Comunitat Valenciana

Aiju i l'Euipo creen una ferramenta educativa per a ensenyar a xiquets els perills dels joguets falsificats

L'Institut Tecnològic del producte infantil i d'oci (Aiju), amb el suport de l'Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (Euipo), ha creat la ferramenta educativa gratuïta 'SAFEorFAKE' per a l'arrancada del curs escolar que té com a objectiu ensenyar als xiquets la importància de la propietat intel·lectual en la societat i el risc que els joguets falsificats suposen per a la salut, el medi ambient i l'economia.
Aiju i l'Euipo creen una ferramenta educativa per a ensenyar a xiquets els perills dels joguets falsificats
Aiju i l'Euipo creen una ferramenta educativa per a ensenyar a xiquets els perills dels joguets falsificats
AIJU
Aiju i l'Euipo creen una ferramenta educativa per a ensenyar a xiquets els perills dels joguets falsificats

Les dos entitats, amb seu a Ibi i a Alacant, expliquen que l'últim baròmetre de la propietat intel·lectual entre els joves de 2022 de l'Euipo afirma que el 45% dels joves espanyols va comprar almenys un producte falsificat a propòsit en els últims 12 mesos, tal com arrepleguen en un comunicat.

Per açò, insisteixen en l'educació i la conscienciació des de l'escola sobre el risc que comporten els productes falsificats són clau. "Els joves consumidors han d'aprendre a prendre decisions amb coneixement de causa, i aquest aprenentatge comença des de xiquets", consideren.

Així mateix, indiquen que aquesta ferramenta posa a la disposició de la comunitat educativa una sèrie de materials lúdics-didàctics que poden ser utilitzats tant a casa, com a l'escola o en activitats extraescolars.

La coordinadora del projecte, Mari Cruz Arenas, ha explicat que "amb el 'toolkit' els mestres tenen tots els recursos necessaris per a llançar nous projectes educatius, ara que s'inicia el curs escolar".

"Per exemple, els alumnes poden ser dissenyadors de nous joguets o autors d'un conte, per a posar en pràctica els seus coneixements a l'hora de protegir les seues creacions. També aprenen a detectar si el joguet que compraran pot ser una falsificació. Aquests recursos abasten des de tercer fins a sisé de primària", aclareix l'experta.

Igualment, assenyala que a través d'aquests recursos, els menors treballen la comprensió del concepte de risc no evident tant per a la seua salut, el medi ambient i la societat.

En aquest sentit, els materials 'SAFEorFAKE?' "constitueixen una ferramenta pràctica per a mestres i famílies amb la qual ensenyar i aprendre a ser consumidors responsables des de xiquets", tal com sostenen les entitats desenvolupadores. A més de ser conscients del poder que tenen els consumidors amb les seues decisions de compra.

Així, els mestres i professionals de l'educació que han participat en el projecte han valorat positivament la utilització del joguet com a manera d'arribar als alumnes i tractar temes relacionats amb el consum responsable. A més del seu enfocament cap a les matèries tradicionals impartides en l'aula com a ciències socials o ciències naturals.

MÉS DEL 50 PER CENT

Igualment, exposen que la compra en línia de regals per a menors suposa el 43% de les compres totals. A més els joguets de primera infància destinats a xiquets de 0 a 2 anys encapçalen la llista de categoria de joguets més comprats en internet amb el 60% de les compres, segons les dades d'un estudi arreplegat per la Guia Aiju 2021-2022.

Precisament, el comerç en línia s'ha convertit en el principal canal de distribució de productes falsificats. Més del 50% de les confiscacions de productes falsificats, importats en la UE, estan relacionats amb el comerç electrònic, segons un estudi d'Euipo i l'OECDE1.

"Aquest auge del comerç electrònic ha suposat també majors oportunitats per a fer arribar els productes falsificats als consumidors de tot el món. I els joguets són un dels productes que més pateixen el problema de les falsificacions", agreguen.

Finalment, Aiju i l'Euipo incideixen en "la importància" de la propietat intel·lectual i els perills que comporten les falsificacions per a la salut dels xiquets, ja que poden contindre substàncies tòxiques, components xiquets amb els quals es poden ennuegar o materials inflamables.

En aquest sentit, la responsable del laboratori d'Aiju, Ana Sánchez, ha remarcat que "per a motivar i generar interés en els xiquets, estem utilitzant el joguet com a centre d'interés per a l'aprenentatge del concepte de propietat intel·lectual o les lesions que pot causar un joguet falsificat".

"Amb aquest projecte posem a la disposició de famílies i mestres una ferramenta educativa que permeta treballar les competències clau del xiquet, a través del respecte de les creacions d'uns altres i els valors europeus quant a propietat intel·lectual, protecció dels consumidors més vulnerables i del medi ambient", resolen.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento