcies a un sistema de rentat especial que utilitza la Reial Fàbrica de Tapissos consistent a introduir les peces (cadascuna de les quals pesa entorn de 40 quilos) en una piscina de 6 per 12 metres. Sobre ella, i estirats a sobre d'una espècie de pont, treballen els restauradors per a eliminar la brutícia amb un mètode que unix les noves tecnologies i la tasca manual.

S'ha optat a més per un criteri de restauració "minimalista", que cobrix les llacunes existents amb suports de color amb la finalitat de ser la cosa més respectuosos possibles amb este llegat, ha subratllat el conservador.

IL·LUMINACIÓ

Alhora, s'ha millorat la il·luminació substituint les llums fluorescents de la capella per 24 lineals de led per a enllumenar la volta i 12 projectors per als tapissos.

La complexitat de la intervenció ha fet que el pressupost i els terminis previstos augmenten. Per esta raó, s'ha decidit tornar i exhibir ja els quatre primers tapissos recuperats, els corresponents a 'La Gràcia' i 'La ira i la mandra', de la sèrie de 'Moralitats', i 'La crida dels operaris' i 'El pagament del denari', de 'La paràbola de al vinya'. Es troben encara en restauració 'La gola i la luxúria', del conjunt dedicat als vicis i virtuts, la rehabilitació del qual acabarà entre gener i febrer, i 'Escenes de la vida de Salomó', que estarà llest al 2018.

Antonio Sama ha comentat que esta restauració ha sigut "única" perquè, tot i que la Reial Fàbrica ja a emprès empreses de gran dificultat, en este cas la totalitat de les peces estava afectada pels "arranjaments" realitzats en altres èpoques.

Finalment, ha ressaltat el valor cultural d'estes obres, que fins ara sol eren conegudes pels especialistes. En este sentit, ha advocat per incloure al Patriarca dins de les rutes turístiques dels tapissos, per al que seria convenient, ha dit, l'edició d'una publicació.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento