Comunitat Valenciana

Ferrocarrils adjudica a FCC les primeres obres de la línia 10 del metro de València per 3,66 milions

  • L'import és un 24% inferior al pressupost base de licitació, i el termini d'execució serà de 7,5 mesos.
  • Altres tres empreses optaven a construir la rampa d'Amado Granell i la parada de Germans Maristes.
  • Les obres per a finalitzar la línia 10 del metro de València començaran a l'abril.
Figuración virtual de la estación subterránea de Amado Granell de la línea 10 de Metrovalencia.
Figuración virtual de la estación subterránea de Amado Granell de la línea 10 de Metrovalencia.
FGV
Figuración virtual de la estación subterránea de Amado Granell de la línea 10 de Metrovalencia.

La gerència de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ja ha triat a l'empresa que reprendrà les obres per a finalitzar la línia 10 de Metrovalencia, paralitzades des de 2011. La proposta de resolució signada pel director gerent, Juan Andrés Sánchez Jordán, ha sigut rubricada per la presidenta del consell d'administració, la consellera d'Obres Públiques, María José Salvador, per la qual cosa la mercantil FCC Construcción SA escometrà el projecte d'execució del tram de l'avinguda Amado Granell que connecta els traçats subterrani i en superfície, així com la parada tramviària de Germans Maristes.

Una vegada revisades les quatre ofertes presentades i admeses a la licitació, que tenia un pressupost base de 4,82 milions d'euros (IVA inclòs), la direcció de l'empresa pública proposa a FCC "per ser l'oferta econòmicament més avantatjosa per als interessos d'FGV".

De fet, l'import d'adjudicació és de 3,66 milions d'euros, un 24% per davall de la xifra de licitació, amb un termini d'execució de 7,5 mesos. Les altres tres empreses que en principi quedaran fora són Comsa i les unions temporals d'empreses (UTE) formades per Copcisa i Vialobra d'una banda, i per Dragados, Pavasal i Tecsa, per un altre.

No obstant això, la puntuació obtinguda per FCC en l'informe de valoració global de les ofertes és de 87,80 punts, seguida molt de prop per la UTE de Copcisa (87,78). A més distància queden la de Dragados (83,97) i Comsa (80,87), tal com figura en la proposta de resolució publicada en la Plataforma de Contractació del Sector Públic del Ministeri d'Hisenda.

Segons va anunciar el mes de gener passat el president de la Generalitat, Ximo Puig, les obres per a reactivar i finalitzar la línia 10 de Metrovalencia (abans coneguda com a T-2) començaran el pròxim mes d'abril i el trajecte estarà finalitzat íntegrament, és a dir, entre el cèntric carrer Alacant i el barri de Natzaret, en 2021.

Els primers treballs que estan a punt d'adjudicar-se a l'esmentada empresa es realitzaran en la rampa d'eixida ubicada en l'avinguda Amado Granell, a l'altura de l'avinguda de la Plata, on es connectaran els trams subterrani i en superfície. Aquest contracte inclou la construcció de la parada en superfície de Germans Maristes que donarà servei al futur pavelló Arena del València Basket i al PAI de Quatre Carreres. La consellera Salvador va apuntar "a la fi de febrer" com a possible data de l'adjudicació.

Els altres quatre contractes restants, tal com va avançar 20 minutos, es licitaran enguany, concretament entre març i abril. Seran els d'arquitectura i equipament de parades i estacions, dotat amb 28 milions d'euros; electrificació i subestacions (8 milions), senyalització i comunicacions (7 milions) i, finalment, la construcció dels tallers provisionals, que se situaran a l'entrada de Natzaret i costaran 3 milions d'euros.

La inversió inicial prevista per a la reactivació de les obres serà de 50 milions d'euros, dels quals 30 seran aportats per la Generalitat i 20 procediran de la Unió Europea a través del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020. Les dues fases inicialment previstes es van unificar en una sola per a arribar en 2021 fins a Natzaret, i no fins a l'Oceanogràfic, com es preveia en un primer moment.

Cinc quilòmetres de traçat subterrani i en superfície

La futura línia 10 (abans coneguda com T2) té una longitud total de 5,32 quilòmetres des del carrer Alacant fins al barri de Natzaret i compta amb vuit estacions i parades. El tram subterrani mesura 2,05 quilòmetres amb tres estacions (Alacant, Russafa i Amado Granell), mentre el traçat en superfície, de 2,97 quilòmetres, compta amb cinc parades: Germans Maristes, Ciutat de les Arts i les Ciències, Oceanogràfic, Moreres i Natzaret.

El projecte inicial que pretenia escometre l'anterior Consell passava per unir Natzaret amb el Pont de Fusta a través del centre històric. Per això, es va excavar i va construir una estació soterrada, la del Mercat, que no està connectada amb els trams actualment construïts i que únicament arriben fins al carrer Alacant, al costat de l'Estació del Nord. Es troba just davall de l'aparcament de la plaça Ciutat de Bruges (Centre Històric-Mercat Central), que va obrir les seues portes a la fi de 2018 després d'anys de paràlisis en les seues obres.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento