L’aposta per l’AVE retarda una desena de grans obres

  • La L9 del metro, intercanviadors o el desdoblament Mataró-Blanes de Rodalies no podran complir el calendari.
  • L'alta velocitat guanya terreny a l'avió a Madrid.
Intercanviadors, desdoblaments, carrils per a vehicles amb alta ocupació o la L9 del Metro són alguns projectes dels perjudicats per l'aposta que han fet la Generalitat i el Ministeri de Foment pel tren de gran velocitat. Fins a una desena de grans obres de transports públics s'acabaran amb retard, segons un estudi presentat ahir per CCOO, que ho atribueix al fet que l'AVE ha absorbit el gruix de la inversió en transport.

Per contra, l'AVE va a tota velocitat i guanya terreny a l'avió. El 47% dels viatges entre Barcelona i Madrid fins l'octubre es van fer en AVE i la resta (53%) en avió. Les xifres demostren que en menys d'un any el ferrocarril ja ha captat tanta demanda com el pont aeri. 1.691.332 passatgers van triar l'AVE, el triple que un any abans. La puntualitat està en el 99,2% i els trens van al 80,1%.

Mentrestant, a l'àrea de Barcelona, «una bona part de les obres de les actuacions previstes al Pla Director d'Infraestructures (2001-2010) finalitzaran més enllà del termini previst inicialment», afirma Manel Ferri, responsable de Mobilitat de CCOO.

Segons l'informe del sindicat, no podran veure's acabades abans del 2010, entre d'altres: el desdoblament de la línia de Rodalies de Mataró a Blanes, la L9 (està prevista per a 2013) o intercanviadors com el de la Torrassa, l'Arc de Triomf, plaça Catalunya i Bellvitge-Gornal. El Trambesòs tampoc connectarà amb l'estació del Nord, Rodalies i el Metro a l'Arc de Triomf en la data prevista i dels tres carrils VAO planejats, CCOO només veu factible arribar a temps al de la C-58. En canvi, no estaran el de la C-31, que encara no té plans d'execució, ni  la B-23, que està «aturat».

L'informe de CCOO sosté que això s'hagués pogut evitar si els diners de l'AVE, la L9 o la construcció de noves autovies s'haguessin gastat en infraestructures més barates que beneficien, proporcionalment, molta més gent: baixadors laborals, millores a Rodalies, tramvia del Vallès, i Rodalies a Tarragona, Girona, Manresa i Lleida. «Hi ha dos ritmes, el de l'AVE, de Champions, i el de Rodalies, que juga a Preferent», assegura Ferri.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento