Comunitat Valenciana

'En falles fem casal' reivindica el paper dels casals per a previndre consums abusius d'alcohol

  • La iniciativa de l'ONG Controla Club s'ha presentat aquest dilluns a la seu de la Junta Central Fallera.
  • L’entitat repartirà cartells i distintius amb lemes i consells sobre els perills i riscos.
'En falles fem casal', nova campanya de Controla Club
'En falles fem casal', nova campanya de Controla Club
ONG Controla Club
'En falles fem casal', nova campanya de Controla Club

L'ONG Controla Club, en col·laboració amb la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i la Junta Central Fallera, ha presentat una nova edició de la campanya 'Controla en Falles', dirigida a previndre els consums abusius d'alcohol durant les festes falleres, sota el lema 'En falles fem casal', i en la qual es reivindica el paper dels casals com a "altaveu dels missatges de la campanya de conscienciació".

A l'acte, que ha tingut lloc aquest dilluns en la seua de Junta Central Fallera, han assistit la Fallera Major de València, Marina Civera; el regidor de Cultura Festiva, Pere Fuset; la Cap del Servei de Gestió de Drogodependències i Altres Trastorns Addictius de la Conselleria de Sanitat Universal, María Jesús Mateu i el director de Programes de l'ONG Controla Club, Juan Barcala.

La presentació de la campanya ha servit, en aquesta ocasió, per a celebrar els 20 anys de "compromís faller", que han permés fer de les Falles unes "festes més segures i responsables", segons ha informat l'ONG.

Segons l'entitat, les Falles, per les seues dimensions, "són la celebració més multitudinària de tot el territori nacional", que mobilitzen una àrea metropolitana d'un milió i mig d'habitants i a més de 250.000 turistes cada any -amb pics de presència al carrer de més de mig milió de persones de celebració festiva-, i "ha pres força l'objectiu compartit per tot el col·lectiu faller de la necessitat de promoure missatges de conscienciació ciutadana".

En aquest context, l'ONG Controla Club ha reivindicat que la "clau" perquè les Falles "siguen cada vegada més segures està en la implicació del col·lectiu faller i les comissions que són, cada any, l'altaveu dels missatges de la campanya de conscienciació".

Primers consums

Per aquest motiu, la campanya reivindica el paper dels casals fallers com a "espais de trobada segurs i responsables davant el consum abusiu de l'alcohol i altres substàncies associades".

D'acord amb les dades de l'Estudi Hàbits de Consum d'Alcohol en Festes Populars, de Controla Club, aquestes celebracions són el "principal moment de l'any en què es produeixen els primers consums d'alcohol (en el 41,4 per cent dels casos)".

Paral·lelament a aquesta situació, l'entitat subratlla que el nivell d'informació sobre els perills de l'alcohol no deixa de créixer ja que la consideració de l'alcohol com una droga ha passat del 45% dels enquestats en 1998 al 64,73% en 2018 i, al mateix temps, la capacitat de gaudir sense consumir alcohol durant les Falles "s'incrementa de forma notable, passant d'un 7% en 2015 a un 16,58% en 2018".

Cartells en casals

En el marc de la campanya, i comptant amb el suport del col·lectiu faller, els voluntaris de Controla Clubs distribuiran, en els casals fallers, els diferents cartells i distintius que s'han dissenyat per a la campanya amb lemes i consells sobre els perills i riscos del consum abusiu d'alcohol en Falles, especialment per part dels menors d'edat.

Els suports inclouen altres missatges sobre riscos relacionats amb el consum abusiu d'alcohol, com l'ús responsable dels petards, l'ús responsable dels vehicles, el respecte al descans dels altres i la utilització del 112 en situacions d'emergència.

Aquests suports seran distribuïts en les comissions falleres que pertanyen a la Junta Central Fallera durant els caps de setmana previs a la celebració de les Falles. Perquè aquests missatges siguen "més extensius", es durà a terme una intensa campanya en les xarxes socials de l'ONG amb missatges, notícies, fotos, consells relacionats amb la campanya i les seues activitats.

Una de les principals activitats en aquest sentit serà la difusió de vídeos en els quals tant la Fallera Major com part de la seua Cort d'Honor, seran les encarregades de difondre els missatges.

"Aquesta campanya és un clàssic que ens recorda que la festa no és festa si es produeixen excessos, i per tant hem de ser conscients que 'en Falles fem casal', i que el casal és una escola de ciutadania on convivim generacions ben diverses i on tenim l'oportunitat d'educar en valors", ha assegurat el regidor de Cultura Festiva, Pere Fuset, en la presentació.

Crida “a la moderació i civisme”

Al seu judici, "els xiquets i xiquetes són les persones més vulnerables respecte als models que projectem, i per tant hem de tindre ben present aqueix consum responsable i aqueixa moderació", ha indicat l'edil.

Fuset ha subratllat que en els 20 anys de col·laboració entre Controla Club i la Junta Central Fallera "no hem caigut mai en missatges ni moralistes ni hipòcrites perquè som conscients que estem en festes, però sí que ens apuntem a la responsabilitat i a fer aqueixa crida a la moderació i al civisme per a controlar els excessos i aconseguir que les Falles siguen el que han de ser: una festa"..

La Fallera Major de València, Marina Civera, que ha acudit a aquesta presentació acompanyada per la seua Cort d'Honor, ha agraït la positiva influència dels casals per a allunyar-se dels excessos. "Nosaltres vivim dia a dia les influències d'aquests casals fallers on ens sentim protegides, on tenim la sort i l'exemple dels majors que la festa és molt més que el consum d'alcohol", ha indicat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento