L'EMT de València provarà mampares de seguretat per a aïllar al conductor en 70 autobusos nous el pròxim any
L'EMT de València provarà mampares de seguretat per a aïllar al conductor en 70 autobusos nous el pròxim any EUROPA PRESS - Archivo

Setanta nous autobusos de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) de València tindran instal·lades, per primera vegada, mampares de seguretat en l'habitacle del conductor que serviran com a barrera de separació entre aquest i la resta d'usuaris. Aquests dispositius, que pretenen augmentar la seguretat dels empleats i del propi passatge, es provaran en el marc d'un pla pilot en 70 dels vehicles comprats per l'EMT que arribaran a les seues cotxeres el pròxim any 2020.

El procés que realitzarà l'empresa municipal té com a objectiu que, al llarg d'aqueix any, la plantilla prove les mampares i extraga les seues conclusions de cara a la seua possible extensió al conjunt de la flota, expliquen fonts de l'EMT.

La instal·lació d'aquests dispositius és una reivindicació que ve des de lluny per part dels empleats, en concret dels conductors. "Les primeres protestes van ser en 2008, impulsades llavors per sindicats minoritaris", explica l'acabat d'elegir president del comité d'empresa, Gabriel de las Muelas, de l'Associació Professional de Treballadors del Transport Urbà de València (Apttuv).

El principal motiu per a instal·lar aquests panells de cristall, que a Madrid van començar a col·locar-se en els autobusos en 2007, afirma De las Muelas, és la seguretat: "Estem exposats diàriament a tot el que ens entra, també a conductors cabrejats" per llances del trànsit, les conductes del qual acaben a vegades en insults o agressions físiques contra els empleats de l'EMT, afirma.

No obstant això, aquests dispositius també poden redundar en una major seguretat per als viatgers, ja que la mampara "impossibilitarà la interacció amb la persona que condueix i s'evitarà posar en risc al passatge", sostenen des de l'empresa. És a dir, en evitar que es parle amb el conductor, aquest estarà sempre més atent a la circulació, sense distraccions al volant.

Confirmat en una consulta

Aquesta proposta va ser confirmada al llarg de la setmana passada mitjançant una consulta electrònica no vinculant entre els conductors de l'EMT realitzada a través del Portal de l'Empleat. L'enquesta, en la qual va participar el 62% del cens amb dret a vot, va llançar un resultat favorable a la mesura del 73%, expliquen des de l'EMT i des del comité d'empresa.

Després de la prova pilot que es durà a terme en els 70 nous autobusos el pròxim any, aprovada aquest dilluns en el marc d'una comissió paritària celebrada entre empresa i sindicats, es realitzarà una nova consulta a la plantilla per a prendre la decisió definitiva sobre l'extensió de les mampares al conjunt de la flota d'autobusos de l'EMT, detallen des de l'empresa pública municipal.

Sense minvament en l'atenció a l'usuari

El representant dels treballadors afirma que no hi ha "un patró" definit sobre les agressions que pateixen els conductors d'autobusos: "Ens passem huit hores diàries al volant amb un vehicle pesat per València i en qualsevol moment ens podem trobar amb un conductor cabrejat", afirma De las Muelas.

En la seua opinió, l'extensió d'aquest dispositiu en els autobusos no comportarà cap minvament en l'atenció als usuaris del transport públic. "Se'ls atendrà igual, però amb una barrera física", igual que succeeix en determinats locals com a bancs o taquilles d'alguns establiments.

Sobre la seua implantació final, advoca per “veure les sensacions i l'avaluació” que es realitza entre la pròpia plantilla una veure s'haja provat en els vehicles. “Fer una votació sense provar un model ens semblava aventurat”, afig el president del comité d'empresa.

Consulta aquí más noticias de València.