El Tren dels Llacs, un recorregut històric

  • El Tren dels Llacs s'endinsa a la conca del Noguera Pallaresa des de Lleida i Balaguer, i recorre quatre embassaments enmig de les muntanyes, en un viatge ple d'història i paisatges espectaculars.
El tren dels llacs
El tren dels llacs
Pilar Maurell
El tren dels llacs

El Tren dels Llacs ha inaugurat nova temporada. Fins al proper novembre es faran 28 trajectes, dels quals 24 seran en el tren Històric i quatre en el Panoràmic -del 20 de juliol al 10 d'agost, quan fa més calor-. És un recorregut de 89 quilòmetres i dues hores de durada que us portarà des de Lleida i fins a La Pobla de Segur, en un viatge perfecte pels amants del ferrocarril.

El trajecte recorre la dreta del riu Segre, de Lleida a Balaguer, per una via única, arriba a les primeres zones de muntanya de Sant Llorenç de Montgai i Camarasa, i s'endinsa per la conca de la Noguera Pallaresa, travessant literalment les serres del Mont-roig i el Montsec, amb paisatges espectaculars de parets aspres i congostos.

Un total de 41 túnels, 31 ponts i quatre embassaments (Sant Llorenç, Camarasa, Cellers i Sant Antoni) que fan del viatge una experiència única.

Durant el recorregut, uns revisors molt especials us explicaran tots els secrets del llocs per on passareu i us convidaran entre bromes i anècdotes a tastar una mica de fuet, un glop de vi i, fins i tot, un tall de coca de recapte que us oferiran a la parada de Balaguer, en el viatge de tornada.

Un cop a La Pobla de Segur, hi ha propostes per a tots els gustos, com el "Tast de cerveses de muntanya", per conèixer la cerveseria artesanal del Pirineu; "Un Tomb per la Pobla de Segur", per descobrir-ne els secrets modernistes; un viatge nostàlgic en el temps a "Les Botigues de Salàs"; la visita als salins de "Gerri de la Sal"; una excursió per visitar el bressol de l'energia hidroelèctrica a Catalunya, amb la proposta de "La Llum de la Vall Fosca"; o una ruta per saber-ne una mica més del Pallars, amb "Tremp, Isona i Castell de Llordà".

La majoria dels trajectes es fan amb el tren Històric, amb dues locomotores dièsel dels models 10817 i 10820 que van ser construïdes l'any 1968 i que son conegudes com a "ye-yés". Els vagons també son d'època: quatre cotxes de la sèrie 6000, un cotxe cafeteria i un altre furgó postal. En les setmanes de més calor, però, el recorregut es fa amb el tren Panoràmic, que disposa d'unes finestres molt grans per gaudir de les magnífiques vistes.

El traçat que avui recorre el Tren dels Llacs és part d'una iniciativa de principis del segle XX, quan es va projectar una línia fèrria que havia d'unir Lleida amb Saint Girons (Occitània) a través del Port de Salau. El trajecte sencer, però, no es va acabar de construir mai.

El tram Lleida-Balaguer es va inaugurar l'any 1924 i, després de la Guerra Civil, RENFE es va encarregar de continuar les obres: l'any 1949 el tren arribava a Cellers, el 1950, a Tremp i el 1951, a la Pobla de Segur. Des de 2007, el Grup Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya gestiona aquesta línia, amb un servei de rodalies regular i un d'ús turístic, el Tren dels Llacs. A la pàgina web www.trendelsllacs.cat hi ha tota la informació, amb els dies i les hores de sortida de cadascun dels trens turístics, els preus, les propostes de visites i la possibilitat de reservar guies concertades a les parades de La Pobla de Segur i Salàs de Pallars.

La majoria de les propostes turístiques es fan des de la Pobla, al final del recorregut, però també val la pena fer una visita a Salàs, la penúltima parada després de Tremp. En trobem la primera referència documental el 840 i durant més de 600 anys va ser una de les places fortes més importants del quarter sud del comtat de Pallars fins a la seva desaparició, el 1486-1491. El 1380, el rei Pere el Cerimoniós li va concedir la celebració d'una fira anual de bestiar de peu rodó (mules, rucs, cavalls, ...), que va ser un referent fins a mitjans del segle XX.

