Comunitat Valenciana

Capital Mundial del Disseny: 50.000 visitants i 29 milions d'euros d'impacte empresarial per a València

  • Les institucions i els grups polítics escenifiquen la unitat d'acció amb un suport tancat a l'esdeveniment.
  • Ribó pretén sumar a més ciutats de la Comunitat i que la "marca València" perdure més enllà de 2022.
  • Els impulsors preveuen duplicar el nombre d'activitats que exigeix l'organització amb un pla "ambiciós".
Puig, Ribó, concejales y organizadores, en el balcón del Ayuntamiento de València tras el acto de este miércoles.
Puig, Ribó, concejales y organizadores, en el balcón del Ayuntamiento de València tras el acto de este miércoles.
20MINUTOS.ES
Puig, Ribó, concejales y organizadores, en el balcón del Ayuntamiento de València tras el acto de este miércoles.

La Capitalitat Mundial del Disseny que ostentarà València en 2022 ha tirat a caminar. Una vegada que la candidatura del cap i casal ha aconseguit imposar-se a la resta, els seus impulsors s'han posat a la feina de la mà de les institucions, de les quals han rebut un suport unànime i de tot l'espectre polític.

L'alcalde de la ciutat, Joan Ribó, ha posat aquest dimecres xifres a les primeres estimacions econòmiques de l'esdeveniment en un acte convocat poques hores després de la designació per part de l'Organització Mundial del Disseny.

Segons ha explicat, amb una estimació "conservadora", la ciutat podria rebre a 10.000 professionals, la qual cosa generaria un impacte econòmic empresarial de 8,5 milions d'euros. En un escenari més optimista, el nombre de visitants especialitzats podria augmentar fins als 50.000, la qual cosa revertiria en un impacte empresarial de fins a 29 milions d'euros.

Aquesta última xifra suposaria multiplicar per tres el pressupost inicial previst, que segons ha detallat Xavi Calvo, codirector estratègic de la candidatura, ronda els 10 milions d'euros, dels quals entre el 40% i el 50% serà aportat per les administracions públiques i la resta per empreses i entitats privades.

Ribó ha mostrat el seu desig que la iniciativa acabe incloent a altres ciutats de la Comunitat Valenciana, entre les quals va citar a Alacant, Elx, Alcoi i Castelló, i a institucions com a ajuntaments, diputacions, universitats i ciutadania en general. En aquest punt, ha demanat també la participació del Govern d'Espanya.

A més, advoca perquè aquest és un projecte de futur per a la ciutat com a referent innovador en el camp del disseny que vaja més enllà de 2022 i del qual "no solament queden cendres" una vegada se celebre.

En aquesta línia, ha demanat que aquesta designació "influïsca en tots els àmbits", des de "la indústria fins a l'urbanisme, l'educació, l'ecologia, la comunicació, el turisme, la innovació, la cultura i les empreses". Es tracta, ha resumit, de "un projecte participatiu de creació col·lectiva".

Sobre la planta hotelera de la ciutat per a albergar als visitants que apunten les estimacions, ha afirmat que la capacitat de València "és alta i continuarà creixent", de manera que en 2022 "hi haurà més places hoteleres".

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha incidit en l'oportunitat que suposarà la capitalitat de València per a avançar en la transformació del model econòmic i en la millora de la productivitat. Segons ha apuntat, "els baixos salaris i la precarització de l'ocupació no és el camí".

A més, ha qualificat l'esdeveniment com "un projecte comú" per al qual les institucions treballaran de forma conjunta. Puig també ha dit que València "és ara la imatge de bones notícies" perquè la seua participació en aquest tipus d'iniciatives serveix per a "alçar la hipoteca reputacional" d'anys passats.

Visió transversal

La candidatura de la ciutat de València, que porta per lema ‘El disseny mediterrani de València. Disseny per al canvi, disseny per als sentits’, reivindica una forma de mirar amb implicacions geogràfiques, estètiques, ètiques, filosòfiques i polítiques.

La programació, que comptarà amb exposicions, congressos, tallers i xarrades de gener a desembre, serà monopolitzada cada mes per temes com el canvi climàtic, el disseny mediterrani, la igualtat de gènere, la història, la naturalesa, l'esport o el desenvolupament industrial. Així, València agafarà en 2022 el testimoni de mans de la ciutat francesa de Lilla, que celebrarà la seua capitalitat en 2020, i programarà esdeveniments al llarg de tot un any en què s'espera l'arribada de 50.000 visitants.

Calvo aposta per obrir el programa a la ciutadania, de manera que el món del disseny "fuja de l'endogàmia" i es combinen les activitats específiques amb les d'ampli espectre. Quant als llocs en els quals es desenvoluparan, va citar contenidors culturals ja existents com l'IVAM, el Muvim, el Centre del Carme o La Marina, entre altres. Segons ha manifestat, l'organització exigeix un volum d’entre huit i deu activitats al mes com a mínim, una xifra que preveuen duplicar amb un pla "ambiciós", de manera que puguen celebrar-se fins a 200 durant tot l'any.

Un potencial que no comença de zero

El disseny valencià està avalat per la seua aportació al conjunt del sector. Així, entre 2012 i 2016 les signatures valencianes van presentar a l'Oficina Europea el 13,3% de les peticions de marca. Fa tres cursos, la Comunitat va acollir al 26% dels estudiants de disseny superior d'Espanya.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento