Comunitat Valenciana

Entra en vigor la norma que prohibeix als patinets circular per les voreres

  • La nova ordenança de Mobilitat cobra vigència des d'aquest dissabte a la ciutat de València.
  • Els 133 articles del text normatiu pretenen abastar totes les formes de mobilitat. 
  • Els patinets hauran d'anar pel carril bici i les motos no podran circular pel carril EMT/Taxi.
  • Preveu la creació d'àrees de prioritat residencial per a l'accés a habitatges i zona verda en el centre.
Imagen de recurso de los patinetes
Imagen de recurso de los patinetes
LIME - Archivo
Imagen de recurso de los patinetes

Després d'una llarga tramitació i després d'aprovar-se quasi sobre la botzina de l'anterior mandat, aquest pròxim dissabte 8 de juny entra en vigor una de les normatives municipals més esperades i que més pot influir en el dia a dia dels habitants de València: la nova Ordenança de Mobilitat, que substitueix a l'antiga de Circulació.

La denominació explica la seua pròpia justificació, ja que el text inclou noves formes de desplaçar-se, com els patinets elèctrics, i pretén regular el repartiment de l'espai públic entre les diferents modalitats de vehicles, siguen o no a motor.

Els patinets elèctrics hauran d'anar, per norma general, pel carril bici, mai per les voreres, i només els de menys potència podran fer-ho per carrers per als vianants i a una velocitat de 10 km/h com a màxim, a més de guardar un metre de distància dels vianants. En aquest sentit, una de les principals novetats és que s'estableixen quatre categories de patinets elèctrics (A, B, C1 i C2).

Els de tipus A, que poden aconseguir els 20 km/h i una massa de 25 quilos, podran circular per zones per als vianants a una velocitat màxima de 10 quilòmetres per hora, a un metre de distància dels vianants. En el cas de fer-ho pel carril bici pintat en la vorera, podran aconseguir els 15 quilòmetres per hora, i els 20 km/h si el vial ciclista discorre per la calçada.

Els de tipus B (aconsegueixen fins a 25 quilòmetres per hora) compliran les mateixes obligacions, però no podran circular per zones per als vianants. Respecte a l'estacionament, els d'ús personal es podran amarrar a les forquetes dels aparcabicis.

Els sistemes de patinets elèctrics de lloguer se sotmetran a la normativa específica i a les taxes que aproven les regidories de Domini Públic i d'Hisenda, respectivament, ja que necessitaran una autorització especial per a desenvolupar el seu negoci en la via pública.

El text normatiu, de 133 articles (més les disposicions finals, addicionals i derogatòries), pretén abastar tot l'espectre de la mobilitat, reordenar l'espai públic i posar en el centre al vianant, que suposa el 48% dels desplaçaments, seguit del transport públic i de les altres formes de mobilitat.

Una altra de les claus és el repartiment de l'espai públic entre les diferents formes de mobilitat, amb una protecció i diferenciació creixent del carril bus, on prevalga el “respecte” a les persones que es mouen caminant.

L'ordenança fixarà la possibilitat de crear “àrees de prioritat residencial”, com demanen des de Ciutat Vella, Russafa i Benimaclet, que prioritzen l'accessibilitat i els drets i obligacions dels usuaris de vehicles per a accedir als seus habitatges i als serveis. També es fixa una nova zona verda d'aparcament exclusiu per a residents en el centre històric a petició veïnal i s'amplia l'horari de 20 a 30 minuts i les tones (de 9 a 12) dels camions de repartiment.

Quant al règim sancionador, les multes, en funció de la gravetat, podran arribar als 3.000 euros com a màxim. Altres aspectes nous de la futura norma seran la limitació a 30 quilòmetres per hora de la circulació de vehicles en carrers amb un sol carril per sentit i la incidència en el respecte a l'espai per als vianants per part dels usuaris de bicicletes.

De fet, la fórmula triada per a l'articulat estableix que les bicicletes circularan “preferentment” pel carril bici, si bé s'obri la porta al fet que vagen per la calçada en diferents suposats per a anar d'un traçat ciclista a un altre. Pel que respecta a les motos, es regularà específicament els aparcaments en zones concretes, com el centre històric i no podran circular pel carril bus ni per la vorera amb el motor encés quan estacionen o vagen a posar-se en marxa.

Durant la tramitació i exposició pública, el servei de Mobilitat Sostenible ha revisat i contestat les més de 450 propostes realitzades en 49 instàncies per part d'entitats i col·lectius, la qual cosa ha quedat reflectit en la modificació de 55 articles, així com de les disposicions addicionals Primera i Segona i el Glossari.

El control de VTC, a part 

Finalment, la petició del sector del taxi (realitzada arran de l'aprovació del decret del Consell), perquè s'establira en una hora el temps mínim per a reservar un vehicle de VTC, s'inclourà en una nova disposició final a part. Incloure-ho directament en l'ordenança implicaria establir un règim nou que exigeix un procediment individual, per la qual cosa l'equip de Govern sortint, malgrat el seu desig de reflectir-ho en el text, ha deixat en suspens aquesta possibilitat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento