Comunitat Valenciana

La Generalitat Valenciana aprova el decret que regula les llicències VTC

  • El text, que obliga a contractar amb 15 minuts d'antelació, haurà de ser convalidat per la Diputació Permanent.
  • Tal com s'havia anunciat, prohibeix circular per les vies públiques a la cerca de clientela i la geolocalització.
Maria José Salvador y Mónica Oltra en la rueda de prensa posterior al pleno.
Maria José Salvador y Mónica Oltra en la rueda de prensa posterior al pleno.
EUROPA PRESS - Archivo
Maria José Salvador y Mónica Oltra en la rueda de prensa posterior al pleno.

El Consell ha aprovat aquest divendres el decret llei que regula la prestació del servei de transport públic de viatgers mitjançant vehicles amb conductor (VTC) que estableix l'obligació de contractar-lo amb una antelació d'almenys 15 minuts, i que prohibeix la geolocalització i la captació de clients al carrer.

Després d'aquest pas, el decret es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat i entrarà en vigor l'endemà, excepte la precontractació, que entrarà en vigor en un termini de dos mesos com a màxim amb l'objectiu de facilitar el desplegament de les mesures tècniques adequades per a la seua aplicació.

"Necessitem un temps prudencial d'adaptació de les VTC a aquest registre" estatal que es posarà en marxa l'1 d'abril, d'ací el període de transitorietat "per qüestions tècniques, ha explicat la consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador.

L'objectiu del text, que haurà de ser convalidat per la Diputació Permanent de les Corts -previsiblement el 10 d'abril-, és "garantir espais de convivència entre les VTC i el sector del taxi" i "evitar situacions de conflicte que generen perjudici principalment a l'usuari". A més, ha subratllat que es regulen les VTC i no les plataformes digitals que fan d'intermediàries com Uber o Cabify.

Ha destacat que l'informe de l'Advocacia de la Generalitat "dóna suport a cadascuna de les mesures que es contemplen", en ser preguntada sobre la possible interposició de demandes per part del sector de les VTC. Aqueix informe, ha dit, és clar i "no planteja que concórrega cap de les casuístiques que poden generar indemnització".

Encara que ha indicat que qualsevol entitat, persona o associació està "en el seu legítim dret" d'acudir als tribunals si així ho decideix, ha insistit que l'Advocacia "entra a valorar aquesta qüestió i diu que no concorren les causes per a generar un dret d'indemnització" i assenyala que es compleix "escrupolosament el bloc de constitucionalitat".

Cinquena comunitat a regular

Salvador ha assenyalat que amb aquest decret la Comunitat Valenciana es converteix en la cinquena autonomia a regular la prestació del servei de VTC després d'Aragó, País Basc, Balears i Catalunya, i es refereix al transport interurbà, que és sobre el qual té competència, habilitant als municipis perquè facen el propi en els seus respectius àmbits.

Ha recordat que l'Estat va habilitar a comunitats i municipis a regular aquesta qüestió davant l'augment de les autoritzacions VTC, un sector "que no està tan regulat com el sector del taxi, que està sotmés a una forta regulació", la qual cosa "està afectant de manera immediata i significativa a l'ordenació del transport en l'àmbit urbà i en el de les àrees de prestació conjunta, amb desajustaments en l'oferta i demanda".

Aquesta situació, ha indicat, justifica fixar "un marc estable que garantisca el dret de la ciutadania a emprar aquestes formes de transport en condicions òptimes i equilibrades per a tots dos sectors". Per això, el Consell considera que el decret llei és l'instrument jurídic adequat per a realitzar aquesta regulació i així ho avala l'informe de l'Advocacia que enten que hi ha raons d'extraordinària i urgència necessitat per a això.

Autorització de la Conselleria

El decret estableix que la prestació del servei de VTC únicament podrà realitzar-se per les persones, físiques o jurídiques, que siguen titulars de l'autorització administrativa que els habilite expedida per la Conselleria, que estarà referida a cadascun dels vehicles, que hauran de portar un distintiu d'identificació.

Els serveis hauran de contractar-se, almenys, amb una antelació de 15 minuts previs a la seua efectiva prestació i haurà de quedar constància dels mateixos en un registre de comunicacions. S'exceptuen d'aquesta previsió els serveis que s'hagen de realitzar de forma immediata, com a conseqüència d'urgències, emergències i assistència en carretera.

Els vehicles adscrits a les autoritzacions no podran, en cap cas, circular per les vies públiques a la cerca de clientela ni propiciar la captació de persones viatgeres que no hagueren contractat prèviament el servei. Es considera captació de clientela la geolocalització i, per tant, no es permet la seua utilització.

Sense aparcar al carrer

Tampoc es permet l'estacionament en les vies públiques, havent de fer-lo en garatges o aparcaments no situats en ella, igual que l'estacionament en llocs de concentració i generació de demanda de serveis de transport com a ports, aeroports, estacions de ferrocarril i d'autobusos, centres comercials i d'oci, instal·lacions esportives, hotels, parades de taxis, hospitals o qualsevol altre establiment similar, que puga propiciar la captació de clientela.

Tots els serveis de transport que discórreguen íntegrament per la Comunitat o que tinguen en ella el seu inici o fi hauran de comunicar-se prèviament al registre de comunicacions que estableix el decret estatal i la contractació haurà de realitzar-se sempre per la capacitat total del vehicle sense que, en cap cas, puga realitzar-se una contractació individual o per places.

Cada vegada que se substituïsca un dels vehicles VTC es farà per un altre que utilitze com a font d'energia l'electricitat, l'hidrogen, els biocarburants, els combustibles sintètics i parafinics, el gas natural i el gas liquat del petroli. També podrà substituir-se per un híbrid.

Més de 4.600 llicències de Taxis i 377 VTC

Davant la pregunta de si amb aquest decret es compatibilitza el servei de taxis i VTC o és una manera de fer eixir a aquestes últimes de la regió, Salvador ha assenyalat que tothom és conscient que "els canvis arribaran a tots en un món global" però no es podia avançar en aquest camp "sense l'acord de qui sempre ha prestat un servei públic com el taxi".

Ha indicat que actualment en la Comunitat existeixen 4.695 llicències de taxi per 377 llicències de VTC i ha incidit que es busca "garantir espais de convivència, d'harmonització i evitar situacions de conflicte que generen perjudici principalment a l'usuari".

També ha assenyalat, en ser preguntada si la norma s'anticipa per a evitar un buit legal com el de Barcelona, ha assenyalat que la Comunitat no pot estar mirant-se permanentment "en l'espill de Catalunya" perquè en primer lloc ací no existeix aqueixa conflictivitat i les xifres quantitatives de VTC no tenen "res a veure".

Mostrar comentarios

Códigos Descuento