La caravana de migrants llatinoamericans protagonista al World Press Photo 2019

La niña hondureña Yanela Sánchez llora cuando ella y su madre, Sandra Sánchez, son detenidas por funcionarios de la frontera de Estados Unidos en McAllen, Texas, EE. UU., El 12 de junio.
La niña hondureña Yanela Sánchez llora cuando ella y su madre, Sandra Sánchez, son detenidas por funcionarios de la frontera de Estados Unidos en McAllen, Texas, EE. UU., El 12 de junio.
John Moore
La niña hondureña Yanela Sánchez llora cuando ella y su madre, Sandra Sánchez, son detenidas por funcionarios de la frontera de Estados Unidos en McAllen, Texas, EE. UU., El 12 de junio.

La prestigiosa exposició de fotoperiodisme es pot visitar a Barcelona fins al 26 de maig per explicar les "històries que importen" al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona on s'exposen els diferents treballs guanyadors del concurs de fotoperiodisme. Barcelona és una de les primeres ciutats a acollir la mostra, que al llarg de l'any s'exposarà fins a 100 ciutats del món amb un total de 45 països, i amb una audiència global de 4 milions d’espectadors. 

El nord-americà John Moore és el guanyador del premi World Press Photo de l'Any per "Crying Girl on the Border" una de les fotografies que mostren la migració dels hondurenys a la frontera dels Estats Units. A la imatge premiada es veu plorar a Yanela Sánchez, una nena hondurenya que veu com la seva mare, Sandra Sánchez, és detinguda a la frontera dels Estats Units, a Texas.

El protagonisme dels migrants centreamericans dirigint-se cap als Estats Units en l'exposició d'enguany,  no és únicament pel premi a la millor fotografia, sinó per la gran quantitat d'imatges presentades i també premiades relacionades amb aquesta temàtica. El fotoperiodista Pieter Ten Hoopen guanyador al Reportatge Gràfic de l'Any mostra en quatre fotografies les caravanes de migrants formades durant els mesos d'octubre i novembre.

L'èxode dels centreamericans  fins a la frontera és durant tot l'any, però les fotografies de Ten Hoopen mostren la caravana humana més gran,  integrada per  set mil persones, amb molts infants i amb unes condicions penoses durant la travessia.

Babette Warendorf, coordinadora d'exposicions del World Press Photo, afirma que aquest any la temàtica de migrants destaca per sobre d’altres temes d'actualitat. “Pel jurat, aquest és un dels problemes més grans que tenim en aquests temps”, assegura Warendorf. 

A la inauguració de la mostra d'aquest divendres 26, on hi ha assistit Judit Carrera, directora del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, que ha assegurat que la mostra pretén "fer visibles realitats que són invisibles", Sílvia Omedes, directora Fundació Photographic Social Vision, Babette Warendorf, coordinadora d'exposicions del World Press Photo i John Moore, premi World Press Photo de l'Any 2019 que ha explicat la seva pròpia imatge i la història que hi ha al darrere.

Moore ha explicat que la seva fotografia és fruit de 10 anys de feina continuada i que no sap quan acabarà el seu projecte. També ha afirmat que la en la foto guanyadora va focalitzar la mirada de la petita Yanela i per fer-ho va baixar fins a la seva estatura per captar la imatge. “Em vaig ajupir fins al nivell de la nena, per mirar de reflectir la seva perspectiva; però no podia imaginar que la fotografia tindria l’impacte que ha tingut”, afirmava Moore en la inauguració de la mostra. 

La mostra organitzada per la Fundació Photographic Social Vision ha afegit tres nous premis enguany. El de World Press Photo al Reportatge Gràfic guanyat per Pieter Ten Hoopen amb "The Migrant Caravan",  el  de World Press Photo Projecte Interactiu de l'Any que ha estat per "The Last Generation" de FRONTLINE/The Ground Truth Project i finalment també com a novetat el World Press Photo Vídeo Online de l'Any per "The Legacy of the 'Zero Tolerance' Policy: Traumatized Children With No Acces to Tretment, de Univisions News Digital.

Aquests nous guardons mostren l'aposta de la Fundació pels treballs que segueixen i presenten una línia narrativa, més enllà de la fotografia únicament d'impacte.

El concurs de Narrativa Digital  en la categoria de Projecte Interactiu de l'Any ha sigut premiat pel reportatge cinematogràfic The Last Generator, un dels guardons més destacats d'aquesta edició. El  reportatge interactiu transporta al públic a les de vides de tres nens que s'enfronten no només a la pèrdua de casa seva, sinó a la desaparició de tot un país sota el creixent nivell del mar. 

Segons Warendorf és necessària la visualització del postconflicte i l'encarregada de fer-ho en aquesta edició ha estat Catalina Martin Chico. La fotoperiodista franco-espanyola  va viatjar fins a Colòmbia per a fotografiar el baby boom sorgit arran de l'acord de pau signat entre les FARC i el president Juan Manuel Santos en 2016.

Com cada any les fotografies premiades aborden categories molt diverses, temes contemporanis, medi ambient, actualitat, projectes a llarg termini, natura, retrats, esports i notícies d’actualitat. El concurs de fotografia ha comptat amb la participació de 4.738 fotògrafs inscrits, dels quals 894 han estat dones, un 18.75% més que en l'anterior edició i un total de 78.801 imatges.

Entre els 43 guanyadors -14 dones i 29 homes-, 24 ho són per primera vegada, mentre que 19 ja ho han estat en altres edicions. Entre els participants hi hagut 213 espanyols i un únic premiat amb la categoria Natura amb la fotografia "Glass Butterfly" per Angel Fito.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento