València cobrarà una taxa al lloguer de vehicles compartits
València cobrarà una taxa al lloguer de vehicles compartits EUROPA PRESSV

La regulació sempre va per darrere de la realitat. És el que succeirà a València amb la futura ordenança de lloguer compartit de vehicles (l'anomenat sharing). La normativa no veurà la llum en el mandat que acabarà dins de dos mesos, però l'actual Govern local vol deixar-la perfilada per a regular un fenomen que ja està als carrers i que va posar de manifest les contradiccions entre l'evolució tecnològica i la rigidesa burocràtica el mes de setembre passat, quan la Policia Local va retirar centenars de patinets elèctrics de l'empresa Lime de la via pública per operar sense llicència municipal. 

L'Ajuntament ha iniciat els tràmits per a crear una nova ordenança que regule l'activitat a la ciutat del servei de lloguer compartit de vehicles i així poder cobrar a les empreses que els gestionen una taxa per ocupació de la via pública, segons va anunciar ahir el regidor d'Hisenda, Ramón Vilar.

L'edil va explicar que la nova normativa municipal plantejada “no és una ordenança recaptatòria”, sinó “d'ordenació”, per a “ajudar a regular el sector. Ha de servir per a saber el que està passant al carrer. Es tracta de regular un nou mitjà de transport, un nou tipus de negoci”, va apuntar. Vilar va destacar que, de moment, el Consistori ha detectat “set companyies de motos i motocicletes de sharing amb més de 3.000 unitats als carrers” de la ciutat, i va revelar que manquen de regulació i de cens amb nombre d'operadors.

El regidor va manifestar que la pretensió municipal és dur a terme “la regulació de totes les fórmules emergents i no emergents” d'aquest tipus de lloguer de vehicles. Així, va avançar que l'ordenança en la qual es treballa “abasta un ampli espectre” atés que regularà bicicletes elèctriques, ciclomotors i motos elèctriques, patinets elèctrics i cotxes.

El titular d'Hisenda va ressaltar que com a “marc comú” s'exigirà que aquests vehicles de lloguer compartit tinguen “emissions zero, no contaminants per a contribuir a la reducció de la contaminació”. Igualment, va asseverar que a això contribuirà el fet que el sharing comporta “la disminució del nombre de vehicles al carrer” (va comentar que la taxa de substitució s'estima en 1-3 i en 1-5 en el cinqué any de funcionament d'aquest servei). 

Vilar va assegurar que, en tot cas, s'aplicarà a aquestes empreses “una taxa raonable” i va dir que, encara que no hi ha preus tancats, es pot avançar alguna quantia. Referent a això, va apuntar que els segway (vehicles de transport lleuger de dues rodes) podrien pagar entre 35 i 40 euros per unitat a l'any; els patinets elèctrics uns 60 euros anuals; les bicicletes elèctriques entorn dels 70 euros a l'any i els ciclomotors elèctrics uns 76 euros. De la mateixa manera, va avançar que les motocicletes elèctriques pagarien al voltant de 82 euros i els turismes elèctrics, 960 euros a l'any, en el cas que paguen ORA, i 720 euros anuals en el cas que no paguen ORA.

Vilar va defensar la iniciativa adoptada pel seu departament d’“iniciar la tramitació d'una ordenança fiscal” destinada “al lloguer de vehicles compartits en la via pública” que possibilite el cobrament d'una taxa per això, igual que “als bars se'ls exigeix per ocupació de carrer amb taules i cadires, als bancs pels caixers automàtics i als guals per metre lineal”. “Aquest és un nou format que cal regular”, va subratllar.

L'edil va explicar que la Regidoria d'Hisenda “ja disposa d'estudis d'ocupació de metre quadrat de via pública” per part de les empreses de sharing de vehicles en lloguer. Va manifestar que no creu que la nova ordenança es puga aprovar abans que acabe l'actual mandat, el pròxim mes de maig, però va valorar que es pot començar a treballar ja en la proposta i a tindre els informes necessaris per a poder aprovar-la i aplicar-la més endavant. “Així, el treball ja estarà fet”, va afirmar referent a això. “No esperarem. Treballem ja per a posar en itinerari la taxa, que entrarà en vigor quan es regule l'ordenança”, va insistir aquest dilluns el responsable municipal.

Reunions amb 30 signatures del sector 

El regidor Vilar va indicar que fins al moment s'ha reunit “amb més de 30 companyies interessades a operar” en aquest àmbit i va afirmar que “cap d'elles s'ha mostrat contrària a la taxa” ja que “totes entenen que és necessària una regulació”, va asseverar.

Consulta aquí más noticias de València.