Després d'una llarga tramitació i després d'aprovar-se quasi sobre la botzina de l'anterior mandat, aquest pròxim dissabte 8 de juny entra en vigor una de les normatives municipals més esperades i que més pot influir en el dia a dia dels habitants de València: la nova Ordenança de Mobilitat, que substitueix a l'antiga de Circulació.
La denominació explica la seua pròpia justificació, ja que el text inclou noves formes de desplaçar-se, com els patinets elèctrics, i pretén regular el repartiment de l'espai públic entre les diferents modalitats de vehicles, siguen o no a motor.
Els patinets elèctrics hauran d'anar, per norma general, pel carril bici, mai per les voreres, i només els de menys potència podran fer-ho per carrers per als vianants i a una velocitat de 10 km/h com a màxim, a més de guardar un metre de distància dels vianants. En aquest sentit, una de les principals novetats és que s'estableixen quatre categories de patinets elèctrics (A, B, C1 i C2).
Els de tipus A, que poden aconseguir els 20 km/h i una massa de 25 quilos, podran circular per zones per als vianants a una velocitat màxima de 10 quilòmetres per hora, a un metre de distància dels vianants. En el cas de fer-ho pel carril bici pintat en la vorera, podran aconseguir els 15 quilòmetres per hora, i els 20 km/h si el vial ciclista discorre per la calçada.
Els de tipus B (aconsegueixen fins a 25 quilòmetres per hora) compliran les mateixes obligacions, però no podran circular per zones per als vianants. Respecte a l'estacionament, els d'ús personal es podran amarrar a les forquetes dels aparcabicis.
Els sistemes de patinets elèctrics de lloguer se sotmetran a la normativa específica i a les taxes que aproven les regidories de Domini Públic i d'Hisenda, respectivament, ja que necessitaran una autorització especial per a desenvolupar el seu negoci en la via pública.
El text normatiu, de 133 articles (més les disposicions finals, addicionals i derogatòries), pretén abastar tot l'espectre de la mobilitat, reordenar l'espai públic i posar en el centre al vianant, que suposa el 48% dels desplaçaments, seguit del transport públic i de les altres formes de mobilitat.
Una altra de les claus és el repartiment de l'espai públic entre les diferents formes de mobilitat, amb una protecció i diferenciació creixent del carril bus, on prevalga el “respecte” a les persones que es mouen caminant.
L'ordenança fixarà la possibilitat de crear “àrees de prioritat residencial”, com demanen des de Ciutat Vella, Russafa i Benimaclet, que prioritzen l'accessibilitat i els drets i obligacions dels usuaris de vehicles per a accedir als seus habitatges i als serveis. També es fixa una nova zona verda d'aparcament exclusiu per a residents en el centre històric a petició veïnal i s'amplia l'horari de 20 a 30 minuts i les tones (de 9 a 12) dels camions de repartiment.
Quant al règim sancionador, les multes, en funció de la gravetat, podran arribar als 3.000 euros com a màxim. Altres aspectes nous de la futura norma seran la limitació a 30 quilòmetres per hora de la circulació de vehicles en carrers amb un sol carril per sentit i la incidència en el respecte a l'espai per als vianants per part dels usuaris de bicicletes.
De fet, la fórmula triada per a l'articulat estableix que les bicicletes circularan “preferentment” pel carril bici, si bé s'obri la porta al fet que vagen per la calçada en diferents suposats per a anar d'un traçat ciclista a un altre. Pel que respecta a les motos, es regularà específicament els aparcaments en zones concretes, com el centre històric i no podran circular pel carril bus ni per la vorera amb el motor encés quan estacionen o vagen a posar-se en marxa.
Durant la tramitació i exposició pública, el servei de Mobilitat Sostenible ha revisat i contestat les més de 450 propostes realitzades en 49 instàncies per part d'entitats i col·lectius, la qual cosa ha quedat reflectit en la modificació de 55 articles, així com de les disposicions addicionals Primera i Segona i el Glossari.
El control de VTC, a part
Finalment, la petició del sector del taxi (realitzada arran de l'aprovació del decret del Consell), perquè s'establira en una hora el temps mínim per a reservar un vehicle de VTC, s'inclourà en una nova disposició final a part. Incloure-ho directament en l'ordenança implicaria establir un règim nou que exigeix un procediment individual, per la qual cosa l'equip de Govern sortint, malgrat el seu desig de reflectir-ho en el text, ha deixat en suspens aquesta possibilitat.
Comentarios
Hemos bloqueado los comentarios de este contenido. Sólo se mostrarán los mensajes moderados hasta ahora, pero no se podrán redactar nuevos comentarios.
Consulta los casos en los que 20minutos.es restringirá la posibilidad de dejar comentarios