A banda de la vila antiga fortificada, amb tres torres circulars i els portals d'entrada medievals, actualment es pot fer un recorregut per les Botigues Museu de Salàs, una visita nostàlgica al passat que ens mostra com eren les botigues i els béns de consum quotidians des de la segona revolució industrial fins a les acaballes del franquisme.

Hi trobem museïtzades fins a vuit autèntiques botigues d'època, amb establiments que venien exclusivament productes amb marca ("ultramarinos y coloniales", farmàcia, estanc, merceria-perfumeria i quiosc); i els que utilitzaven necessàriament alguns d'aquests béns de consum immediats amb marca per oferir algun tipus de servei, com la barberia, el cafè i la impremta.

Des de la darrera estació del trajecte es realitzen també algunes visites a La Pobla de Segur mateix, a Gerri de la Sal i a la Vall Fosca, per conèixer el Museu Hidroelèctric de Capdella. A Gerri de la Sal, al municipi de Baix Pallars, es poden visitar les salines, documentades ja al segle IX i que van ser el motor econòmic del municipi. Es tracta d'un dels pocs salins de l'interior de Catalunya que actualment s'ha restaurat per mostrar tot el procés d'extracció i elaboració de la sal.

A més del conjunt de les salines, hi trobem el brollador o font d'aigua salada i l'Alfolí, que acull el Museu de Gerri de la Sal. El poble de Gerri, vora el riu Noguera Pallaresa, encara manté l'estructura de vila closa amb un cert aire medieval, amb carrers estrets, un pont romànic i una zona porticada on s'hi feia el mercat, que val la pena visitar.

Una altra de les excursions que es poden fer des de la Pobla és a la Vall Fosca, on hi ha el que es considera el bressol de l'energia hidroelèctrica de Catalunya. Al Museu Hidroelèctric de Capdella es visiten els estanys, la canalització de l'aigua, el saltant i les turbines. L'any 1914, la companyia Energia Elèctrica de Catalunya va instal·lar aquí la primera central hidroelèctrica de Catalunya.

Va ser una obra faraònica que es va construir en només dos anys i que aprofitava les aigües del sistema de l'Estany Gento a través d'un canal de cinc quilòmetres amb un desnivell de 836 metres. El museu ens ofereix la possibilitat de conèixer el món de l'enginyeria hidroelèctrica, a més del context social de l'arribada d'aquestes centrals al Pirineu.

La central hidroelèctrica de Capdella aprofitava la gran reserva d'aigua de la Vall Fosca, que supera els 50 milions de m3, i es va construir per iniciativa d'Emili Riu, periodista i polític de Sort.

Ocipèdia

A La Pobla de Segur podrem conèixer l’elaboració artesanal de cerveses a la fàbrica Tretze Pirineus, creada per una colla de joves emprenedors. S’hi elaboren tres cerveses artesanes, la Solana, una rossa estil Pale-ale; l’Obaga, una torrada de color caramel i un toc de fusta; i la Gisca, també rossa, lleugera i de baix contingut en alcohol. Si les voleu tastar, podeu concertar una visita guiada a la fàbrica a l’avinguda de l’Estació, escrivint al correu ctretze@ctretze.cat

La darrera parada del Tren dels Llacs ofereix altres atractius com una de les fàbriques de licors més antigues de Catalunya, la Portet, que elabora licors des de l’any 1884 a l’antiga fàbrica de Cal Col·lector, de la Pobla de Segur. Ofereixen visites guiades a les seves instal·lacions on us explicaran com fan els licors i en podreu fer un tastet (www.licorsportet.cat)

La Pobla de Segur té molts altres encants i algunes rutes interessants, com la que us porta pels espais modernistes del poble, com el Molí de l’oli de Sant Josep (1905) i la Casa Mauri (1907), actual seu de l’Ajuntament.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento