A lei, á que os grupos do Congreso poderán agora presentar emendas para modificar a súa redacción, expón a transferencia a Galicia da titularidade e as competencias sobre o réxime de concesión e as funcións e servizos exercidos até agora pola Administración Xeral do Estado.
No seu defensa da iniciativa, o secretario xeral do PSdeG, Gonzalo Caballero, subliñou a necesidade de rebaixar as "inadmisibles" peaxes que os galegos pagan cada vez que usan a AP-9, o que, ao seu xuízo, supón "un auténtico espolio" para os galegos que é prioritario "aliviar". Pero tamén urxiu a que o Estado transfira esta infraestrutura tan importante para Galicia como xa fixo con outras autoestradas de comunidades autónomas, como Cataluña ou País Vasco.
A mesma demanda fixo a líder do BNG, Ana Pontón, quen cre que o traspaso da xestión da AP-9 é "o primeiro paso" para acabar cunha "discriminación histórica" con Galicia que lastra a economía dos seus cidadáns, que cada día son vítimas de "unha estafa legalizada". Aproveitou, ademais, para reprochar ao Goberno que non estea a cumprir co acordo de investidura subscrito co BNG e que recollía unha baixada "histórica" das peaxes desa autoestrada.
Polo PP, o vicepresidente primeiro do Parlamento galego, Diego Calvo, engadiu que os galegos non piden nada que non se fixo antes nin que atente contra a orde constitucional establecido, senón que só aspiran a xestionar unha infraestrutura básica para a comunidade. "Hoxe pedimos a transferencia da AP-9 con ánimo de unir, e non separar", dixo o deputado 'popular', incidindo en que a Xunta de Galicia pode xestionar esa infraestrutura de maneira "máis eficiente" que o Estado.
CS CAMBIA A ABSTENCIÓN POLO SI
Durante o debate parlamentario, unicamente Vox mostrouse en contra do traspaso por rexeitar "o aumento constante de poder das taifas autonómicas", pero tamén ante o risco de que a rebaixa de peaxes que impulse a Xunta, dixo o seu deputado Francisco José Contreras, sexa asumido en forma de consecuencias contractuais pola Administración Xeral.
Unhas dúbidas tamén expostas por Cs, que após absterse na última votación desta lei -que decaeu ante a convocatoria das eleccións xerais-, decidiu agora apoiar a súa toma en consideración. A súa deputada María Muñoz advertiu de que o traspaso non implica por si só nin a rebaixa de peaxes, nin o rescate da concesión nin a redución do custo operativo da infraestrutura, cuestións que poderían abordarse sen a transferencia.
O representante de Vox no debate, pola súa banda, engadiu que a formación que dirixe Santiago Abascal non "favorecerá" o "nacionalismo" do presidente galego, Alberto Núñez Feijóo, "con máis concesións".
PP PIDE "XESTIÓN DIRECTA" E PSOE LEMBRA QUE AMPLIOU A CONCESIÓN
Tanto Galicia en Común como o BNG reivindicaron a xestión pública da autoestrada e a súa circulación "libre de peaxes", lembrando ademais que, de cumprirse a concesión, esta alargarase até máis aló dos 75 anos. Para Nestor Rego (BNG), esta autoestrada supón "unha fechoría, un espolio e unha discriminación", mentres que Antón Gómez-Reino (Galicia en Común) asegurou que as vías de peaxe "van ser unha anomalía no Estado".
O PP lamentou "as peaxes desorbitadas" mantidos pola concesionaria Audasa, coa subida máis alta entre as únicas vías que encareceron as súas tarifas, tal e como lembrou o seu deputado Celso Delgado, que defendeu unha "xestión directa" desta infraestrutura.
Con todo, Guillermo Meijón, do PSOE, lembrou que foi un Goberno 'popular' o que ampliou até 2048 unha concesión que, en caso contrario, estaría a dous anos de caducar, e reivindicou as partidas dos novos Orzamentos para financiar a rebaixa nas peaxes desta vía. Ante as críticas doutras formacións pola aplicación da gratuidade en tramos da autoestrada, como o comprendido entre Vigo e Redondela, ha justificado que "non é algo que se poida facer da noite para a mañá".
PP E PSOE XA AVANZARAN O VOTO A FAVOR
PP e PSOE xa avanzaran o seu voto a favor de tramitar esta proposición de lei que parte da unanimidade do Parlamento galego. Coa actual redacción, xa recibira luz verde a ser tramitada no Congreso en 2018, aínda que decaeu coa convocatoria das eleccións xerais. En dúas veces anteriores, o texto que saíra do Pazo do Hórreo recibiu o veto do entón Goberno de Mariano Rajoy.
Un veto levantado polo novo Goberno do PSOE, tras a investidura de Pedro Sánchez, que permitiu o seu debate ante o Pleno en decembro dese ano. Nesa votación, a iniciativa obtivo o apoio de todas as formacións do Congreso, fóra de Cs, que optou por absterse.
Con todo, a disolución anticipada das Cortes Xerais, pola convocatoria anticipada de eleccións apenas uns meses despois deu ao traste coa súa tramitación.
Concretamente, a iniciativa establece a transferencia a Galicia da titularidade e as competencias sobre o réxime de concesión, e as funcións e servizos exercidos até agora pola Administración Xeral do Estado.
Unha vez feito o traspaso, a comunidade galega terá encomendada a autorización da posta en servizo de novos tramos, adaptación ou reformas, xunto coas ligazóns e vías auxiliares; a supervisión e inspección do correcto funcionamento da autoestrada; a potestade sancionadora respecto de incumprimentos da concesionaria con respecto á explotación; as modificacións que afectan o réxime económico-financeiro da concesión, supresión de tarifas e peaxes, así como programas de desconto e a redacción de convenios ou adendas relativos ao réxime de concesión actual.
CONTIDO
Pola súa banda, o Estado, segundo o texto aprobado polo Parlamento galego, "conservará ao seu cargo, respecto da sociedade concesionaria da autoestrada, as obrigacións con repercusións económicas e financeiras derivadas da aplicación da concesión en vigor que fosen motivadas por modificacións adoptadas no período en que tivo a competencia".
O traspaso, que se realizará no momento en que teña efectividade a transferencia dos medios materiais e orzamentarios necesarios, a través do acordo da Comisión Mixta de Transferencias Estado-Xunta de Galicia e o correspondente decreto, non suporá incremento algún dos créditos nin minoración de ingresos previstos nos Orzamentos en vigor.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios