Comunitat Valenciana

El metro nocturn de València s'inicia aquest divendres amb freqüències de 20 a 60 minuts malgrat les vagues

  • A més, circularà un únic comboi a les 2.30 h cap a Picassent, Bétera, Llíria, Rabelbunyol i Riba-roja del Túria.
  • El dispositiu millorarà, tant en freqüències com en destinacions, a partir de finals de febrer de 2019.
  • Hi haurà connexió nocturna amb l'aeroport de Manises i el tramvia passarà inicialment cada 60 minuts.
  • El servei serà gratuït aquest dissabte amb una jornada de portes obertes que inclourà actuacions en estacions.
Viajeros en la estación de metro de València de Àngel Guimerà.
Viajeros en la estación de metro de València de Àngel Guimerà.
BIEL ALIÑO
Viajeros en la estación de metro de València de Àngel Guimerà.

L’"anhelat i desitjat" servei nocturn de Metrovalencia per als divendres, dissabtes i vespres de festius s'iniciarà aquest divendres 14 de desembre. D'aquesta manera, es plasmarà l'anunci realitzat pel president de la Generalitat, Ximo Puig, durant el passat Debat de Política General en les Corts, i que aquest dimarts ha concretat la consellera d'Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, en detallar la data d'arrencada i les freqüències.

Segons ha informat Salvador, aquest servei "pioner" i que "ha vingut per a quedar-se", batejat com A la lluna de Metrovalencia, ha hagut d'esperar a l'any 2018 per a posar a València, tercera àrea metropolitana d'Espanya, al nivell d'altres grans capitals quant a transport públic nocturn. Una de les claus fonamentals és que l'oferta inicial que s'activa aquest divendres millorarà a la fi de febrer, "una vegada completades les necessitats tècniques i de personal" que suposa el nou servei.

No obstant açò, l'arrencada d'aquest servei, que "ha vingut per a quedar-se", es veurà afectat per les vagues convocades per sindicats, malgrat la qual cosa FGV ha decidit seguir amb l'operatiu, a l'espera que Economia fixe aquest dijous els serveis mínims.

Salvador ha demanat "reflexió" als representants sindicals, que reivindiquen la recuperació de la massa salarial del 10% que van perdre amb l'acomiadament col·lectiu "brutal" aplicat fa anys, una mesura que la Generalitat diu no poder complir per la Llei d'Estabilitat Pressupostària estatal i que xifra en 7,5 milions d'euros. No obstant açò, estan a punt d'incorporar-se 47 nous empleats com a conseqüència de la Llei de Seguretat Ferroviària que va aprovar l'actual Consell.

D'aquesta manera, a partir del 14 de desembre circularan trens per València i la seua àrea metropolitana en les línies de metro amb una freqüència de pas de 20 a 30 minuts pel centre de la ciutat, a partir de l'últim servei habitual abans de mitjanit, en els trams en direcció a Aeroport, Torrent, Torrent Avinguda i Marítim Serradora. Cada 60 minuts ho faran cap a Seminari, Paterna i Alboraia.

Els últims trens en circulació tindran el seu final de destinació a Picassent, Bétera, Llíria, Rafelbunyol i Riba-roja del Túria. Per a aquestes destinacions, aquesta serà l'única hora de circulació. El tram entre Picassent i Vilanova de Castelló serà l'únic en el qual no s'oferirà metro nocturn.

Els últims passos pel centre de València, prenent com a referència l'estació d'Àngel Guimerà, en la qual conflueixen les línies 1, 2, 3, 5 i 9, tindran lloc a les 2.30 hores. En el tramvia, la freqüència serà de 60 minuts en totes les línies (4, 6 i 8), si bé en la 4 el trajecte serà entre Doctor Lluch i Vicent Andrés Estellés. Els últims passos per Benimaclet seran, de la mateixa manera, a les 2.30 hores. Els horaris detallats es podran consultar en la web de Metrovalencia.

A més, tal com va informar 20minutos, enguany hi haurà servei nocturn ininterromput per primera vegada en Nit de cap d'Any, amb les mateixes freqüències del servei nocturn que s'activarà aquest pròxim divendres.

Segons Salvador, a la fi de febrer de 2019, les millores tècniques i de personal permetran rebaixar a 10-20 minuts la freqüència de pas en la ciutat de València en el servei nocturn, a 40 minuts cap a Seminari i Paterna, i es fixarà una freqüència de 80 minuts en direcció a Picassent, Bétera, Llíria, Rafelbunyol i Riba-roja del Túria (amb el dispositiu inicial solament hi havia un tren), amb l'hora de finalització també fixada per a les 2.30. El tramvia baixarà de 60 a 40 minuts.

Els principals beneficiaris de la mesura seran, segons Salvador, els joves que gaudeixen de l'oci nocturn i els clients de la restauració en la capital, ja que no hauran de desplaçar-se amb cotxe als barris ni als municipis de la corona metropolitana. Aquest dissabte, 15 de desembre, el nou servei nocturn serà gratuït i hi haurà actuacions en les estacions, en col·laboració amb Fotur. Salvador ha insistit que el servei, que es posa en marxa amb els 1,5 milions que FGV rep de l'Autoritat de Transport Metropolità com a part de l'assignació estatal, serà "estructural i no conjuntural" i que anirà millorant a poc a poc.

Mostrar comentarios

Códigos Descuento