Comunitat Valenciana

La música de 'I masnadieri' de Verdi arriba a Les Arts al febrer

  • L’òpera es representarà els dies 6, 9, 12, 15 i 17 de febrer.
  • Està coproduïda pel Teatre Sant Carlo di Napoli al costat de la Fenice di Venezia.
Elenco y dirección de 'I Masnadieri' en Les Arts
Elenco y dirección de 'I Masnadieri' en Les Arts
EUROPA PRESS
Elenco y dirección de 'I Masnadieri' en Les Arts

El Palau dels Arts de València "s'endinsa de nou en el repertori menys conegut" de Giuseppe Verdi amb 'I masnadieri' ('Els Bandits'), una òpera de música "molt potent, dramàtica i innovadora" basada en l'obra homònima de Friedrich von Schiller i que en aquesta ocasió coprodueix el Teatre Sant Carlo di Napoli al costat de la Fenice di Venezia.

El director musical de les Arts, Roberto Abbado, i el director artístic del centre operístic, Jesús Iglesias, han presentat aquest dimarts l'òpera en roda de premsa al costat de part de l'elenc: els cantants Stefano Secco, Artur Rucinski, Roberta Mantegna, Michele Pertusi, Bun JooLee, Gabriele Sagona i Mark Serdiuk. L'espectacle pujarà a l'escenari els dies 6, 9, 12, 15 i 17 de febrer.

"Verdi sempre i el primer Verdi encara més", ha manifestat Jesús Iglesias, per a destacar que es tracta d'una òpera que "exigeix als cantants tot". És la primera participació d’Abbado en la temporada, encara que té altres dos muntatges programats.

El mestre ha confessat que aquesta obra li "fascina" per la seua "música molt potent, dramàtica i innovadora". La seua composició es remunta a 1847, però Verdi la va abandonar per a treballar en 'Macbeth' i la va reprendre posteriorment. El llibret el signa Andrea Maffei.

En 'I masnadieri', el compositor pren la "primera gran obra" del "Shakespeare alemany", Schiller, que més aviat es tracta de "quatre obres molt intenses". El que originàriament eren quatre hores de teatre, que segons el director es correspondrien a unes 30 de música, es van transformar sota el geni de Verdi en dues hores de funció. "Han tallat molt, per a mi s'hauria de dir 'Escenes dels bandits de Schiller'", ha ironitzat el mestre.

"Escenes fulminants"

Per això, "el problema de 'I masnadieri' és la dramatúrgia", amb "escenes fulminants com si foren un flaix" que fan que aquesta òpera siga "difícil de seguir", perquè "no conta una història clara", ha advertit el director, que ha assegurat, no obstant això, que la "música és impressionant".

Encara que la direcció d'escena original és de Gabriele Lavia, aquest li ha donat "llibertat" a Allex Aguilera per a "donar-li una nova vida" a la reposició que es veurà en Les Arts, que segons ha explicat s'estructura en "blocs perquè el públic puga descansar de tanta emoció".

L'òpera, per a Abbado, compta amb un "meravellós" preludi amb "dos compassos molt violents" i "tres molt tristos", que reflecteixen la "doble personalitat" del protagonista, Carlo. Hi ha una primera ària nostàlgica sobre el seu passat al castell, al costat de la seua família i la neboda a la qual estima, Amalia.

'l Masnadieri' desplega una peça cantada per aquest personatge femení amb un "text molt sensual" i música "aparentment lleugera" però que obliga els "intèrprets a traure la seua personalitat". Recorre la història de personatges com Massimiliano, pare dels "dos germans bojos" Carlo i Francesco, que "sent una culpa forta". "Té un fill amb doble personalitat i un altre psicopàtic", ha destacat Abbado, que ha revelat que s'imagina a Carlo i Francesco com a "fills de Lady Macbeth".

"Papers molt difícils, com sempre en Verdi"

No obstant això, "l'obra no es diu 'Carlo di Moor' ni 'Massimiliano, pare de dos germans bojos', es diu 'Els Bandits'", ha remarcat. "No hi ha moltes obres" en les quals el cor siga un personatge principal fins al punt de donar títol a la peça, ha explicat. Així, el cor protagonitza dues escenes que conten històries violentes sobre com els bandits gaudeixen assassinant.

Des de l'elenc han destacat la complexitat vocal de 'I masnadieri'. En paraules del director musical, són "papers molt difícils, com sempre en Verdi".

Per part seua, el tenor Stefano Secco, que encarna a Carlo, ha destacat l'"extremat sentit de la mesura del mestre" Abbado. "No exagera", "no va ni massa de pressa ni massa lent" i, "en el moment més dramàtic, es permet una lleugeresa", ha anticipat.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento