Les dos entitats, amb seu a Ibi i a Alacant, expliquen que l'últim baròmetre de la propietat intel·lectual entre els joves de 2022 de l'Euipo afirma que el 45% dels joves espanyols va comprar almenys un producte falsificat a propòsit en els últims 12 mesos, tal com arrepleguen en un comunicat.
Per açò, insisteixen en l'educació i la conscienciació des de l'escola sobre el risc que comporten els productes falsificats són clau. "Els joves consumidors han d'aprendre a prendre decisions amb coneixement de causa, i aquest aprenentatge comença des de xiquets", consideren.
Així mateix, indiquen que aquesta ferramenta posa a la disposició de la comunitat educativa una sèrie de materials lúdics-didàctics que poden ser utilitzats tant a casa, com a l'escola o en activitats extraescolars.
La coordinadora del projecte, Mari Cruz Arenas, ha explicat que "amb el 'toolkit' els mestres tenen tots els recursos necessaris per a llançar nous projectes educatius, ara que s'inicia el curs escolar".
"Per exemple, els alumnes poden ser dissenyadors de nous joguets o autors d'un conte, per a posar en pràctica els seus coneixements a l'hora de protegir les seues creacions. També aprenen a detectar si el joguet que compraran pot ser una falsificació. Aquests recursos abasten des de tercer fins a sisé de primària", aclareix l'experta.
Igualment, assenyala que a través d'aquests recursos, els menors treballen la comprensió del concepte de risc no evident tant per a la seua salut, el medi ambient i la societat.
En aquest sentit, els materials 'SAFEorFAKE?' "constitueixen una ferramenta pràctica per a mestres i famílies amb la qual ensenyar i aprendre a ser consumidors responsables des de xiquets", tal com sostenen les entitats desenvolupadores. A més de ser conscients del poder que tenen els consumidors amb les seues decisions de compra.
Així, els mestres i professionals de l'educació que han participat en el projecte han valorat positivament la utilització del joguet com a manera d'arribar als alumnes i tractar temes relacionats amb el consum responsable. A més del seu enfocament cap a les matèries tradicionals impartides en l'aula com a ciències socials o ciències naturals.
MÉS DEL 50 PER CENT
Igualment, exposen que la compra en línia de regals per a menors suposa el 43% de les compres totals. A més els joguets de primera infància destinats a xiquets de 0 a 2 anys encapçalen la llista de categoria de joguets més comprats en internet amb el 60% de les compres, segons les dades d'un estudi arreplegat per la Guia Aiju 2021-2022.
Precisament, el comerç en línia s'ha convertit en el principal canal de distribució de productes falsificats. Més del 50% de les confiscacions de productes falsificats, importats en la UE, estan relacionats amb el comerç electrònic, segons un estudi d'Euipo i l'OECDE1.
"Aquest auge del comerç electrònic ha suposat també majors oportunitats per a fer arribar els productes falsificats als consumidors de tot el món. I els joguets són un dels productes que més pateixen el problema de les falsificacions", agreguen.
Finalment, Aiju i l'Euipo incideixen en "la importància" de la propietat intel·lectual i els perills que comporten les falsificacions per a la salut dels xiquets, ja que poden contindre substàncies tòxiques, components xiquets amb els quals es poden ennuegar o materials inflamables.
En aquest sentit, la responsable del laboratori d'Aiju, Ana Sánchez, ha remarcat que "per a motivar i generar interés en els xiquets, estem utilitzant el joguet com a centre d'interés per a l'aprenentatge del concepte de propietat intel·lectual o les lesions que pot causar un joguet falsificat".
"Amb aquest projecte posem a la disposició de famílies i mestres una ferramenta educativa que permeta treballar les competències clau del xiquet, a través del respecte de les creacions d'uns altres i els valors europeus quant a propietat intel·lectual, protecció dels consumidors més vulnerables i del medi ambient", resolen.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios