La patronal de VTC demana una reunió a Puig i adverteix que defendran els seus drets
La patronal de VTC demana una reunió a Puig i adverteix que defendran els seus drets Eduardo Parra - Europa Press - Archivo

El president d'Unauto -la patronal del sector de les VTC-, Eduardo Martín, ha enviat una carta al president de la Generalitat, Ximo Puig, en la qual li demana una reunió "com més prompte millor" per a traslladar-li les "inquietuds" del sector i que "s'abstinga d'adoptar mesures restrictives" fins que es resolguen els dubtes de constitucionalitat del Reial decret que faculta les comunitats per a regular el sector.

"Si els drets del sector es veuen danyats mitjançant qualsevol tipus de regulació restrictiva, els defendrem recorrent a totes les vies legals que siguen necessàries, tal com estem fent a Catalunya", adverteix en la missiva, també enviada a la consellera de Vivenda, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, i al d'Economia, Rafa Climent.

Precisament Salvador confirmava aquest dijous que, després d'haver escoltat a totes les parts, van a iniciar la tramitació del decret per a regular els vehicles de lloguer amb conductor (VTC), que planteja la contractació amb un mínim de 15 minuts d'antelació, evitar la geolocalització i que puguen arreplegar usuaris per la via pública com fan els taxistes, amb el trasllat de l'esborrany a les parts i l'obertura d'un procés d'al·legacions.

L'Ajuntament de València ha manifestat la seua "voluntat" d'"ampliar el terme de precontractació" de les VTC a una hora mínima entre el moment de la sol·licitud del servici i el seu inici, ja que considera que "si no, hi hauria una competència deslleial" davant dels taxistes.

El president d'Unauto VTC Comunitat Valenciana, Ricardo González, ja va advertir que deixaran d'operar en València si s'implanta qualsevol tipus de contractació prèvia dels seus servicis, ja siguen els 15 minuts proposats per la Generalitat o l'hora que planteja el consistori.

En la carta enviada a Puig, el president d'Unauto trasllada l'"enorme preocupació i inquietud que viu el sector" arran d'eixe Reial decret del Govern que faculta les comunitats a regular les VTC, recordant que existeixen "nombroses i fundats dubtes sobre la seua constitucionalitat", entre elles "que no concorre una causa d'extraordinària i urgent necessitat, priva als titulars d'autoritzacions VTC de drets consolidats i adquirits" i "planteja una mesura expropiatòria singular que vulnera el dret a la tutela judicial efectiva".

A més, recorda que s'està tramitant com a projecte de llei per procediment d'urgència en el Congrés, tramitació que quedarà en suspens amb la dissolució de les Corts el 5 de març, "per la qual cosa encara no existeix un text nacional definitiu".

Unauto assenyala també que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, junt a la Comissió de Defensa de la Competència de la Comunitat Valenciana i la resta d'autoritats de la competència autonòmiques han fet una declaració conjunta en la qual recorden a les administracions que totes les mesures que adopten han de respectar els principis de necessitat, proporcionalitat i no discriminació.

166 milions en indemnitzacions

Així, adverteix que totes les regulacions que modifiquen les condicions actuals d'explotació de les llicències VTC o generen dany als seus titulars "derivaran en reclamacions d'indemnitzacions" que en el cas de la Comunitat un informe pericial xifra en 166 milions d'euros.

Per açò, tenint en compte que el propi Reial decret estableix un termini transitori de quatre anys, incideix que "no és imperatiu que les administracions públiques autonòmiques i locals adopten immediatament mesures", ja que tenen "un marge prudencial d'espera".

Des de la patronal destaquen que a la Comunitat hi ha ja més de 500 treballadors empleats en les VTC i seran 2.000 al llarg d'enguany, segons les seues previsions de creixement i "si no hi ha obstacles que ho impedisquen". A més, assenyalen que més de la mitat d'eixe treball creat beneficia a aturats de llarga durada o persones en risc d'exclusió social.

"I tot açò pot veure's en risc si les administracions adopten mesures restrictives", assenyalen, per la qual cosa demanen a Puig una reunió per a "construir entre tots un model de mobilitat sostenible beneficiós i segur per als ciutadans".

Consulta aquí más noticias de València.