Tots els trens estaran adaptats el 2015, però no totes les estacions

  • Renfe invertirà 100 milions d'euros per garantir l'accesibilitat als combois.
  • Adif actualitza infraestructures, però trigarà més.
Tren de Rodalies.
Tren de Rodalies.
ARXIU
Tren de Rodalies.

Paradoxa a la vista. Renfe preveu adaptar tots els trens de Rodalies i de Regionals abans del 2015, però qui vagi en cadira de rodes no els podrà utilitzar perquè les estacions no seran accessibles a tota la xarxa.

L’operadora estima invertir entorn dels 100 milions d’euros perquè qui vagi en una cadira de rodes pugui accedir al comboi sense l’ajuda de ningú. El pla s’aplicarà a tot l’Estat, està dotat amb 290 milions d’euros i, en el cas català, "estarà acabat el 2015", segons va explicar el director d’Accessibilitat de Renfe, Francesc Romeu.

Rodalies serà el nucli amb més canvis. Fins ara s’han incorporat 68 trens civia a la flota i uns altres 112 passaran per tallers. En uns casos es baixarà el terra perquè coincideixi amb l’andana i en un altre es posarà una plataforma mòbil, com passa amb els autobusos. De mitjana, cada adequació té un cost d’entre els 600.000 i els 800.000 euros.

Tots a la línia de Girona

A tot això s’afegeixen els canvis que s’han de fer a Mitjana Distància. Els incorporats a la línia de Girona i Portbou ja són plenament accessibles. Dels que queden, 27 s’adaptaran i tres se substituiran per 11 de nous. "Tot això sense alterar la freqüència i la qualitat del servei", va afegir Romeu.

Les adaptacions tindran en compte les discapacitats físiques, sensorials, intel·lectual-cognitives i mentals. Per exemple: dos espais per a cadires de rodes, sanitaris universals o millor senyalització visual i sonora a l’interior dels trens. D’aquesta manera, els trens seran plenament accessibles entre tres i cinc anys del que dicta la Llei d’Igualtat d’oportunitat, no discriminació i accessibilitat universal, del 2003. El termini fixat pren com a referència el 2020. Enguany, Adif preveu tenir adaptades totes les estacions.

50 estacions en marxa

De moment està executant la primera fase d’un pla. Quan estigui enllestit, hi haurà almenys 50 estacions accessibles. La resta vindran més endavant. No hi ha calendari, només el compromís d’ajustar-se a la llei, segons explicava un portaveu del gestor.

Si les andanes no estan al mateix nivell que les portes, l’adaptació dels trens no serveix en la pràctica. La primera fase d’Adif preveu deixar totes les andanes a 68 centímetres d’alçària a les línies R1 (Mataró-Blanes), R2 Sud (Vilanova-Sant Vicenç), R2 Nord (Granollers-Blanes) i la R4 (Terrassa-Manresa). Són 50 estacions i el cost és de 125 milions d’euros, que també serviran per comunicar andanes amb passos subterranis o encaminaments per a persones invidents.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento